האם יהיו קופצים על מכרז לאלפי דירות בעכו

כל הדירות מתוכננות להימכר בשוק החופשי, אבל גם אחרי הורדת מחיר המינימום לא ברור אם יזמים ייגשו למכרזים • וגם: תוכנית התחדשות עירונית בנס ציונה

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

עלויות הפיתוח ירדו, וגם סובסדו

יום שני 31/7

חגיגה או אסון לשני מכרזי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) גדולים בפריפריה הצפונית צפויים להסתכם ביום הזה. באשר למכרז הראשון, ל־1,497 יחידות דיור (יח"ד) במזרח עכו, נראה כי ברמ"י צפו שאם יותירו אותו כפי שהיה במקור - לא תהיה היענות אליו ושקדו על כמה שינויים מרחיקי לכת.

בכמה נמכר מגרש של 400 מ"ר לבנייה של בית בודד ברמת השרון?
עם בריכה פרטית ונוף לים: בכמה נמכרה הדירה היקרה ביותר בדובאי?
"סערה שלא הייתה כמותה": שותף בקרן הנדל"ן מסמן הזדמנויות בשוק

בעוד שבמקור 575 מהדירות היו אמורות להיות מוקצות ל"מחיר מטרה", בחוברת המתוקנת שהוצאה ביוני השנה נעלמה התוכנית הזו מהמכרז, וכל הדירות אמורות להימכר במסגרת השוק החופשי - בתנאי שיהיה יזם שיהיה מוכן להגיש הצעה על המתחם הזה.

כדי לנסות לפתות יזמים לגשת למכרז, בעיר שנחשבת לאחת מהרוויות ביותר בדירות של "מחיר למשתכן", נעשו כמה צעדים נוספים: מחיר המינימום הורד מ־19.5 מיליון שקל ל־18.3 מיליון שקל; עלויות הפיתוח הבסיסיות ירדו מ־174 מיליון שקל ל־165 מיליון שקל, וחלקם יסובסד.

המרכז השני, במתחם "האבוקדו" בצפון קריית אתא, שיוקם על אדמות חקלאיות לשעבר של קיבוצי הסביבה, יהיה על תשעה מתחמים בסך כולל של 1,386 יחידות דיור. אמנם בניגוד לעכו, קריית אתא לא כיכבה עד כה ב"מחיר למשתכן" ובתוכניות ההמשך, אך הקריות האחרות - מוצקין, ביאליק וים - הוסיפו לעצמן אלפי יחידות דיור במסגרת תוכניות ההמשך, וגם בהן ניכרו סימנים של הצפה ביחידות דיור מעבר לביקוש המקומי.

כיוון שעכו וקריית אתא סמוכות למדי זו לזו, שוב עולה השאלה האם יהיה ביקוש לדירות הללו. האינדיקציות מהשנים האחרונות של שוקי הדירות בקריות ובעכו מצביעות בצורה חד משמעית על זה שלא, ועל כן אנחנו מעריכים ההיענות היזמית למכרזים תהיה בהתאם.

קראוונים וקמפינג בקיסריה

יום שני 31/7

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה תדון בקידום תוכנית "חוף הזהב" בקיסריה. מדובר במשבצת חוף ריקה בת 76 דונם בין תחנת הכוח בחדרה לבין קיבוץ שדות ים, שמקודמת עליה תוכנית להפיכתה לאזור להקמת בקתות נופש, קמפינג, אוהלים, חניון קראוונים, טיילת חוף ועוד.

השכנים מתנגדים לפינוי בינוי בנס ציונה

יום רביעי 2/8

ועדת המשנה להתחדשות עירונית בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז תדון ביום זה בתוכנית התחדשות עירונית למבנים ברחוב הטייסים בנס ציונה. זוהי שכונה של שיכונים ישנים, שבהדרגה מקודמות עליהם תוכניות של התחדשות עירונית.

זו כמובן התפתחות חיובית, אך לצידה מתפתחות תופעות, שאינן ייחודיות לאזור זה, אלא מאפיינות הרבה פרויקטים של פינוי־בינוי."הקו הכחול", כלומר תחום התוכנית, נקבע באופן שרירותי ע"י היזם, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ובעלי הדירות במבנים מסוימים, אך מסביב יש מבנים נוספים שזקוקים אף הם להתחדשות, וכשהם לא נכללים בתוכנית כזו, ההיתכנות הכלכלית לביצוע תוכנית כזו בעתיד יורדת, ויהיה קשה בעתיד לחלצם ממצבם.

הפרויקט ברחוב הטייסים כולל שבעה מבני שיכון ישנים בני 120 דירות, שבמקומם יוקמו תשעה מבנים של 8־15 קומות שיכללו בסך הכול 387 יחידות דיור. ואכן, שכנים ממבנים סמוכים במצב דומה הביעו התנגדות לתוכנית מהסיבה שצוינה קודם לכן.

לצדם הובעה התנגדות על רקע נפוץ אף הוא, של בעלי דירות במבנים סמוכים שרואים כיצד רחובות קטנים וצפופים מתמלאים במשקי בית חדשים, וחוששים שהמקום שצפוף מבחינת תשתיות בלאו הכי, יתפקע כשתמומש התוכנית החדשה.