ג'ילי גיאומטרי C: אתגר חדש לשוק המשפחתיות

הקרוס־אובר החשמלית של ג'ילי, שודרגה בעיצוב, בתא הנוסעים וגם בטווח הנסיעה, ועדיין שמרה על מחיר דומה לזה הישן • אמנם לא מדובר בדגם זול, אבל הוא מציב תחרות קשה בפלח

ג'ילי גיאומטרי C / צילום: יח''צ
ג'ילי גיאומטרי C / צילום: יח''צ

בין ינואר 2022 למאי 2023 נמכרו בסין כ־21 אלף כלי רכב חשמליים מסוג גיאומטרי C של חברת ג'ילי (GEELY). בישראל נמסרו באותה תקופה כ־13 אלף יחידות של הדגם. לנתון יוצא הדופן הזה יש משמעות רבה בכל הנוגע ליצוא הרכב מסין לארץ. המכירות של גיאומטרי בישראל הוכיחו להרבה מנהלים של מותגי רכב סיניים שקיים כאן פוטנציאל להיקף מכירות משמעותי של כלי רכב חשמליים מסין במחירים נגישים יחסית, שמצדיק השקעה בתקינה וביצוא. בעקבות ההצלחה של גיאומטרי בישראל, הגיעו אלינו מספר מתחרות סיניות, בראשן המותג BYD.

מתחם הייטק נפתח במזרח ירושלים בהשקעה של 10 מיליון שקל 
ארבעת התיקים של טראמפ והאם הבועה בוול סטריט חוזרת? 

ההצלחה של גיאומטרי C בארץ גם הובילה לחבירה בין יצרני רכב סינים ליבואנים רכב ישראלים גדולים. במהרה ישראל הפכה ליעד מועדף במיוחד עבור כל קבוצת ג'ילי, שכיום מיוצגת בארץ על ידי לא פחות מארבעה מותגי רכב.

כל הנטל הכבד והמחייב הזה רובץ על כתפיו הצרות של מודל אחד בלבד, הקרוס־אובר החשמלי גיאומטרי C, שהדור המחודש שלו הגיע אלינו בחודש שעבר, כמעט שנה לאחר השקתו בסין.

עיצוב חיצוני

מבחינה חיצונית, הרכב עבר שינוי די קל ביחס לקודמו, שבא לידי ביטוי בפגושים חדשים מלפנים ומאחור, שמעניקים לרכב מראה מעט יותר מתוחכם. הממדים נותרו ללא שינוי וגם פרופורציות הקרוס־אובר הארוכות והצרות יחסית, שנתמכות על ידי חישוקים גדולים ונאים. בסך הכול, העיצוב נותר נעים לעין, אבל אפילו בעלי גיאומטרי יתקשו להבחין בהבדלים.

פנים הרכב

השינויים העיקריים בדגם הם בתא הנוסעים, שעבר קפיצת דרך משמעותית. עיצוב הפנים נראה יותר אלגנטי. החוגה הסיבובית לשליטה בהילוכים של הדגם היוצא, שהרגישה ונראתה כמו צעצוע סיני, נעלמה מהקונסול המרכזי והוחלפה במוט הילוכים קטן על עמוד ההגה בנוסח מרצדס. משטחי הדיפון בתא שודרגו לחומרים בעלי מראה ותחושה טובים יותר, ההגה קיבל עיצוב דו־גווני נוסח רכבי יוקרה, והמושבים עוצבו מחדש עם תמיכה משופרת לגב התחתון בנסיעות ארוכות.

ממדי התא לא השתנו והוא עדיין מרווח עם מרחב רגליים נדיב מאחור תודות לבסיס גלגלים הארוך. המושב האחורי מרווח מספיק לשני מבוגרים פלוס מתבגר, סף הכניסה נוח ותא המטען שטוח ונוח להעמסה. אך עם נפח של כ־340 ליטר, יש בפלח הזה מתחרים יותר שימושיים להעמסת מטענים גדולים.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש עדיין מכוונת אל "דור נהגי הסמארטפון", עם שליטה מלאה בפונקציות החיוניות באמצעות תפריטי מגע על מסך המולטימדיה, למעט כמה מתגים על ההגה. הגישה הזו תורמת למראה הנקי, אבל היא מסיחה את הדעת מהנהיגה, אפילו לצורך תפעול של מערכות חיוניות כמו מיזוג אוויר. מערכת המולטימדיה עברה התאמה מלאה לעברית לטובת מי שפחות שולט בשפות זרות, והיא תומכת בממשק חכם לשליטה והעברת מידע מהרכב לסמארטפון.

חבל רק שהיצרן לא צייד את הדגם הישראלי במסך החדש והענק, שמהווה חלק מהאבזור התקני של ה־C החדש בסין. מסך ה־12.3 אינץ' הרוחבי של הרכב בישראל בהיר ומגיב היטב, אבל לא מהווה אטרקציה שיווקית כמו המסך הענק והמסתובב של BYD ATTO. המסך הזעיר של לוח המחוונים יאתגר את בעלי משקפי הקריאה, בעיה שנפוצה בעוד דגמים בפלח.

