האם הורים להט"בים בישראל בסיכון לאבד את ילדיהם?

העובדה שהכנסת הנוכחית לא מקדמת חוקים למען הלהט"בים אינה יוצאת דופן • כמעט כל זכויות והישגי הלהט"בים מאז ומעולם נולדו בעקבות אקטיביזם משפטי, והם יציר פסיקה בלבד • האם קיים חשש מביטול זכויות שהקהילה כבר השיגה באמצעות פסיקת בתי המשפט ומעורבותם?

החשש של הקהילה הלהט"בית לא התעורר בחלל ריק / צילום: Shutterstock, ColorMaker
החשש של הקהילה הלהט"בית לא התעורר בחלל ריק / צילום: Shutterstock, ColorMaker

הכותבת היא עורכת דין, שותפה במשרד מ. פירון ושות', מנהלת תחום דיני משפחה

אחת מהטענות המועלות נגד המדיניות של הקואליציה הקיימת עוסקת בחשש אמיתי לפגיעה בזכויות הלהט"בים. חבר הכנסת הגאה היחיד מחוץ לארון בין חברי הקואליציה הוא אמיר אוחנה, אשר אף הביא לעולם תאומים עם בן זוגו באמצעות הליך פונדקאות. על-פי הפרסומים, אוחנה הוא אביו הביולוגי של הבן, בן זוגו אביו הביולוגי של הבת, ויש להניח כי כל אחד מהם מוכר כהורה שני עבור כל אחד מהתאומים באמצעות צו הורות פסיקתי, שמנפיקים בתי המשפט בישראל, ומקנים להורה שאינו ההורה הביולוגי זכויות הורות שוות לכל דבר.

לכל הטורים של עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי
מגובה המזונות ועד נרמול אפליה: חוקי הקואליציה שיפגעו כלכלית בנשים | פרשנות
הרחבת מרוץ הסמכויות תפגע קשות בראש ובראשונה בנשים | דעה
בית המשפט חייב את המדינה לרשום בנות זוג כאימהות לבת

למרבה הצער, הליברליות של ח"כ אוחנה היא יוצאת דופן בהרכב הקואליציה, וזכור לכולם כי במעמד אישור מינויו כיושב-ראש הכנסת, חברי כנסת חרדים הפנו את ראשם ומבטם בהפגנתיות. ח"כ אוחנה אומנם התחייב בראיונותיו בתקשורת כי הרכבה הנוכחי של הכנסת לא יפגע בזכויות של משפחות להט"ביות, אך כבר בפברואר 2023 הקואליציה הפילה הצעת חוק לשוויון באימוץ עבור להט"בים, וקולו של ח"כ אוחנה בעד ההצעה נותר בודד וחסר משמעות מעשית.

חשוב לומר כי העובדה שהכנסת הנוכחית לא מקדמת חוקים למען הלהט"בים אינה יוצאת דופן: כמעט כל זכויות והישגי הלהט"בים מאז ומעולם לידתם באקטיביזם משפטי, והם יציר פסיקה בלבד. החשש של הקהילה כעת הוא לא רק מהיעדר קידום שוויון בזכויות שטרם ניתנו, כמו אימוץ, אלא מביטול זכויות שהקהילה כבר השיגה באמצעות פסיקת בתי המשפט ומעורבותם.

רק אתמול לדוגמה ניתנה החלטת בית המשפט המחוזי, אשר חייב את לשכת רישום האוכלוסין לרשום בנות זוג חד-מיניות כהוריה של ילדה על בסיס תעודת הלידה האמריקאית, בה רשומה גם האם הלא ביולוגית. המדינה באמצעות היועמ"שית התנגדה לרישום האוטומטי וטענה כי בת הזוג שאינה הורה ביולוגי צריכה לעתור לקבלת צו הורות פסיקתי מבית המשפט הישראלי. בית המשפט המחוזי דחה את עמדת המדינה, וחזר על ההלכה המשפטית לפיה למשרד רישום האוכלוסין אין שיקול-דעת עצמאי ברישום נישואים או לידות כאשר מובאות בפניו תעודות ציבוריות זרות תקינות.

זכויות להט"בים שהושגו באמצעות פסיקה משפטית

החשש של הקהילה הלהט"בית אם כן לא התעורר בחלל ריק, והוא הולך ומתרחב גם על רקע דיווחים בנוגע לפגיעות משמעותיות בזכויות חברי הקהילה במדינות אירופיות, שנחשבו בעבר ליברליות ומתקדמות, וכעת נשלטות על-ידי פרלמנטים ימניים ושמרניים קיצוניים. אחת החדשות הקשות בהקשר זה הגיעה בשבוע שעבר מכיוונה של איטליה, אשר לפי הפרסומים הורתה על מחיקת רישומן של אימהות חד-מיניות מתעודות הלידה של ילדיהן.

באיטליה, כמו בישראל, זכויות הלהט"בים לא קודמו באמצעות חקיקה אלא באמצעות פסיקה. בתי המשפט אפשרו ללהט"בים לאמץ את הילדים של בני זוגם, ובנוסף, מספר ראשי ערים, רשמו להט"בים כהורים בתעודות הלידה של ילדי בני זוגם, אם נישאו בנישואים אזרחיים באופן פורמלי. ביטול רישום זה של ראשי הערים הוא למעשה הצעד שנקטה הממשלה האיטלקית כעת.

האם קיים סיכון גם עבור ההורים הלהט"בים הישראלים מפני צעד דומה? ביטול רטרואקטיבי של הורים שכבר רשומים מכוח צווי הורות פסיקתיים או אימוץ הוא צעד קיצוני מאוד, שקשה לראות אותו קורה. יהיה קל יותר בחוק למנוע המשך הנפקת צווי הורות פסיקתיים עבור הורים להט"בים מעתה ואילך.

אין צורך לומר כי הותרתו של ילד עם הורה אחד מתוך שני ההורים שגידלו אותו בפועל, יכולה לפגוע מאד בטובתו, לא רק מבחינה רגשית, אלא גם מבחינה משפטית, שכן בכך הוא מאבד את זכותו לרשת, לקבל מזונות ואף לגדול אצל ההורה האחר, אם חס וחלילה ההורה הביולוגי הולך לעולמו.