סמוטריץ': "מבטל את המכס על חלב מיובא למשך 3 חודשים"

שר האוצר אמר כי הצו יבטל את המכס עד החגים כדי למנוע מחסור על המדפים • מועצת החלב בתגובה: "בטווח הקצר הציבור אולי ישלם שקל אחד פחות אך בטווח הארוך נהיה שבויים בגחמותיהם של יבואנים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הכריז היום (ה') על הורדת המכס על יבוא חלב ניגר (נוזלי), שעומד כיום על 40%, וזאת ל-3 חודשים עד אחרי חגי תשרי. "אזרחי ישראל, קיבלתי החלטה היסטורית" אמר שר האוצר סמוטריץ', "אחתום עוד רגע על צו שמבטל ל-3 חודשים עד החגים את המכס על חלב מיובא".

הפרשן הבכיר המקורב לביידן: ארה"ב מעריכה מחדש את היחסים עם ישראל
הקרב הבא בין רוזנבוים לאמסלם: המכרז ליועמ"ש רשות החברות 
● האם המדינה מממנת לקטינים ניתוחים לשינוי מין 

לדברי סמוטריץ', הדבר נעשה "בזהירות רבה ובאחריות המתבקשת כדי למגר את המחסור בחלב במדפים שאזרחי ישראל חווים בשבועות האחרונים. זה הצעד הנכון ביותר למיגור המחסור. נחשפנו בשנים האחרונות למחסור בחלב במדפים, זה המוצר הנמכר ביותר בישראל. זה מצב שאי אפשר לקבל בקיץ כשהילדים בחופש ולקראת חגי תשרי".

בעוד שבמשך שנים נשמעה הטענה שאי אפשר ברמה הטכנית לייבא חלב ניגר בשל חיי המדף הקצרים שלו, באוצר דיברו עם יבואנים וגורמי מקצוע שאומרים שהדבר דווקא בר-ביצוע. למעשה, נשמעו טענות שבשל המחסור ישנם יבואנים שמוכנים אפילו למרות המכס לייבא חלב - והורדתו תוכל להביא אותו בכמות הנדרשת ובמחיר ראוי.

משק החלב הישראלי מנוהל בתכנון ריכוזי בידי מועצת החלב ומשרד החקלאות, בצורה של חלוקת מכסות ייצור ממשלתיות לכל רפתן, שאסור לעלות עליהן. בנוסף, הרפתנים מקבלים מחירי מינימום והצרכנים זכאים למחירי מקסימום, מה שהופך את הענף ליוצא דופן הן ביחס לענפים אחרים בישראל והן ביחס לענף החלב ברוב המערב.

סמוטריץ': "החלטתי על מענקים של מיליארדים לחדשנות בחקלאות"

השר הדגיש את מחויבותו לתמיכה ממשלתית בחקלאות הישראלית: "החקלאות הישראלית והחקלאים הישראלים חשובים לי מאוד. הם עושים ציונות, ובלי ציונות ישראל לא תשרוד. הם קמים כל בוקר ועושים את העבודה הקשה ביותר כדי לשמור על הקרקע, להתיישב בספר ולשמור על הבטחון התזונתי". ולכן, בנוסף לתמיכות הישירות הנוכחיות, "רק בתקציב האחרון החלטתי על מענקים של מיליארדים להשקעות הון ולחדשנות בחקלאות בשנים הקרובות. החלטתי זאת כי אני מאמין בחקלאות הישראלית, מאמין בחקלאים הישראלים ומאמין בערך המשמעותי שהם מביאים לציונות, לחברה, לביטחון התזונתי ולמשק הישראלי".

עוד אמר סמוטריץ' שהוא יתן לחקלאים הטבות נוספות, כמו הרחבת מכסות העובדים הזרים בענף: "אני מתכוון להרחיב את מכסת העובדים הזרים לחקלאות ולהוזיל את עלותם, כי אני מודע למצוקה הקיימת בתחום ולקשיים העצומים איתם מתמודדת החקלאות הישראלית של חוסר בידיים עובדות בחקלאות. כמו כן, אנחנו משקיעים מאות מיליונים בתמיכות ישירות בחקלאים. אני מאמין בחקלאות הישראלית ואני ניצב לצידם של החקלאים הישראלים".

עם זאת, הוא מדגיש כי "יותר מדי פעמים בשנים האחרונות אזרחי ישראל הגיעו למרכולים ורשתות השיווק ולא מצאו חלב על המדפים. זו מציאות שאני לא מוכן לקבל, נקודה". בסוף הנאום, השר חתם פיזית על הצו, ואמר ש"בשלושת החודשים הקרובים נבחן את השפעות הצו על השוק גם ביחס לכמות וגם ביחס למחיר וניכנס לשיח אינטנסיבי עם כלל השחקנים במשק החלב כדי לבחון את התיקונים שנדרש לבצע בכדי להבטיח אספקה שוטפת ומחיר אופטימלי של חלב ומוצריו".

במועצת החלב לא שמחים מהמהלך, שכולל יבוא חלב מחו"ל, ואומרים ש"לפני מספר ימים הודיעה מועצת החלב לשר האוצר ושר החקלאות כי מחלבת רמת הגולן מגדילה את ייצור החלב שבפיקוח כך שיתן מענה לכלל הביקוש בשוק הישראלי. לצערנו הממשלה בחרה לפעול חד צדדית, ובמקום לתמוך בייצור המקומי ברמת הגולן בחרה במחלבות בפולין. בטווח הקצר הציבור אולי ישלם שקל אחד פחות אך בטווח הארוך נהיה שבויים בגחמותיהם של יבואנים והמחיר יעלה כפי שקרה בחמאה, כשהמחיר האמיתי הוא פגיעה קשה במפעל ציוני ראשון במעלה".

תגובת משרד החקלאות: "שוק החלב הוא שוק מתוכנן. כניסת חלב מחו״ל לישראל תפר את האיזון ועלולה ליצור מצב של עליית מחירים ולא ירידת מחירים. בישראל קיימים עודפי חלב גולמי ועודף כושר ייצור. מה שחסר זו הוודאות לכלל העוסקים בענף בכדי להמשיך ולייצר חלב מפוקח ומוצריו. בישראל כושר הייצור גדול מהביקוש בכ20%, ולכן אין צורך כיום בפתיחה נוספת של השוק לייבוא. הצו הנוכחי אינו מגדיר כי החלב המיובא יהיה חלב מפוקח. על כן אין ביטחון שהחלב המיובא יימכר במחיר מפוקח לצרכן. פתיחת הייבוא הנוכחי הינה בניגוד להסכם שנחתם עם המחלבות בחודש מאי 2023, שמטרתו הייתה להקנות את הוודאות לענף וביניהם החקלאים שמרכז חייהם באזורי פריפריה מרמת הגולן והגליל בצפון, דרך עוטף עזה ועד לערבה בדרום".