יאיר לפיד יקיים מחר בבוקר מפגש עם כל ראשי מפלגות האופוזיציה לתיאום המשך המהלכים

בצל המחאה: מליאת הכנסת דנה באישור החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית • רוטמן נגד החלטות בג"ץ בעניין הסבירות: "זו לא דמוקרטיה" • לפיד: "אם יש בכם הגינות - תעצרו. הדלתות בבית הנשיא פתוחות לרווחה, מחכות לכולנו" • במקביל: יו"ר ההסתדרות הגיש מתווה מרוכך לצמצום עילת הסבירות - שנדחה ע"י הליכוד

יו''ר האופוזיציה, ח''כ יאיר לפיד, במליאת הכנסת, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר האופוזיציה, ח''כ יאיר לפיד, במליאת הכנסת, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת החלה הבוקר (א') לדון באישור החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית. את הצעת החוק הציג ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר ועדת החוקה. לאחר מכן החל שלב ההנמקות להסתייגויות מהצעת החוק, שצפוי להימשך עד 26 שעות ברציפות. 

בשלב ההנמקות להסתייגויות, חברי האופוזיציה יעלו בזה אחר זה לנאומי "פיליבסטר" עד ליום שני בשעה 12:00. כל אחד מהחברים הנואמים צפוי לנאום בין כ-40 דקות לשעה.

כרגע לא ידוע על קיזוזים בהצבעה או על חברי כנסת מהאופוזיציה שצפויים להיעדר ממנה. לאחר הדיון הממושך, הכנסת צפויה להצביע על אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית.

תיקון רך או קץ הדמוקרטיה: מה חשבו שופטי העליון על צמצום עילת הסבירות | המשרוקית של גלובס
ביטול עילת הסבירות: מה ההיסטוריה מלמדת על יכולת בג"ץ לפסול את החוק 

המשמעות של נוסח הצעת החוק בפועל היא ביטולה המוחלט של עילת הסבירות המינהלית בכל הנוגע להחלטות ממשלה ושרים. 

על רקע הדיון וההצבעה נערכות שלל הפגנות מצד מתנגדי החקיקה וכן מצד תומכיה. 

18:15 | מחר בבוקר: מפגש של ראשי האופוזיציה

ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, יקיים מחר בבוקר מפגש עם כל ראשי מפלגות האופוזיציה לתיאום המשך המהלכים.

15:40 | מתווה ההסתדרות נדחה על-ידי הליכוד

הליכוד הודיע כי הוא דוחה את מתווה ההסתדרות, שלדבריו "מעקר לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות". 

13:40 | מתווה פשרה: עילת הסבירות תרוכך, החקיקה החד-צדדית תוקפא 

נמשכים המאמצים להגיע לפשרה בנוגע לביטול עילת הסבירות כך שלא תעבור בנוסח הנוכחי המחמיר. בימים האחרונים הגישו יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר הארגונים העסקיים דובי אמיתי לראש הממשלה בנימין נתניהו מתווה מרוכך לצמצום עילת הסבירות. כרגע אין הסכמה בין האופוזיציה לקואליציה, והליך החקיקה נמשך בשעה זו במליאה, אך הצדדים בוחנים את המתווה. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נפגש עם בר-דוד בשעות האחרונות ואמר כי "המתווה הוא בסיס לשיח משותף".

ההצעה שהניח בר-דוד מבוססת על מתווה שהציעו פרופ' ידידיה שטרן, נשיא המכון למדיניות העם היהודי; עו"ד רז נזרי, לשעבר המשנה הבכיר ליועץ המשפטי לממשלה; ופרופ' יובל אלבשן. 

לפי המתווה, עילת הסבירות לא תחול על החלטות ממשלה בענייני מדיניות ועל החלטות שרים שאושרו בהחלטות ממשלה. כך, על מינויי שרים שאושרו על-ידי הממשלה לא תחול עילת הסבירות. החלטות שעליהן תחול עילת הסבירות יהיו החלטות של שרים שלא דורשות את אישור הכנסת - כגון מינוי מנכ"לים ושומרי סף. בנוסף, עילת הסבירות תחול על כלל ההחלטות בתקופת ממשלת מעבר.

