יותר מ-1.5% ביום: מה עומד מאחורי ההתחזקות של השקל?

שוב טלטלה בשוק המט"ח המקומי: הדולר נחלש ב-1.5% מול השקל • גם האירו נחלש בחדות מול השקל ונסחר סביב 3.99 שקלים • רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI: "הדפוס של החודשים האחרונים חוזר על עצמו"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המט"ח שוב משנה כיוון כאשר השקל מתחזק מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש היום (ג') בכ-1.5% לעומת השקל ונסחר סביב 3.64 שקלים. האירו נחלש מול השקל ב-2% ונסחר סביב 3.99 שקלים.

יולי ירוק בגמל ובפנסיה: התשואה השלילית של 2022 נמחקה כמעט לחלוטין 
כרטיס לרכבת הרים: הבורסה רשמה את החודש הטוב ביותר בשנה האחרונה. מה הלאה? 

מדובר בשינוי מגמה לעומת שבוע שעבר, כאשר ביום חקיקת החוק לביטול עילת הסבירות (יום שני שעבר), הדולר הגיע לרמה של 3.72 שקלים.

בחודשים האחרונים שוק המט"ח המקומי סובל מתנודתיות חזקה כאשר שער הדולר נע בטווח רחב של בין 3.75 שקלים למטבע ברף הגבוה, לבין 3.55 שקלים ברף הנמוך.

"הדפוס של החודשים האחרונים חוזר על עצמו"

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב- IBI בית השקעות, מסביר שכפי ששוק המט"ח מתנהג כיום, לא מדובר בתנועה חריגה כלל. "הדפוס של החודשים האחרונים בא וחוזר על עצמו", אומר גוזלן ביחס להתחזקות השקל בימים האחרונים. "אנו רואים כבר מספר רב של פעמים את הלחץ סביב השקל באירועים ממוקדים סביב הרפורמה המשפטית אשר גורמים לפיחות חד בשקל, אך כעבור כמה ימים השוק נרגע עד לפעם הבאה".

רונן מנחם, כלכלן ראשי של בנק מזרחי טפחות, מצטרף לדברי גוזלן ומסביר: "אנו רואים כעת את השקל נסחר בדיוק במרכז התחום של שער החליפין שאותו ראינו לאחרונה". הוא מוסר שיש לכך כמה סיבות, נוסף על התיקון של השוק לירידות החדות בשווי השקל לאחר החקיקה לביטול עילת הסבירות. "התגובה הזו מגיעה גם לאחר התייחסויות חברות הדירוג אשר הצביעו על כך שהן אינן מורידות את דירוג האשראי של ישראל או את אפיק הדירוג ובעצם מחכות לראות מה יוליד יום, כך גם השוק נרגע מעט ומאותת על כך שהוא מחכה לראות מה יהיה בהמשך כשהכנסת תתכנס שנית לקראת סוף השנה".

מעבר לכך, מנחם מציין שבהיעדר המשבר הפוליטי עולות לסדר היום נתוניה החיוביים של כלכלת ישראל: "החוב נמוך ביחס למדינות אחרות בעולם, האינפלציה יורדת ונגיד בנק ישראל דיווח שמבחינתו הריבית ברמה מרסנת דיה, אלמנטים אלו מועילים לשקל וגורמים להתחזקותו".

כמו כן, מנחם אומר שצריך לקחת בחשבון גם את הגופים המוסדיים שכאשר המניות בחו"ל חזרו לעלות, הם מצמצמים את החשיפה שלהם למטבע חוץ ובהתאם לכך קונים יותר שקלים ומגדילים את שווי השקל.