פורטפוליו | ראיון

המנכ"ל שעזב את הדוקטורט באמצע וגם את "כלוב הזהב" של בנק ישראל

"יש סמי ירידת מחירים בת"א. נותנים הנחות או הטבות שוות כסף כמו מטבח חינם, חניה ושיפור במועדי התשלום. יש גם יזמים שמורידים מחירים, אבל באופן מתון, עד 5%" • שיחה קצרה עם יאיר קפלן, מנכ"ל בנק ירושלים

יאיר קפלן, מנכ''ל בנק ירושלים / צילום: רמי זרנגר
יאיר קפלן, מנכ''ל בנק ירושלים / צילום: רמי זרנגר

אישי: בן 51, נשוי לאיילת + 4, גר במודיעין
מקצועי: מנכ"ל בנק ירושלים

ילדות: דור שביעי בירושלים, גדלתי בשכונת בית הכרם במשפחה דתית-לאומית, עם עוד שני אחים ואחות. ההורים תמיד הקפידו שנהיה בסביבה מעורבת ולא קיצונית.

בית הספר: תלמיד טוב, אם כי קצת לא ממושמע. אהבתי להיות בחוץ ולשחק כדורגל וכדורסל, אבל הצטיינתי במקצועות ריאליים.

המנכ"ל שעזב את הדוקטורט באמצע וגם את "כלוב הזהב" של בנק ישראל | ראיון
החוקר מהטכניון שלקח חברה בת 40 והוביל אותה לאקזיט של 210 מיליון שקל | ראיון
הוא התחיל כטכנאי כבלים. היום הוא עומד בראש חברת פינטק | ראיון
"לראשונה בחיי אין לי חלומות": המנהלת שמגיל 3 חלמה להיות רופאה | ראיון

צבא: התגייסתי עם כל החברים לנח"ל מוצנח.

חבר'ה: אני חלק מחבורה של 14 חברים שהולכים יחד איתי מהצופים והצבא עד היום. אנחנו נפגשים ארבע-חמש פעמים בשנה, כולל טיולי ג'יפים. יש אצלנו דתיים, חילונים ורפורמים - כולם חברים טובים. עם הילדים והנשים אנחנו כבר קבוצה ממש גדולה, לא פחות מ־64 אנשים.

השכלה: תואר ראשון בכלכלה ומינהל עסקים ותואר שני במינהל עסקים. שניהם מהאוני' העברית.

פיקוח: תוך כדי הלימודים, החל משנה שנייה, התחלתי לעבוד ככלכלן בפיקוח על הבנקים של בנק ישראל. פיקחתי הלכה למעשה על כמה בנקים והתעסקתי ברישוי, הפרטה ומתן היתרים.

כמעט ד"ר: רציתי להמשיך לדוקטורט. הצטרפתי לאוניברסיטה העברית כמרצה והמשכתי לעבוד בפיקוח על הבנקים. כשהדקאן הורה לי לרדת לחצי משרה כדי לסיים את הדוקטורט, ירדתי מהרעיון. אחרי שמונה שנים הפסקתי גם ללמד.

כלוב הזהב: אחרי שבע שנים בבנק ישראל עזבתי תפקיד שהבטיח פנסיה תקציבית, קביעות ורמות שכר גבוהות מאוד. אז, ב־1994, הספרן הרוויח 50 אלף שקל בחודש, אבל רציתי להיות מעורב בעסקים. הם לא הבינו מי עוזב תנאים כאלה והחתימו אותי שאני מוותר על זה ועל זה בצלילות הדעת.

סיטי: עברתי לרמת גן והתחלתי לעבוד בשלוחת סיטי בנק בישראל כמנהל סיכוני אשראי. התקדמתי לסגן נשיא בחטיבה העסקית, עם לקוחות מהסקטור הפיננסי ובהמשך גם קבוצות כמו איי.די.בי, תשובה ואפריקה ישראל. המנהלים המקצועיים ישבו באיסטנבול, לונדון וניו־יורק, טיילתי הרבה.

כלל ביטוח: כלל הכירו אותי מתפקידי בסיטי בנק, ומשכו אותי אליהם. הקמתי להם מאפס פעילות בנקאית של מתן אשראי. אחרי שנתיים, במשבר ב־2008, עזבתי לאחר שכלל החליטה למזג את פעילות החברה שהקמתי באגף ההשקעות.

ויזה כאל: גם שם הקמתי פעילות אשראי. חברות האשראי חיפשו מקורות הכנסה חדשים, מחשש שהממונה על ההגבלים יוריד את העמלה הצולבת. עזבתי אחרי 5.5 שנים לאחר שלא מוניתי למנכ"ל.

ועוד: יועץ בגולדרט קונסלטינג, יועץ לגופים גדולים בישראל (נדל"ן, סופרפארם, רמי לוי ועוד), מנהל השקעות ראשי בהכשרה ביטוח.

בנק ירושלים: באחד באפריל 2022 נכנסתי לתפקיד מנכ"ל הבנק. הריבית במשק עמדה עדיין על 0.1%. כיום אנחנו בסערה מושלמת וברור שעליית הריבית משפיעה עלינו מאוד.

עו"ש: המערכת הבנקאית יושבת על הר של 500 מיליארד שקל בחשבונות עובר ושב, אבל אנחנו לא מבקשים מאף לקוח לפתוח חשבון עו"ש, אלא מתמקדים בבנקאות משלימה. אנחנו מציעים ריביות גבוהות בפקדונות כדי למשוך לקוחות, אבל מתמחרים גם את האשראי בריבית יותר גבוהה. השנה הצגנו רווחי שיא של 164 מיליון שקל.

משכנתה: ההחזר החודשי עלה בממוצע בכ־1,100 שקל, ואנחנו רואים שקשה ללקוחות. רבים מהם פורסים את המשכנתה לתקופות ארוכות ויש גם גידול בהיקף הפיגורים, אבל הלקוחות לא מוכנים לוותר על הבית שלהם. אם האבטלה תעלה, מה שעדיין לא קורה, נראה הרעה במצב.

רווחי הבנקים: היו 10 העלאות ריבית רצופות ולוקח זמן לריבית על הפיקדונות להתאים את עצמה לריבית על האשראי. אבל זה קורה ואנחנו נותנים 4.5% ריבית על פיקדון בזמינות חודשית.

מס רווחי יתר? ירתיע משקיעים, יפגע בבורסה ולא באמת ישפיע על הבנקים, שימצאו דרך אחרת להרוויח. הצעת החוק נראית כמו שליפה.

שוק הדיור: בנק ירושלים מנהל כ-250 פרויקטים וכ-11,000 יחידות דיור. ליזמים קשה יותר לעמוד בעלויות המימון ומכירת הדירות איטית. אנחנו רואים יזמים שמכניסים שותפים או מוכרים נכסים. יש סמי ירידת מחירים בתל אביב, כי הרבה יותר קל היום למכור דירה בפריפריה. יזמים נותנים הנחות או הטבות שוות כסף כמו מטבח, מחסן, חניה ושיפור במועדי התשלום. יש גם יזמים שמורידים מחירים, אבל באופן מתון, עד 5%.