מנכ"ל שיבא: "הרופאים שלנו לא רק רוצים לטפל בחולים, אלא לעשות אימפקט עולמי"

פרופ' יצחק קרייס דיבר בכנס ה-ESG של גלובס ובנק דיסקונט על החדשנות ועל החזון של המרכז הרפואי: "אנחנו מחברים בין המסחר והתעסוקה בחוץ לבין מה שקורה בשיבא. אם נצליח להביא תשואה עודפת בגלל הקרבה אלינו, הבאנו צמיחה כלכלית"

פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי שיבא, בכנס ESG / צילום: שלומי יוסף
פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי שיבא, בכנס ESG / צילום: שלומי יוסף

"שיבא היא המעסיק הכי גדול בנציבות שירות המדינה, עם 10,000 עובדים. אבל מעגל השפעה יותר גדול: 1.9 מיליון מפגשי חולים. 800 דונם, אנחנו עיר" - כך אמר היום (ד') מנכ"ל המרכז הרפואי שיבא, פרופ' יצחק קרייס, בכנס ה-ESG של גלובס ובנק דיסקונט שנערך במרכז הכנסים של הרצוג. בנוסף הדגיש קרייס את חשיבות ה-ESG בחברה, והסביר שה-ESG לא רק מלווה את החברה, אלא חלק מ"פונקציית הייצור".

אלונה בר און: "בדרך כלל מנהלים מתחילים מקיצוץ הוצאות, בגלובס התחלנו מלהניח תשתית של ערכים" | כנס ESG
מנכ"ל דיסקונט, אורי לוין: "לא מספיק להיות מנהל שמוביל את החברה שלו להישגים, צריך מנהיגות ערכית" | כנס ESG

"אנחנו ממוקמים בצמרת בתי החולים הטובים ביותר בעולם, מקום 10 במדד של ניוזוויק. אנחנו ארגון מאוד חזק: ההון האנושי שלנו כולל 3,000 רופאים וחוקרים, ארגון אקדמי, מאות פרופסורים, 4,000 מחקרים בשנה. איתנות פיננסית לא רעה, מיליארד דולר בהכנסה ללא גירעון. ובגלל הכוח שלנו, יש לנו תפקיד בעולם. התפקיד הזה הוא לייצר שגשוג דרך רפואה", אמר.

איך יוצרים דבר כזה? בעיני קרייס, בבריאות יש פוטנציאל לצמיחה כלכלית. "אנחנו מייצרים צמיחה על ידי חדשנות. מה צריך? דאטה. ישראל היא המדינה הכי מתקדמת בזה. בשביל סטארט-אפ ישראלי בבריאות צריך דאטה, חולים ורופאים, והשוק אצלנו.

"יש אצלנו חיבור ישיר בין העבודה לבין היזמות, כלומר, כל מי שממציא רעיון אצלנו עבד בחדר הניתוח. בנוסף יש לנו שתופי פעולה מעניינים, לדוגמה עם 8200 - בתוך שיבא. הרבה פעמים הרופאים, העובדים והיזמים משוכנעים שהם יוכלו לשנות את עולם הרפואה, אפילו לבד. אבל זה מסות של אנשים, ואנחנו נותנים להם פלטפורמה לייצר את השינוי".

עוד, קרייס מספר על שכבות החדשנות השונות שנמצאות בשיבא: "יש לנו חדשנות פנימית, כמו AIDOC. חדשנות חיצונית פתוחה עם מעט חסמים. שותפים אסטרטגיים כמו מיקרוסופט, אקדמיה, וקרנות הון סיכון. כל המרכיבים האלה עובדים ביחד ומייצרים ROI, שעושה אותנו טובים יותר מול החולים. אנחנו לא רוצים להיות בית של חולים, אלא עיר של בריאות. הרופאים שלנו לא רק רוצים לטפל בחולים, אלא לעשות אימפקט עולמי".

שכבות החדשנות בשיבא מובילות לצמיחה כלכלית נרחבת: "יש לנו משפחות פטנטים שלמה, וקרנות הון סיכון משלנו שמשקיעות ב-82 חברות סטארט-אפ שמגייסות 852 מיליון דולר. ההכנסות של החברות שיש לנו בהם שותפות עומדות על 3.59 מיליארד דולר, והצמיחה היא 1.375 מיליארד דולר בשנה על הנייר. חלק יתממש, אבל הרוב לא", אומר קרייס.

קרייס מספר על ARC, פלטפורמת החדשנות של שיבא שיושבת בין השאר באוטווה, בלונדון, בבחריין, ו"אנחנו טסים בעוד שבועיים למלבורן. אנחנו מגיעים לא רק לעולם המערבי: חתמנו עם דלויט והם מפיצים את הרעיונות שלנו בדרום אמריקה ובאפריקה".

"אין משהו יותר מאחד מהבריאות"

השינוי המשמעותי ביותר שעובר על שיבא ככל הנרה הוא השכונה והמרכזים שנבנים סביבה, ומטרתם להפרות אחד את השני: "אנחנו רוצים ליצור את ה-Healthtech Valley. יש כרגע עיר בהקמה מסביב לשיבא עם עשרות אלפי דירות, ומיליון מטר מרובע מסחר ותעסוקה. הורדנו את הגדר שמקיפה את שיבא, ואנחנו מחברים בין המסחר והתעסוקה מחוץ לשיבא לבין מה שקורה בפנים. אם נצליח להביא תשואה עודפת בגלל הקרבה למרכז הרפואי, יצרנו צמיחה כלכלית".

קרייס מספר כי "יש לנו גם השפעה חברתית: אנחנו יכולים לתת מענה קריטי בחוסרים בכוח אדם רפואי בפריפריה. בשיתופי-הפעולה עם פוריה, ובהנגשה מרחוק בבית חולים וירטואלי. בנוסף אנחנו מתמודדים על הזיכיון הממשלתי להקים בית חולים חדש בנגב. למערכות כמו שלנו יש את היכולת להביא את הזרעים לשלום ודו קיום: מעבר לכך שאנחנו מטפלים גם בפלסטינים, באזור שלנו אנחנו יכולים לייצר גשר. אני רוצה שיבואו אלינו מתמחים מבחריין ללמוד ולעבוד".

בנוסף הסביר קרייס בדבריו שאחד ההישגים הגדולים של שיבא התרחש בתקופת הקורונה: "היה צריך דאטה של העולם האמיתי על החיסון של פייזר - שיבא הייתה הראשונה לחסן, וזה נתן דאטה לעולם. 10 אלף עובדים של שיבא התגייסו למחקר הזה. אנטוני פאוצ'י אמר שהעובדים של שיבא עזרו לקבל החלטות בזמן אמת לגבי החיסונים והבוסטרים. שיבא מביאים צמיחה כלכלית ו-Outreach גלובלי".

קרייס סיכם ואמר כי "במדינה הזאת, בימים אלה, אין משהו יותר מאחד מהבריאות. החינוך מפורר, הצבא הוא רק של חלק מהמגזרים. התחבורה מחולקת, השיכון מחולק. אבל יש מערכת אחת שאחראית על החוסן החברתי בישראל, שהיא המעוז הכי חזק של האחדות. אנחנו שייכים לדור שעבד בשביל התחרויות ולהשיג את זה ולהיות הכי טובים שיש. הילדים והמתמחים שלנו מחפשים משמעות ואימפקט".

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק דיסקונט