לא רק AI: התחומים שצפויים להקפיץ את השווקים בהמשך השנה

וול סטריט סיכמה את המחצית הראשונה של השנה עם ראלי מסחרר בהובלת מניות השבבים • לצד ההתעניינות הגוברת בתחום ה-AI, ישנם תחומים נוספים שכדאי לשים אליהם לב • אילו סקטורים צפויים להפתיע במחצית השנייה של 2023?

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

אין ספק שהמחצית הראשונה של שנת 2023 הסתכמה באופטימיות שיא. מדדי המניות ברחבי העולם נהנו מתשואות דו ספרתיות והחזירו את המשקיעים לאפיק המנייתי, לאחר שנפגע קשות בשנה החולפת.

האם הטיסה של מדד הנאסד"ק במחצית הראשונה של השנה תימשך? 
זו שזינקה ב-189% וזו שהתרסקה: המניות שבלטו מתחילת השנה בוול סטריט 
בית ההשקעות אופנהיימר מסמן את המניות המומלצות בתחום הבינה המלאכותית

מבין האפיקים הבולטים של המחצית הראשונה של השנה קשה לפספס את מניות הטכנולוגיה. ראיה לכך היא הזינוק המסחרר במדד הנאסד"ק במחצית הראשונה של השנה, כאשר רשם זינוק של כ-30%, וזאת הודות להתעניינות הגוברת בתחום ה-AI.

במבט קדימה, אל עבר המחצית השנייה של שנת 2023, הראלי בשוקי המניות ככל הנראה ימשיך ללוות אותנו, ובפרט בתחום הבינה המלאכותית. לצד זאת, מעבר למניות הטכנולוגיה והשבבים ישנם תחומים נוספים שצפויים להפתיע במחצית השנייה של השנה:

סקטור התעשייה: מלחמת הסחר הגבירה את הצורך בייצור מקומי

מגפת הקורונה, המתחים הגיאופוליטיים בין ארה"ב לסין והשיבושים בשרשראות האספקה כתוצאה מהמלחמה בין אוקראינה לרוסיה, העלו את הצורך בקרב מדינות העולם לחזק את הייצור המקומי. כתוצאה מכך, חברות רבות בענף התעשייה בארה"ב עובדות במרץ על חיזוק בסיסי האספקה שלהן וקירוב שרשראות האספקה לארה"ב, שבמקביל מקבלות תמיכה על ידי הממשל האמריקאי אשר חוקק חוקים חדשים המציעים תמריצי מס ומימון לתעשיות מסוימות.  

לצד זאת, חברות התעשייה נמצאות בתהליכי התייעלות טכנולוגית משמעותיים במטרה לשפר את התחרותיות שלהם. חברות רבות משקיעות משאבים ברובוטיקה מתקדמת על מנת לנצל ציוד חכם, גמיש וחסכוני יותר כדי להפוך את פעילויותיהן לאוטומטיות. מתיחת הפנים שעובר הענף צפויה להיטיב עם חברות התעשייה בארה"ב בהמשך השנה, שרשמו במחצית הראשונה של 2023 תשואה של כ-21% במדד S&P 500.

סקטור הנדל"ן: חברות הריט צפויות ליהנות מהריבית הגבוהה

העלאות הריבית האגרסיביות של הפד בשנת 2022 פגעו קשות בחברות הנדל"ן בארה"ב ובפרט בחברות הריט אשר סבלו מעלייה חדה בעלויות המימון ובגלגול החובות הקיימים שלהן. סקטור הנדל"ן במדד ה-S&P 500 לדוגמה איבד מערכו כ-22% בשנה שעברה. 

עם זאת, הריביות הגבוהות על המשכנתאות הובילו לירידה בביקושים לרכישות בתים בארה"ב, מה שהיטיב דווקא עם חברות הריט, לאור הנהירה אל עבר שוק השכירויות. במבט אל המשך מחצית השנייה של 2023, חברות הריט צפויות להמשיך ליהנות מהירידה בביקוש לרכישות בתים, ככל שהריבית בארה"ב תישאר גבוהה. במקביל, הפערים הגדולים בין הביקוש לדירות בארה"ב לבין ההיצע, תומכת גם היא בביקושים הגבוהים של שוק השכירויות ממנו צפוי ליהנות הענף.


סקטור חומרי הגלם: החברות יהנו מהביקוש לרכבים חשמליים 

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, מגפת הקורונה ומלחמת רוסיה-אוקארינה גרמו לפקקים בשינוע ובשרשראות האספקה שהובילו להשבתה של יצרניות של חומרי גלם מרכזיים וזינוקים בביקושים. הביקוש האדיר לסחורות, שהתעצם משמעותית בשנים האחרונות כתוצאה מהמשברים הגלובליים מחד, והאצת הצריכה והייצור מאידך, תורגם גם בביקושים למניות חומרי הגלם, שהניבו מתחילת השנה תשואה של כ-12% במדד ה-S&P 500.

יחד עם זאת, הטרנדים הטכנולוגים ברחבי העולם כגון ייצור מכוניות חשמליות ופיתוחים בתחום האנרגיה הירוקה, נותנים גם הם רוח גבית לחברות חומרי הגלם שנהנות מביקושים עודפים לסחורות וחלקי חילוף. כך למשל, בשנים האחרונות אנחנו עדים לביקושים גוברים של סוללת הליתיום המשמשת כחומר העיקרי לסוללות של כלי הרכב החשמליים שמחירה זינק במעל ל-120% בשנה החולפת.