טרנד ה־AI מעורר זיכרונות מבועת הדוט.קום בתחילת המילניום

מניית יצרנית השבבים אנבידיה עלתה כמעט פי 3 מתחילת השנה, והמשקיעים תוהים האם החברה יכולה לרשום צמיחה שתהלום את הערכת השווי מנקרת העיניים שהם קבעו לה

אנבידיה ומייסדה, ג'נסן הואנג / צילום: אנבידיה, Chiang Ying-ying-AP (עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אנבידיה ומייסדה, ג'נסן הואנג / צילום: אנבידיה, Chiang Ying-ying-AP (עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בועת הדוט.קום לימדה משקיעים במניות להיזהר מראלי שמונע על ידי פריחה טכנולוגית - כלומר, לפחות עד שהאינטליגנציה המלאכותית הגנרטיבית (Generative AI) שלחה את מניות הטכנולוגיה השנה לשמיים.

מניית אנבידיה , יצרנית המעבדים הגרפיים שנמצאת בלב הטירוף, עלתה כמעט פי שלושה עד כה ב־2023, בעוד שמדד נאסד"ק 100 טיפס ב־37% וה־S&P 500 עלה ב־16%.

מבחינת חלק מהמשקיעים, את העלייה באנבידיה - שהפכה כבר לחברה החמישית בגודלה בארה"ב על פי שווי שוק - קשה להסביר מכל סיבה אחרת חוץ מטירוף ספקולטיבי. המשקל הגבוה של החברה במדדי בנצ'מרק גורם לכך שמשקיעים פרטיים נתונים לגחמות המגמה של המניה, בין שהם מאמינים בפוטנציאל של AI או לא.

"יש פריחה ענקית ב־AI - חלק מהאנשים ממהרים לייצר חשיפה בכל מחיר, בעוד שאחרים משמיעים אזהרות על כך שזה ייגמר בבכי", אמר קאי וו, מייסד ומנהל השקעות ראשי ב־Sparkline Capital. "משקיעים יכולים להרוויח מצמיחה המובלת בידי חדשנות, אבל חייבים להיזהר לא לשלם עליה יותר מדי".

אנבידיה היא היצרנית הראשית של מעבדים התומכים במערכות אינטליגנציה מלאכותית. החברה חזתה מכירות שיא בגובה 11 מיליארד דולר ברבעון השני, כשדיווחה על תוצאותיה במאי, מה שתפס אנליסטים לא מוכנים לעלייה הצפויה בביקוש מצד לקוחות.

"זה היה בעת שההתלהבות סביב ה־AI ממש גאתה", אמר ריאן מקורמק, אסטרטג קרנות סל בכיר ב־Invesco. ההייפ עזר לדבריו גם לחברות כמו פלטפורמות מטא ואמזון שהשקיעו ביכולות AI. מניות ענקיות הטכנולוגיה עלו ב־151% וב־63% השנה, בהתאמה. מיקרוסופט, שעלתה ב־34%, שפכה מיליארדי דולרים על הצ'טבוט הפופולרי של OpenAI.

 

מניות הטכנולוגיה מאיימות לבלוע את השוק

הראלי החזק במניות אלה, מנועי השוק המרכזיים כבר זמן רב, הגביר חששות לגבי ריכוזיות בשוק. עשר המניות הגדולות ביותר ב־S&P 500 כעת מהוות יותר משליש מהשוק, על פי נתוני השוק של דאו ג'ונס. הם ייצגו 27% מהמדד בתחילת השנה ופחות מרבע ממנו בשנת 2000.

"הסיפור של השוק שהכי 'מתחרז' עם בועת האינטרנט הוא ריכוז המנהיגות", אמר מייק אדוורדס, סגן מנהל השקעות ראשי ב־Weiss Multi-Strategy Advisers.

