ההחלטה של הבנק המרכזי של יפן שעלולה לזעזע את השווקים

הבנק המרכזי של יפן מקל את ההגבלות על תשואות האג"ח הממשלתיות, ובוול סטריט חוששים מכך שמשקיעים יפניים יפסיקו לקנות אג"ח אמריקאיות וממשלתיות זרות אחרות

הבנק המרכזי של יפן מזעזע את השווקים / אילוסטרציה: Shutterstock
הבנק המרכזי של יפן מזעזע את השווקים / אילוסטרציה: Shutterstock

הבנק המרכזי של יפן ביצע שינוי במדיניות המוניטרית שלו בסוף השבוע, במסגרתו יאפשר תשואות גבוהות יותר על האג"ח הממשלתיות לטווח ארוך. מעתה יהיה הרף של 0.5% תשואה על אג"ח ממשלתית ל־10 שנים בגדר המלצה, ולא מגבלה קשיחה, כשהמגבלה הקשיחה החדשה תעלה ל־1%.

הזדמנויות ההשקעה שיצרה העלאת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב
יש לכם 150 אלף דולר פנויים? מנהל ההשקעות ממליץ איך לפזר אותם
350% בשבוע מסחר אחד: האם זו מניית המם החדשה?

הבנק של יפן יוצא דופן מקרב הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם, כאשר לא העלה ריביות באגרסיביות כדי להילחם באינפלציה, ומשום כך משקיעים בכל העולם בוחנים מקרוב כל שינוי במדיניות הלא־אורתודוקסית שלו לשלוט אקטיבית על התשואות בשוק האג"ח המקומי. אלו הסוגיות שמעסיקות כיום את הפעילים בוול סטריט:

1משמעות הצעד מבחינת שוקי האג"ח

כבר ביום חמישי, דיווח כי הבנק של יפן (BOJ) יקל את המגבלה על התשואה הוביל לצניחה במחירי אג"ח אמריקאיות, ולעליית התשואות בהן. הסיבה היא שמשקיעים יפנים מחזיקים אג"ח ממשל אמריקאיות ביותר מטריליון דולר, ועליית התשואה באג"ח היפניות עשויה למשוך אליהן חלק מהכסף הזה.

למרות שאג"ח יפניות עדיין יציעו תשואה נמוכה בהשוואה לאמריקאיות, הן יכולות לקסום למשקיעים יפנים שיבקשו להימנע מהסיכון שבתנודות בשער החליפין של המטבע.

משקיעים יפניים מחזיקים גם כמות נאה של אג"ח ממשלתיות של מדינות שאינן ארה"ב, ולדוגמה צרפתיות, מה שאומר שכל קיטון ברכישות מצידם יורגש ברחבי העולם.

2מה מדאיג את האנליסטים?

בינתיים, ההשפעה על השוק של הצעד שנקט הבנק של יפן הייתה מתונה יחסית, בין היתר בגלל ששינוי המדיניות לא היה כל כך גדול. עם זאת, חלק מהאנליסטים עדיין רואים זאת כצעד לעבר נטישת יעדי תשואה לגמרי, ולכך עלולות להיות השלכות נרחבות יותר.

החשש הגדול הוא שכל שינוי במדיניות שיגרום למשקיעים יפניים לא רק להפסיק לקנות אג"ח זרות אלא אף למכור אותן, יגרום לעלייה משמעותית ומיידית בתשואה על אג"ח ממשלות בכל העולם.

זה בתורו עלול לגרור ירידה במחירי מניות אמריקאיות, בגלל שתשואה גבוהה יותר על אג"ח מייקרת את עלויות ההלוואה, ומקטינה - בהנחה שכל שאר הפרמטרים שווים - את התמריץ להחזיק בנכסים בסיכון גבוה יחסית.

3מה עשויה להיות ההשפעה על שוקי המט"ח?

תשואות נמוכות מאוד על אג"ח ממשלת יפן לאורך תקופה ממושכת, נתנו לסוחרים תמריץ לקחת הלוואות ב־ין יפני כדי לקנות דולרים, במה שמכונה "carry trade", המחליש את הין ומחזק את הדולר.

אבל קרנות גידור כבר עושות פחות עסקאות כאלו השנה, וזה עשוי לצבור תאוצה אם הריבית ביפן תעלה - מה שיגרום לין לעלות עוד לעומת הדולר.

4האם צפויה פגיעה בראלי במניות יפניות?

משקיעים זרים נהרו למניות יפניות עד כה השנה. גם כי הכלכלה שם צמחה מהר יותר מזו של ארה"ב, כי הבורסה המקומית דוחפת חברות לשפר את תמחוריהן, והודות לבנק מרכזי שאימץ מדיניות הרבה יותר ידידותית לצמיחה לעומת בנקים מרכזיים אחרים בעולם. אפילו וורן באפט קנה בהתלהבות, וסיפר שלאימפריית ההשקעות שלו יותר החזקות במניות יפניות מאשר מכל מקום אחר בעולם חוץ מארה"ב.

גם הבנקים ביפן עשויים ליהנות מהצעד שנקט BOJ, ביכולתם לייצר רווחים גדולים יותר על ההלוואות שהם נותנים.

מנגד, עליית התשואה עלולה לייקר גם את עלויות המימון לחברות יפניות, ולהפחית תחזיות מצד משקיעים לרווחים העתידיים שלהן.

5מה המשמעות לצמיחה ברחבי העולם?

הצעד של הבנק של יפן הוא תזכורת לכך שבעוד שהפדרל ריזרב האמריקאי הגיע או מתקרב לסוף העלאות הריבית שלו, הרי שבנקים מרכזיים אחרים עדיין נחושים להדק מדיניות. ייתכן שהבנק היפני נמצא רק בתחילת התהליך.

בסופו של דבר, המטרה של מדיניות מוניטרית הדוקה יותר היא להאט פעילות כלכלית, מה שעלול לזלוג לנכסים בסיכון גבוה בשוקי העולם.

למעשה, בעוד שהתשואות על אג"ח הגיבו תחילה בעליות לחדשות מצד הבנק של יפן, חלק מהאנליסטים מעריכים שהצעד הזה דווקא יוריד אותן לאורך זמן, כשצמיחה גלובלית איטית יותר תגביר את המשיכה של נכסים בטוחים יותר כמו איגרות חוב/