"מדובר בשבירת כללי המשחק": לקראת ההצבעה על ביטול עילת הסבירות לקריאה שנייה ושלישית

מחר (ב') יחלו ההצבעות על אישור החוק לביטול עילת הסבירות על החלטות הממשלה והשרים • המשנה ליועמ"ש עו"ד ד"ר גיל לימון: "מדובר בשבירת כללי המשחק המקובלים של הדמוקרטיה" • ההצבעות עשויות להימשך עד יום רביעי, נוכח הצפי לאלפי הסתייגויות מצד האופוזיציה

ועדת החוקה תתכנס לאישור החוק לביטול עילת הסבירות / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ועדת החוקה תתכנס לאישור החוק לביטול עילת הסבירות / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ועדת החוקה סיימה לדון בביטול עילת הסבירות על החלטות הממשלה והשרים. הנוסח לא ישונה ומחר (ב') יחלו ההצבעות על אישור החוק בשעה 11:00. ההצבעות עשויות להימשך שלושה ימים עד ליום רביעי נוכח הצפי לאלפי הסתייגויות מצד האופוזיציה. היום המשיכה הוועדה לשמוע מומחים שהזהירו מפני ביטול עילת הסבירות בהם המשנה ליועמ"ש עו"ד ד"ר גיל לימון שאמר כי מדובר ב"שבירת כללי המשחק המקובלים של הדמוקרטיה". יו"ר הוועדה שמחה רוטמן אמר כי, "המידע שהגיע היום רק חיזק את הצורך בחקיקת החוק. אנחנו מחוקקים מה שבעיניי הוא תיקון עוול של שנים רבות". הקואליציה מתכוונת לכנס את המליאה באופן חריג ביום ראשון הקרוב וזאת על מנת לאשר בקריאה שנייה ושלישית את ביטול עילת הסבירות.

ההובלה של ילין ואנליסט, הקאמבק של אלטשולר: חצי שנה חלומית לחוסכים בגמל ובפנסיה
מדוע השמש הפסיקה לזרוח על מתקיני הגגות הסולאריים בישראל
"מרמה, עורמה ותחבולה": שרגא ברוש הורשע בהעלמת מס של 1.5 מיליון שקל

אלבשן: לקבוע חובה בסבירות

פרופ' יובל אלבשן, שהוביל מתווה פשרה, אמר בוועדת החוקה כי הנוסח לא ראוי. את הביקורת הפנה לכך שהחלטות ממשלת מעבר לא הוצאו. "לא יעלה על הדעת שממשלת מעבר מרגע הכרזת הבחירות תקבל צמצום עילת הסבירות כמו ממשלות אחרות". בנוסף אמר כי נדרשת הבחנה בין החלטות הממשלה להחלטות שרים, כי הצמצום צריך לחול רק על החלטות ממשלה וכי יש לקבוע בחוק את החובה לנהוג בסבירות. אלבשן הדגיש כי, "על מינויי השרים צריכה לחול חובת הסבירות הרחבה".

המשנה ליועמ"שית עו"ד לימון, אמר היום בוועדת החוקה כי שינוי הנוסח אינו נוסח "מרוכך" יותר של ההצעה, אלא מחריף את הקשיים שהיו קיימים עוד לפני הקריאה הראשונה. "משמעות התיקון היא למעשה שחרור הממשלה ושריה מהחובה לפעול בסבירות תושבי המדינה בהחלטותיהם בכך, תבוטל דה-פקטו החובה לנהוג בסבירות ותיפגע יכולתו של בית המשפט להגן על הפרט מפני שרירות שלטונית", אמר. לימון הוסיף כי, "הדרך שבה הוועדה בחרה - מניעה מוחלטת של ביקורת שיפוטית על סבירות ההחלטה, שוברת את כללי המשחק המקובלים בדמוקרטיה כחלק מהאיזונים והבלמים שבין שלוש הרשויות".

נציגת משרד המשפטים אביטל שטרנברג התייחסה בדיון להיקף ביטול העילה לגבי שרים. היא העריכה, בהערכה זהירה כי למעלה מ-1,000 סמכויות הואצלו משרים לדרג מקצועי בין השנים 2023-2018. לדבריה, אם תתקבל הצעת החוק, גם החלטות אלה ייהנו מחסינות מביקורת של עילת הסבירות.

יו"ר הוועדה שמחה רוטמן אמר שהרשימה מחזקת את הצורך בביטול העילה על החלטות שרים: "ככל שהרשימה של המקרים בהם הואצלו סמכויות גדולה יותר, אנחנו מכניסים יותר ויותר החלטות של נבחר ציבור למקום שיהיה עליהן ביקורת סבירות. זה לא מונע מהשר בכל רגע נתון למשוך חזרה את הסמכות או לבצעה במשותף ואז אני רוצה שהוא יפעיל את שיקול הדעת שלו, ובמקרים האלו לא תחול ביקורת הסבירות". על כך השיבה עו"ד שטרנברג כי, "השר יוכל לקבל את ההחלטה בעצמו, בעניינים שבדרך כלל הדרג המקצועי הוא שמחליט בהם, על מנת שההחלטה תחסה תחת החסינות מעילת הסבירות".

יועמ"ש הוועדה עו"ד ד"ר גור בליי הוסיף: "מייצרים מערך תמריצים בעייתי משום שדווקא כשיש חשש להחלטה לא סבירה - שם יש חשש שיבוא השר ויקבל את ההחלטה ויתן 'הגנה' לפקיד באמצעות חתימה על ההחלטה".