למרות התנגדות יועמ"ש האוצר: מינוי ספי זינגר ליו"ר רשות ני"ע בדרך לאישור

שר האוצר סמוטריץ' בחר לפני חודשיים בעו"ד ספי זינגר ליו"ר הרשות, אך המינוי עוכב בשל התנגדות יועמ"ש משרדו, שטען שלזינגר חסרים כישורים מתאימים לתפקיד • כעת, הוועדה המייעצת למינוי בכירים אישרה את החלטת השר • האם הסאגה בדרך לסיומה?

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס
עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

האם סאגת המינוי של עו"ד ספי זינגר ליו"ר רשות ני"ע בדרך לסיומה, כמעט חודשיים לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' בחר בו? לגלובס נודע כי הוועדה המייעצת למינוי בכירים הודיעה כי זינגר עבר משוכה משמעותית בדרך לתפקיד, ובכך אישרה את מינויו. זאת, לאחר שהיועץ המשפטי של משרד האוצר, אסי מסינג, טען כי הוא אינו מתאים לתפקד כיו"ר רשות ניירות ערך.

חנן מור בדרך למימוש חלק מהקרקעות בשדה דב
"תתניעו מחדש": לבנק ההשקעות מהגדולים בעולם יש תחזית אופטימית לישראל | ראיון

לפני כחודש פורסם כי מסינג מתנגד למינוי בטענה שלזינגר אין את הכישורים המתאימים לתפקיד, כמו גם ניסיון מקצועי רלוונטי, והביע עמדה זו גם בפני הוועדה למינוי בכירים.

נזכיר כי זינגר עבד מספר שנים במשרד המשפטים, במחלקת ייעוץ וחקיקה (כלכלי), תחת המשנה הקודם, אבי ליכט, וטיפל בעיקר בתחום של חדלות פירעון. לאחר מכן, עבר זינגר לעבוד במגזר הפרטי, ומאז משמש כשותף במשרד הרצוג פוקס נאמן, שם הוא אמון גם כן בעיקר על נושא חדלות פירעון.

השר סמוטריץ' רשם ניצחון

למרות עמדתו של מסינג ושל גורמים נוספים שהעלו טענות דומות בדבר מינויו לתפקיד, הוועדה למינוי בכירים, בראשותה של השופטת (בדימוס) שולמית דותן, אישרה את החלטת שר האוצר סמוטריץ'.

זאת, בין היתר, לאחר שבסביבתו של שר האוצר מציינים כי היועמ"ש מסינג קיבל מענה לכל שאלותיו בנוגע למינוי. בכך יאייש סמוטריץ' את אחד התפקידים החשובים ביותר בשוק ההון הישראלי, אחרי ארבעה חודשים בהם לרשות לא היה יו"ר בעקבות סיום הקדנציה של ענת גואטה בחודש אפריל האחרון.

ברשות התקשו לתפקד ללא יו"ר

אמנם הרשות, שהינה תאגיד סטטוטורי שבראשו יושב־ראש, המשיכה לתפקד בכל התקופה הזו, אך בניגוד לגופים אחרים, חוק ניירות ערך מגדיר סמכויות מסוימות שמסורות לידיו של היו"ר בלבד, ובהיעדרו - אין מי שימלא את החלל.

המשמעותית ביותר נוגעת לאכיפה. יו"ר הרשות הוא היחיד שיכול להכריז על פתיחה בחקירה - פלילית ומינהלית, וגם להחליט אם הליך מסוים ינותב לערוץ מינהלי או פלילי. בנוסף, היו"ר הוא גם הגורם היחיד ברשות שיש לו סמכות להגיע להסדרים בהליכים מינהליים.

ללא יו"ר, הרשות נעדרת את הכלי האכיפתי הזה לחלוטין. היא אמנם תוכל לפתוח בחקירות בעתיד בעקבות אירועים שהתרחשו בתקופה שלא היה יו"ר בראשה, אך אם למשל תתרחש גניבה גדולה, לפי שעה - אין לרשות איך לעצור אותה.

גורמים ברשות ששוחחו לאחרונה עם גלובס מודים כי מינוי יו"ר הוא אכן קריטי לסוגיית האכיפה, אך טוענים כי יתר הנושאים, ובראשם הפיקוח על החברות הציבוריות והבורסה, פועלים מצוין גם ללא יו"ר. הם מציינים כי בראש הרשות עומד מנכ"ל ושדרת ניהול בכירה חזקה ותקיפה, וכי ברשות שמחו על "דם חדש" שהגיע בין היתר מהמגזר הפרטי.