הדוח של אנבידיה לרבעון השני, שיתפרסם בהמשך החודש, עתיד לספק תובנות בשאלה האם העלייה של החברה מבוססת על ביקוש לשבבים שהיא מייצרת או רק להייפ סביבה. המניה עלתה ב־24% אחרי דוחות הרבעון הראשון שפרסמה במאי, וב־14% יום אחרי דיווח התוצאות לרבעון הרביעי של 2022, בחודש פברואר.

משקיעים משלמים על המניות, כי הם מהמרים על רווח גדול עוד יותר בהמשך הדרך. אנבידיה נסחרת פי 40 יותר מהמכירות שלה ב־12 החודשים האחרונים, על פי FactSet, בהשוואה למכפיל 2.4 למדד S&P 500. על בסיס מבט לעתיד, המניה נסחרת פי 20 יותר מהמכירות הצפויות לה בשנה הקרובה - כפול מהממוצע שלה בעשור האחרון שהיה 10, על פי נתוני השוק של דאו ג'ונס.

הולדתן של תוכנות AI כמו ChatGPT, משמעותה שכנראה מוקדם לקבוע אם אנבידיה יכולה לרשום הכנסות שיתאמו את הערכת השווי מנקרת העיניים שקבעו משקיעים למניותיה. אם צמיחת החברה לא תהיה ברמה שתתאם את מחירה, המניה עלולה להתרסק.

בתחילת המילניום, סל של 43 מניות אינטרנט במכפילים גבוהים - אלה ששוות לפחות 5 מיליארד דולר ונסחרו במכפיל של לפחות 25 על הכנסותיהן - התרסק ב־80% בשנתיים שלאחר מכן, על פי Sparkline. אלה לא היו מניות של חברות לא מוצלחות בהכרח - המכירות שלהן גדלו פי 10 בשני העשורים שמאז. אבל משקיעים נפגעו מאוד מהתפוצצות אותה בועה, כשהמניות הניבו תשואה ממוצעת של 16% בפרק הזמן הזה, בשעה שה־S&P 500 נתן מאז 284%.

הסל כלל את אמזון ומיקרוסופט, שתיהן יקירות של השוק של ימינו, לצד סיסקו סיסטמס, אז אחת החברות הגדולות ביותר בנאסד"ק 100. יצרנית ציוד הרשתות נסחרה פי 38 על מכירותיה הצפויות בראשית שנות ה־2000, אך מאז הניבה תשואה של 45% ועלתה רק ב־0.4% אם מחריגים דיבידנדים.

לתמחר את החלום, אבל לא כמו ב־1999

"הערכות שווי עושות הבדל", אמר וו. "השקעה במניות החשופות לטכנולוגיות הצומחות במהירות עובדת רק אם הצמיחה לא מתומחרת כבר בחישוב. למרבה הצער, בתקופות של אופוריה, יש לשוק לא רק נטייה לתמחר את הצמיחה הפוטנציאלית, אלא אפילו להגזים אותה".

סיבה אחת לכך שהראלי הזה חסר את אופי הפריחה־ואז־קריסה של בועת הדוט.קום היא שמי שמרוויחים מנושא ה־AI הן המניות שכבר נצצו השנה. משקיעים נהרו למניות טכנולוגיה ברבעון הראשון, בבקשם מקלט בדוחות המאזן החזקים ובתזרימי המזומנים.

חברות טכנולוגיה מרוויחות גם מהסיום הצפוי של העלאות הריבית של הבנק המרכזי (פד) ומההוצאה הצרכנית החסונה. כך, תחומים מחזוריים בשוק החלו להדביק את הקצב של סקטורים חזקים יותר, עתה כשחששות המיתון נרגעו.

"זה לא כמו ב־1999, אז משקיעים מיהרו להנפקות לוהטות של חברות שלא היה להן סיכוי לעשות כסף", אמר אדוורדס. "המנצחות של היום הן חברות ענקיות, ממושמעות, שיש להן שכבות הגנה בצורות ומאגרי דאטה לנצל".