הסכם בין קרעי, אמסלם וסמוטריץ': יו"ר הדואר יודח, החברה תופרט

שר התקשורת שלמה קרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיעו להסכם בדבר מתווה סגירת הסניפים בפריפריה ותכנית ההבראה לדואר שהכרחית כדי להביא אותה להפרטה • כמו כן, שר התקשורת יוכל למנות יו"ר חדש, שיהיה למעשה היו"ר האחרון מטעם המדינה עד להפרטה, והוא זה שיוביל את החברה לתוך ההפרטה

סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock
סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock

הפרטת דואר ישראל היא תהליך שנמשך כבר שנים רבות, ואמור להגיע בזמן הקרוב לישורת האחרונה. אך לאחרונה שר התקשורת שלמה קרעי הטיל מספר עיכובים, בראשם דרישה שכל סגירה של סניף תעבור דרכו באופן אישי. זאת בשל טענתו לפגיעה בפריפריה בסגירת סניפים שמוביל יו"ר הדואר הנוכחי, מישאל וקנין.

הפרדוקס הכלכלי של צרפת: השאיפות בשמיים, פרברי המהגרים בתחתית
המייסדים נטשו ועובדים פוטרו: מה עובר על ווייז עשור אחרי האקזיט הענק?

עיכובים אלו הביאו שלושה בכירים באוצר (המנכ"ל, הממונה על התקציבים והחשב הכללי) לשלוח מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו - בבקשה שיתערב ויביא להסרת החסמים והחזרת הוודאות להפרטת הדואר.

כעת, שר התקשורת שלמה קרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיעו להסכם בדבר מתווה סגירת הסניפים בפריפריה ותכנית ההבראה לדואר שהכרחית כדי להביא אותה להפרטה. משרד האוצר גם לא יתנגד לנושא הדחת יו"ר הדואר, ושר התקשורת שלמה קרעי יוכל למנות יו"ר חדש, שיהיה למעשה היו"ר האחרון מטעם המדינה עד להפרטה, והוא זה שיוביל את החברה לתוך ההפרטה.

בימים האחרונים, האוצר עיכב כספים שנועדו לתכנית ההבראה כדי להבטיח את הפרטת הדואר, מה שהביא את השרים להתכנס הערב ולהסכים על המשך הזרמתם בתמורה להסרת ההתנגדויות להפרטת הדואר.

על פי ההסכמה ביניהם, בשימוע לרישיון שיינתן למי שירכוש את חברת הדואר, תישקל קביעת קריטריונים איכותיים לפני סגירת סניפים שיביאו בחשבון את צרכי הפריפריה והשכבות החלשות.

שר התקשורת שלמה קרעי אמר ש"אני מחוייב להפרטה אך ורק לטובת שיפור השירות לציבור ותוך דאגה לפריפריה ולאוכלוסיות החלשות שנזקקות לשירותי הדואר ובנק הדואר. הוספת קריטריונים איכותיים לרישיון כתנאי לסגירת סניפים, העברת הסמכויות לשר האמון על שירותי הדואר לפני ואחרי ההפרטה, והמשך הליך השימוע להדחת יו״ר החברה במקביל, יבטיח שהחלשים לא ייפגעו ושהליך ההפרטה ייצא לדרך במלוא המרץ לטובת כולנו. אני מודה לשר דודי אמסלם ולשר בצלאל סמוטריץ' על שיתוף הפעולה לטובת הציבור כולו".

לפי ההסכמים שהושגו היום, משרד האוצר הבהיר כי אין מניעה מצידו להמשיך את תהליך השימוע, שבאחריות שר התקשורת והשר לשיתוף פעולה אזורי, להדחת יו"ר הדואר. זאת, בהלימה לעמדת היועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג, לפיה אין כל קשר בין תהליך ההפרטה לבין הדחת היו"ר ככל שיוחלט כך ע"י השרים. כמו כן, כספי הפרישה בסך 400 מיליון שקלים יועברו עוד היום לעובדי חברת הדואר, על מנת לאפשר את מימוש הסכם הפרישה של עובדי הדואר, לאחר שעוכבו התשלומים בימים האחרונים.