חבילת האבזור של הגיאומטרי מכובדת ונדיבה ביחס למה שהתרגלנו לקבל ברכב במחיר כזה. גרסת ה־PRO בה נהגנו כוללת בין השאר מושבים חשמליים עם חימום ואוורור חשמלי, גג שמש פנורמי עם וילון נגלל חשמלית, חלונות כהים, מערכת קול פרמיום של BOSE, חישוקי 18 אינץ', טעינה אלחוטית ועוד.

מנוע וצריכת דלק 

מערכת ההנעה בגילי גיאומטרי C המחודש נותרה ללא שינוי מהותי, וכוללת מנוע קדמי בודד שמייצר 204 כ"ס וסוללות בקיבולת של 53 או 70 קילוואט־שעה בהתאם לגרסה הנבחרת. עם זאת, התוכנה עברה עדכון מקיף לטובת שיפור ביעילות האנרגטית והרכב מצויד במערכת חדשה למיחזור אנרגיית הבלימה ובמערכת קירור משופרת לסוללה. התוצאה היא שיפור בטווח המוצהר ב־WLTP של הדגם ארוך הטווח מ־460 ק"מ ל־485 ק"מ.

כבר הספקנו ללמוד שצריך לקחת בערבון מוגבל את נתוני הטווח המוצהרים של כלי הרכב החשמליים, והם מושפעים ממשתנים רבים כמו סגנון הנהיגה ובעיקר הפעלת מערכת האקלים. אבל יש להם חשיבות פסיכולוגית־שיווקית לא מבוטלת בשוק הרכב החשמלי, שלקוחותיו עדיין לא השילו מעליהם את "חרדת הטווח". לגיאומטרי יש בישראל רקורד של טווח ריאלי לא רחוק מהמוצהר, וגם במזג האוויר הישראלי הלוהט שבו ערכנו את נסיעת המבחן, עם 35 מעלות בחוץ ושימוש במזגן בעוצמה גבוהה לאורך היום, נראה שאפשר לצפות לטווח ריאלי של כ־370־380 ק"מ. נתון מכובד בפני עצמו.

המערכת המשופרת למיחזור האנרגיה בבלימה אכן מסייעת לשיפור הטווח, אם כי גם במצב החזק ביותר שלה היא מייצרת בלימה פחות אגרסיבית ממה שנתקלנו בו בכלי רכב חשמליים אחרים.

המנוע מספק מאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־7 שניות, ונתון תאוצה מהטובים בפלח. ההאצה מעמידה חזקה ובמצב התכנות הספורטיבי יכולה אפילו לגרום סחרור גלגלים רגעי על אספלט יבש. אבל הרכב מייצר עקיפות מהירות ובטוחות גם בעליות עם שלושה־ארבעה נוסעים.

על הכביש

התנהגות הכביש נותרה זהה לזו של גיאומטרי C היוצא, והדגש בכיול השלדה הוא על רכות ותחושה קלילה בעיקר בעיר. חישוקי ה־18 אינץ', עם צמיגים בחתך ספורטיבי של 45', מעניקים לרכב אחיזת כביש סבירה בפניות הדוקות ומסייעים לתחושה יציבה במהירויות גבוהות, אם כי נטיית הגוף בפניות הדוקות עדיין די מורגשת. ההיגוי קליל ומעורפל למדי, ולמרות שמצב התכנות הספורטיבי מוסיף לו "משקל", התחושה עדיין די מלאכותית. מנגד, נוחות הנסיעה היא מהטובות בפלח. בשורה התחתונה, מדובר ברכב משפחתי־עירוני נעים וזריז, כל עוד לא מציבים בפניו דרישות דינמיות גבוהות מדי.

מחיר

גילי גיאומטרי C החדש שומר על המחיר של הדור היוצא, כאשר דגם הטווח הארוך עולה 158 אלף שקל או 166 אלף שקל בהתאם לרמת הגימור. אלה לא מחירים שמיועדים לכל כיס, והעלייה המתקרבת במס הקנייה בינואר רק תרחיק אותם עוד יותר. אבל לדגם כבר יש ניסיון מוכח בשטח, הוא ידידותי למשפחות ומציע יחס טוב של טווח/אבזור, שמעט יצרנים מאירופה, יפן וקוריאה מסוגלים להציע כיום. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

BYD ATTO3

הרכב ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.72 מ'. יש לו תא מטען מרווח, מנוע של 204 כ"ס וסוללה של 60.5 קילו־וואט. טווח הנסיעה הוא עד 420 ק"מ ב־WLTP. המחיר: מ־163 אלף שקל

BYD ATTO3 / צילום: יח''צ
 BYD ATTO3 / צילום: יח''צ

MG ZS EV

הרכב מגיע עם מנוע בהספק 156 כ"ס וסוללה בקיבולת של כ־70 קיל־וואט, שמספקת טווח של עד 440 ק"מ. תא הנוסעים מאובזר. המחיר: מ־156 אלף שקל

MG ZS EV / צילום: יח''צ
 MG ZS EV / צילום: יח''צ