יבוא רכב | ניתוח

יבואני הרכב החשמלי בדילמה: להמר על כל הקופה או להמתין לוודאות

יבואני כלי הרכב מסין עומדים בפני שני אתגרים שישפיעו על פעילותם בעתיד הקרוב • מחד, העלאת מס הקנייה בינואר על דגמים חשמליים עלולה להאט את קצב המכירות, ומאידך הסכם הסחר החופשי עם סין תופס תאוצה, וצפוי להוזיל את יבוא מכוניות לארץ • איך נערך השוק?

מפעל ייצור רכב בשנחאי / צילום: Shutterstock
מפעל ייצור רכב בשנחאי / צילום: Shutterstock

כניסת כלי הרכב הסיניים לישראל שינתה בשנתיים האחרונות את חוקי המשחק בשוק. בחודשים ינואר־יולי השנה נמסרו בארץ 33,340 כלי רכב מתוצרת סין, עלייה של 237% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כאשר בפלח כלי הרכב החשמליים שלטו דגמים מתוצרת סין, עם נתח של כ־70% מהמסירות.

הפרדוקס הסיני: המותגים כובשים את הכביש אבל לא את אהדת הצרכנים | מדד המותגים של גלובס
מלחמת המחירים בשוק החשמליות עולה מדרגה. ומה לגבי המסירות? | השבוע בענף הרכב
מהייצור, דרך הסוללה ועד הגריטה: אירופה מהדקת את הרגולציה על יצרני הרכב 

אבל פלח הרכב החשמלי עדיין לא התייצב, ובחודשים הקרובים יעמדו המותגים בפלח, בעיקר אלה שמיוצרים בסין, בפני שני זעזועים שעשויים להשפיע על המבנה התחרותי בשוק. הראשון הוא עליית מס הקנייה על רכב חשמלי מ־20% ל־35%, שתיכנס לתוקף בינואר 2024, ותלווה גם בעליית מס הקנייה על רכבי פלאג־אין מ־55% ל־83%.

הזעזוע השני הוא הסכם הסחר ישראל־סין, שממשיך להתקדם מאחורי הקלעים, וצפוי להביא לביטול המכס על כלי רכב שמיובאים מסין. שני האירועים הללו עשויים ליצור נקודת איזון חדשה במחירים ובתחרות בפלח. הדד ליין המתקרב שלהם מכניס את הענף לאי־ודאות גדולה.

לוח זמנים קצר

עליית מס הקנייה בינואר מכניסה ללחץ משמעותי את השחקנים המרכזיים בשוק יבוא הרכב. התגובות מתחלקות לשניים: מצד אחד, יבואני רכב שכבר משווקים דגמים סיניים חשמליים בתקינה אירופית בישראל; ומן הצד השני, חברות שיש להן דגמים רלוונטיים, אבל הודיעו על כניסה לשוק הישראלי רק לאחרונה, או שהיצרן שלהם עדיין לא השלים את התקינה האירופית, שהיא תנאי לשיווק בישראל.

היבואנים שכבר נעצו דגל בשוק הישראלי, פועלים כיום לייבא עד סוף השנה כמויות מאסיביות של רכב חשמלי למלאי, שאמורים להספיק להם לפחות לשני הרבעונים הראשונים של 2024. אלא שהבעיה היא שקיימת כיום רמת אי־ודאות חסרת תקדים לגבי תנאי המאקרו בארץ בחודשים הבאים. כך למשל, אם תחול היחלשות נוספת ומשמעותית של השקל לקראת סוף השנה, היא עלולה לפגוע ברווחיות.

גם עליות ריבית נוספות עלולות להכביד על השוק ולגרום ליבואנים להיתקע עם מלאים גדולים של כלי רכב חשמליים שלא נמכרו. בשורה התחתונה, מדובר בהימור עסקי בהיקף של מאות מיליוני דולרים.

אלו הן בעיות שוליות ביחס לבעיה הניצבת בפני יבואנים שרק לאחרונה הודיעו על כניסה מתוכננת לישראל ב־2023, או כאלה שיש להם רק הבטחות לא קונקרטיות של היצרן להשלמת תקינה לרכב חשמלי בחודשים הקרובים.

עבורם, עליית המס בינואר מציבה דד ליין שנראה כמעט בלתי אפשרי: בתוך פחות מארבעה חודשים הם צריכים לייבא מלאי מהותי של כלי רכב חשמליים חדשים, לשחרר אותם מהמכס לפני עליית המס, לפתוח אולמות תצוגה, להחליט על מיצוב ותמחור, לערוך חשיפה ראשונית של כלי הרכב לקהל הרחב, להכשיר תשתית שירות וחלפים וכן הלאה.

