רכישות בתים בארה"ב על־ידי זרים בשפל של כל הזמנים

לפי דוח שפורסם על ידי התאחדות המתווכים הלאומית, קונים מחו"ל רכשו 84,600 בתים בארה"ב בשנה שהסתיימה בחודש מרץ, ירידה של 14% משנה קודמת • בין הסיבות למגמה: מחירי הדירות שקרובים לשיא, המלאי המוגבל של ההיצע וכן התחזקות הדולר

רכישות בתים בארה''ב על־ידי זרים בשפל של כל הזמנים / צילום: Shutterstock, Gus Valente
רכישות בתים בארה''ב על־ידי זרים בשפל של כל הזמנים / צילום: Shutterstock, Gus Valente

רכישות של זרים בארה"ב יורדות זו השנה השישית ברציפות וירדו לשפל הנמוך ביותר מאז שהתחילו לתעד, אם כי יש ניצנים לשינוי מגמה.

קונים מחו"ל רכשו 84,600 בתים בארה"ב בשנה שהסתיימה בחודש מרץ, ירידה של 14% משנה קודמת, לפי דוח שפורסם על ידי התאחדות המתווכים הלאומית (NAR). ההיקף הכספי של הנדל"ן למגורים שרכשו הקונים הללו נפל ב־9.6% ל־53.3 מיליארד דולר, שפל חדש מאז התחילו ב־NAR לאסוף את הנתונים.

קונים זרים הפסיקו לקנות מאותן סיבות שהאמריקאים הקטינו רכישות, בהן מחירי הדירות שקרובים לשיא, ומלאי מוגבל של היצע. הקונים הזרים נרתעו גם מהדולר החזק.

"מחירי הבתים בארה"ב עלו בתקופה של 2020־2021 בצורה כל כך משמעותית, שאנשים עושים חשבון מחדש", אומר לורנס יאן, הכלכלן הראשי ב־NAR.

ועדיין, הירידה במספר העסקאות של קונים מחו"ל הייתה תלולה פחות מהירידה במספר המכירות של בתים קיימים באותה תקופה - 23%. קונים זרים משלמים לעתים קרובות במזומן, ולכן התנודות בריבית המשכנתאות משפיעות עליהם פחות מאשר על הקונים המקומיים.

הזרים גם מוציאים יותר כסף. המחיר החציוני של עסקה עבור קונה חיצוני בשנה שהסתיימה בחודש מרץ עמד על 396,400 דולר, לפי NAR, לעומת 384,200 בעסקאות של תושבי ארה"ב באותה תקופה.

יש מתווכים שאומרים שהקונים הזרים מתחילים להראות סימנים של עניין מחודש, הודות לירידה העולמית במגבלות הקורונה, בעיקר במדינות כמו סין. קונים סינים היו הפעילים ביותר בתקופה זו, עם רכישות בהיקף 13.6 מיליארד דולר, הרמה הגבוהה ביותר ממדינה זו מאז 2018.