באוצר מתעקשים: אפשר לפתוח את שוק החלב הניגר ליבוא

לאור המחסור בחלב ברשתות השיווק, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פרסם היום צו המבטל בהוראת שעה את המכס על יבוא חלב ניגר עד אוקטובר • מנכ"ל איגוד יצרני החלב: "שוב האוצר יורק בפנים של החקלאים ומעדיף את היצרנים בפולין, בהונגריה ובשאר מדינות מזרח אירופה" • סמוטריץ': "לא ניתן לקבל מצב שבו אין חלב על המדפים"

מוצרי חלב / צילום: גלובס
מוצרי חלב / צילום: גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פרסם היום (א') להערות הציבור צו המבטל בהוראת שעה את המכס על יבוא חלב ניגר, זאת לאור המחסור הקיים בחלב ברשתות השיווק.

מ-5 דולר ל-70: המחסור ברוטב הפופולרי שמכה בארה"ב
לפ"מ רושמת שנת שיא, אך לא כולם נהנים מההשקעה | בלעדי

כיום, על יבוא חלב ניגר חל מכס בשיעור של 40%, מה שהופך את היבוא ללא כדאי כלכלית - בייחוד בהתחשב בפיקוח המחירים. בכך, הצרכנים בישראל תלויים לאספקת החלב רק בייצור המקומי, שמתוכנן על-ידי משרד החקלאות ומועצת החלב.

כדי להתמודד עם המחסור, שר האוצר מציע לבטל את המכס לתקופה של כשלושה חודשים, עד 7 באוקטובר 2023. ביטול המכס לא צפוי לגרום להפסד בהכנסות המדינה ממסים, כיוון שאין יבוא לישראל של חלב כזה; וגם לא לגרום נזק לחקלאים בעלי הרפתות, מאחר שהמחלבות ימשיכו לקנות את מכסות החלב הקיימות במחיר המטרה הקיים.

עם זאת, ליאור שמחה, מנכ"ל איגוד יצרני החלב, אמר מוקדם יותר היום כי "רק לאחרונה חתם האוצר על הסכם עם הרפתנים שלא כולל יבוא חלב, ואני בטוח שהמדינה לא תפר אותו".

בדרך-כלל, הטענה היא שבשל תוקף החיי המדף הקצרים, יבוא חלב ניגר מחו"ל אינו פרקטי, ואי-אפשר להסתמך עליו; אך באוצר אומרים שהם בדקו את הנושא עם גורמי מקצוע ועם יבואנים, והיבוא דווקא אפשרי.

"לא ניתן לקבל מצב שבו אין חלב על המדפים" 

בעקבות החלטתו של שר האוצר לפרסם לציבור צו בדבר ביטול מכס על יבוא חלב, מסר שמחה כי "הערב המדינה הבהירה שוב שאסור לעשות איתה הסכמים. אחרי אין-ספור דיונים עם שר האוצר, אנשי אגף התקציבים ובוועדת הכלכלה, בהם הבהרנו לכלל הגורמים את החשיבות לשמור על הייצור המקומי, שוב האוצר יורק בפנים של החקלאים ומעדיף את היצרנים בפולין, בהונגריה ובשאר מדינות מזרח אירופה על פני הייצור הישראלי, תוך שהוא מעשיר את כיסיהם של היבואנים. שר האוצר נותן גושפנקה לתעשייה הישראלית לעבור לייצר בחו"ל או לחילופין להסיט קווים למוצרים שלא בפיקוח. במקום לדאוג לחלשים - שוב דואגים ליבואנים הטייקונים".

כעת, הצו יובא להערות הציבור. בתקופה זו צפוי מאבק בין האוצר לבין הרפתנים, ואולי אף בין גורמים שונים בממשלה, לגבי שאלת יבוא החלב תוך הגישור על המחסורים הנוכחיים שנוצרו בתוך שוק מתוכנן ריכוזית.

שר האוצר סמוטריץ' מסר כי "לא ניתן לקבל מצב שבו אין חלב על המדפים. בשל החוסר בחלב ולאחר שהובהר על-ידי הקמעונאים הגדולים במדינת ישראל כי יש ביכולתם לייבא חלב באופן מיידי, החלטתי על ביטול המכס של החלב בהוראת שעה. המהלך הזה יחזיר את החלב למדפים בתוך ימים ספורים ויגרום להורדה מיידית של המחירים.

"לאחר בחינת מספר חלופות החלטתי על הצעד הזה, מכיוון שהוא המהיר והמיידי ביותר, הוא פשוט רגולטורית ויאפשר לגשר על הפער במוצרי החלב במדפים בתוך ימים ספורים. בשלושת החודשים הבאים נבחן יחד עם משרד החקלאות את כלל החלופות לפתרון יסודי, הן לבעיית הכמות והן לבעיית המחיר של חלב ומוצריו".

סמוטריץ' הוסיף כי "המאבק ביוקר המחיה נמצא בראש סדר היום, ואני נחוש, יחד אתכם אזרחי ישראל, לנצח במאבק הזה. נמשיך להקל את הנטל הכלכלי מעל אזרחי ישראל, לצד השמירה על החקלאות כערך לאומי וציוני ראשון במעלה".