האם שער הדולר בדרך לפרוץ את רף ה-4 שקלים? זהו לא תרחיש דמיוני

את רמת ההתנגדות האחרונה פרץ שער החליפין כאילו לא הייתה קיימת • מאז מציג המטבע האמריקאי רצף עולה • אולם ברמת ה־3.74 שקלים עשויות להיווצר תפניות, שלעתים הן דרמטיות עד כדי שינוי כיוון

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

יחסי הכוחות בין המטבע המקומי לזה האמריקאי יודעים עליות ומורדות. 18 שנה בקירוב לקח לדולר לאבד גובה ממחיר שנשק ל־5 שקלים ועד לשפל של 3.0436 שקלים שנרשם לפני מספר רבעונים. בשיאה של מגמת הירידה היו כאלה שראו את המטבע האמריקאי ממשיך דרומה לשערים נמוכים יותר, לנוכח לא מעט סיבות. אלא שהדולר פעל אחרת, ומאותה נקודת שפל החל במהלך עליות.

איפה להשקיע 150 אלף דולר? "להתמקד בארה"ב, בעיקר בטכנולוגיה"
לאחר שנים של ביצועי חסר: מה גרם למניית אינטל לזנק בחודשים האחרונים?
ענקיות הטכנולוגיה מדברות הרבה על AI, אבל עדיין לא מצליחות לתרגם את זה לרווח | ניתוח

אני מעדיף את השימוש במונחים "מגמה" או "רצף" שמגדירים טוב יותר את הכיוון בשוק או באפיק מסוים. אז כאמור מאותה נקודה החל הדולר לטפס, והמהמורה הראשונה בה נתקל, רמת ההתנגדות ששכנה ב־3.45 שקלים, נפרצה כאילו לא הייתה קיימת. עם מגמתו כיום, השאלה היא האם הדולר בדרך לנפץ את מחסום ה־4 שקלים? האם הרמות הנוכחיות מהוות איזו תחנה בדרך או שמכאן יחל הדולר להיחלש? בניתוח הנוכחי אנסה לתת תשובה מקיפה לכך.

בגרף הרבעוני נפרסת מלוא הסאגה שעבר הדולר, ומה שברור לעין הוא שהרצף עולה והמטבע האמריקאי מצוי מעל ממוצע נע 5. כמו כן בולטת רמת ההתנגדות ב־3.74 שקלים, שבינתיים ניצבת איתן בפני כל ניסיון התחזקות. מבט ארוך טווח ילמד שסביב רמה זו נוצרות תפניות, לעתים דרמטיות, ולסירוגין היא משמשת כהתנגדות או כרמת תמיכה. ההגעה של הדולר לרמה הזו בתקופה האחרונה, וההתקפלות ממנה, מקשות על ההערכה האם יפרוץ אותה מעלה בקרוב. בשלב הנוכחי של הניתוח מוקדם מדי להעריך ויש לאסוף עוד נתונים.

הנפט הגיע לתחתית החבית. מכאן רק יטפס 


הניתוחים שלי למחיר הנפט בדצמבר–ינואר דיברו על תחתית של 65-75 דולר לחבית. כעת יש לכם - בעלי הרכבים הלא חשמליים - סיבה מוחשית לדאגה.

ישנן לא מעט סיבות מדוע דרכו של הנפט מעלה סלולה. הוא לא יזנק בבת אחת, אבל יטפס באופן עקבי ומגמתי, והעלייה הזאת לא תסתכם ב־10 דולר לחבית. ולמה אני מעריך כך? הנה הניתוח:

ראשית, הירידה האחרונה משיא של כ־128 ביוני 2022 ועד לשפל נוכחי של מעט פחות מ־70 דולר לחבית, תיקנה חלק ניכר ממהלך העליות שהחל במרץ 2020, וליתר דיוק כ־33% מכך.

שנית, הירידה האחרונה דרדרה את מחירה של החבית מתחת לרצועת בולינגר התחתונה, עדות לכך שהשוק מתוח מדי ומצוי במצב של "מכירות יתר". מהנקודה הזאת הסיכוי לעלייה גבוה משמעותית מהסיכוי לירידה.

הרצף היורד נשבר

בגרף הנפט ניצבת רמת תמיכה ארוכת טווח במחיר של 70 דולר לחבית. כלומר הקונים הגיעו בדיוק במחירים שבהם היו אמורים להגיע.

המרכיב הרביעי הוא הרצף - שעד לסוף יוני היה בירידה. כעת בסיומו של יולי נשבר הרצף, הנר של יולי הוא ירוק ומחיר הסגירה קרוב לגבוה. זו עדות לעוצמה.

ארבעת הפרמטרים שפירטתי, ועוד כמה שלא מניתי, מעלים את הסבירות כי מחירה של חבית נפט צפוי לעלות. מדובר במהלך איטי ומדורג מעלה לכיוון רמת השיא הקודמת. עבור מהירי אבחנה, מניות אנרגיה בארץ עשויות להתגלות כהזדמנות מעניינת למדי.

מגמת עלייה באיכות נמוכה, אך המומנטום חזק

בגרף החודשי הנתונים מעורבים: קיימת מגמת עלייה ברורה, כאשר נקודות השיא והשפל של שער החליפין מסודרות במבנה עולה, אולם זו באיכות שאינה גבוהה, שכן רמות ההתנגדות (השיאים) שנפרצו מעלה לא הפכו לשמש כרמת תמיכה. התיקונים שהתקיימו במהלך מגמת העלייה היו עמוקים וגלשו מתחת לשיא האחרון שנפרץ. לצד זאת, הממוצעים הנעים - מדדי מומנטום מיטביים - מסודרים, משופעים ומרוחקים זה מזה במידות שמעידות על חוזק.

כך שיש כאן מגמת עלייה באיכות נמוכה עם מומנטום חזק. בגרף נראית רמת התמיכה בשער של 3.56 שהיא לעניות דעתי רמת המפתח - כל עוד יחזיק הדולר מעליה, תהיה הסבירות להמשך העליות גבוהה, ושער של 4 שקלים אינו יציר הדמיון.