מחלוקת נוספת היא משך הזמן שהקואליציה לא תוכל להמשיך ולחוקק באופן חד-צדדי. על-פי מתווה זה, לא תקודם חקיקה נוספת הנוגעת לרפורמה המשפטית לתקופה של שנה וחצי אלא בהסכמה רחבה של לפחות 75 חברי כנסת. בקואליציה מבקשים לצמצם זאת לשישה חודשים, ובאופוזיציה דורשים לא לתחום את הדיונים בזמן כלל.

הצעה נוספת שעל הפרק היא לקבוע כי רק 10 שופטי עליון מתוך הרכב מלא של 15 יוכלו לפסול החלטה בשל חוסר סבירות קיצוני.

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

12:35 | גנץ: "משרתי צה"ל לא יוצרים את הבעיה אלא הממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, אמר בדיון: "זהו שבר שלא ידענו כמותו. החברה הישראלית הצליחה עד היום להשאיר את צה"ל מחוץ לכל מחלוקת. הפחד שלי הוא שזה לא המצב היום. צה"ל הוא צבא העם. וכשהעם מפולג ומסוכסך, זה מגיע גם לצה"ל.

"יש לומר בצורה ברורה - מי שאשם במצב שהעם משוסע ושזה מגיע לצה"ל - זו הממשלה. משרתי צה"ל הם לא אלה שיוצרים את הבעיה אלא אלה שמושפעים ממנה, כמו כל החברה הישראלית". 

גנץ הוסיף: "אני קורא לחברי הקואליציה - זה הזמן לגלות מנהיגות ולעשות מעשה. סכנה ברורה ומיידית לפנינו".

11:35 | פרקש-הכהן: "חקיקה מושחתת, חורבן"

ח"כ אורית פרקש-הכהן פרצה בבכי במהלך נאומה במליאה ואמרה: "כל יום קם ציבור אחר שמגדפים אותו. השרים והממשלה מעבירים חקיקה מושחתת. שרים ששנאתם אמונתם, ראש ממשלה שלא מפסיק לשקר, מחוקקים חוקים כדי להחליש את מערכת החוק כי חלקם חשודים בעבירות, פירומנים מסיתים איש באחיו. חורבן כזה לא היה מאז חורבן הבית. אותי מצמררת העובדה שהאירועים מגיעים לשיא בחקיקה מושחתת בשבוע שחל תשעה באב ונחרב הבית השלישי בשל שנאת חינם".

10:40 | לפיד: "אם יש בכם עדיין הגינות - תעצרו" 

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אמר במליאת הכנסת: "אנחנו לא צעדנו אתמול כדי להכריז מלחמה, אלא כדי למנוע מלחמה. כדי להגיד לממשלה: אם יש בכם עדיין הגינות - תעצרו. אם התכוונתם למילה אחת כשדיברתם על אחדות העם - תעצרו. אם תעצרו, אנחנו כאן.

"דיברנו עם בית הנשיא. הדלתות שם פתוחות לרווחה. מחכות לכולנו. מחכות לנו שנחזור לדבר, שנמנע את האסון. שנמנע את ההתפרקות. שנמנע את השתלטות המיעוט הקיצוני על חייו של הרוב הישראלי". 

יו''ר האופוזיציה, ח''כ יאיר לפיד, במליאת הכנסת, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 יו''ר האופוזיציה, ח''כ יאיר לפיד, במליאת הכנסת, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

10:20 | רוטמן נגד בג"ץ: "זו לא דמוקרטיה" 

ח"כ רוטמן תקף בפתח הדיון את החלטות בג"ץ בעניין הסבירות: "זו לא דמוקרטיה. זה לא שלטון של חוקים אלא שלטון של אנשים, ואת זה צריך לעצור".  

ח''כ שמחה רוטמן במליאת הכנסת, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 ח''כ שמחה רוטמן במליאת הכנסת, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

רוטמן הוסיף: "הסטנדרטים לא קיימים. כל פסקי הדין בסבירות זה 'אנחנו (השופטים - נ.ש.) נקבע'. 'אנחנו' אמור להיות הציבור ונבחריו. במדינת ישראל 'האנחנו' זה שופטי בג"ץ".