סביר להניח שלפחות חלקם יבחרו להמר על כל הקופה. כלומר, לייבא ברגע האחרון מלאי של רכב חשמלי ולשחרר אותו מהמכס, אך להתחיל את השיווק בפועל רק ב־2024, תוך ניצול עליית המס. זהו הימור מרחיק לכת מכיוון שהיבואנים עלולים לשלם עשרות מיליוני דולרים על רכישת מלאי בצורה "עיוורת", ולמצוא את עצמם תקועים עם דגמים לא תחרותיים, שלא מתאימים לביקוש בשוק.

סיר הלחץ של הייבוא

ב"צוואר הבקבוק" של יבוא ושיווק כלי הרכב החשמליים לפני עליית המס, נדחקים שורה ארוכה של מותגים ודגמים סיניים. לדוגמה, חברת יוניון מוטורס ניסתה ברבעון האחרון להשיק בארץ את מותג הפרימיום החשמלי ZEEKR, שמתאפיין במיצוב ותמחור שאפתני.

בסיטואציה דומה נמצאת קבוצת קרסו, שגם היא קיבלה ממש לאחרונה את מותג הפרימיום הסיני XPENG וצריכה לבנות עבורו מערך שיווק עוד השנה. במקביל, ממתינה קרסו להשלמת תקינה ב־2023 לדגמים חשמליים של המותג CHERY, שאותו היא מייבאת כיום רק עם מנועי בנזין.

גם בקבוצת בליליוס מחכים להשלמת התקינה של המותג הסיני NETA, שייבואו הוכרז כבר ב־2022. אולם, עד כה לא הושלם הליך תקינה אירופית באף דגם של הקבוצה. דוגמאות אחרות הן קבוצת UMI, ששואפת להתחיל לשווק לפני סוף השנה כלי רכב חשמליים מתוצרת דונגפנג הסינית, וכלמוביל שהייתה שמחה להכריז רשמית על קבלת זיכיון רכבי המותג החשמלי smart עוד לפני סוף השנה הנוכחית.

בשורה התחתונה - שוק הרכב החשמלי נמצא בסיר לחץ, שתוצאותיו יקבעו את התמונה התחרותית בפלח בישראל לפחות במחצית הראשונה של 2024 ואולי מעבר לזה.

נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Shutterstock, plavi011
 נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Shutterstock, plavi011

הסכם הסחר מתקרב

אתגר נוסף שכאמור נערכים אליו בענף הרכב, הוא החתימה על הסכם הסחר החופשי בין ישראל לסין. מגעים בנושא מתנהלים כבר מזה כשמונה שנים, אולם בחודשים האחרונים הם הואצו משמעותית. במרץ השנה דיווחה העיתונות הסינית על סבב פגישות חדש בנושא שנערך בתל אביב לאחר הפסקה של כמה שנים. בסין אף נטען "שהסכם הסחר עם ישראל זוכה כיום לעדיפות בדרגי השלטון הבכירים בסין". שני הצדדים שומרים על ערפול תקשורתי בנושא. אבל מקורות פנימיים המעורים במגעים מספרים שהמטרה היא לחתום על ההסכם עוד השנה.

מס הקנייה מזנק  

בינואר יעלה מס הקנייה על דגמים חשמליים ב־15%, ועלול לפגוע במכירות של היבואנים

הסכם עם סין שמתגבש 

אם ייחתם הסכם סחר חופשי, הוא יביא לביטול המכס על יבוא רכב מסין, שעומד על 7%

הסכם הסחר צפוי להביא לביטול המכס בגובה 7% על יבוא רכב מסין, וזו הפחתת עלות בהחלט מהותית כשמדובר רכב חשמלי עם מס נמוך. אבל אפילו אם ההסכם יוכרז רשמית ברבעון האחרון של 2023, ואולי אף בביקורו הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו בסין, קרוב לוודאי שיחלוף לא מעט זמן עד שנראה את השפעתו המעשית על שוק הרכב.

לשם השוואה, כאשר נחתם הסכם הסחר בין ישראל לקוריאה הדרומית ב־2021, חלפה כמעט שנה וחצי מהחתימה הפורמלית ועד האשרור הסופי על ידי גופי המכס. במקרה של סין, שהיא שותפת סחר מרכזית של ישראל והיקפי הכנסות על מכסי הרכב המיובא ממנה מוערך במאות מיליוני שקלים בשנה, קרוב לוודאי שמשרד האוצר לא ייחפז בתהליך האשרור.

מצד שני, לחתימה על הסכם הסחר יש חשיבות סמלית רבה בכל הנוגע להגעת מותגי רכב חדשים נוספים לישראל, ויש להניח שהוא יעניק תנופה למותגי רכב סיניים נוספים לייצא לישראל.

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "הסכם הסחר ישראל סין מתקדם לפי לוח זמנים מסודר. כרגע אין מה לדווח".