בנק לאומי רשם רווח שיא של 2.4 מיליארד שקל ברבעון השני, ויבצע רכישת מניות עצמית

אחרי הפחתת הערך שביצע ברבעון הראשון בשל ההשקעה בוואלי נשיונל האמריקאי, לאומי חוזר ברבעון השני להציג את הרווח הגבוה בענף • הפריש 318 מיליון שקל להפסדי אשראי, ובמקביל יחלק דיבידנד בסך 736 מיליון שקל ויצא בתוכנית רכישה עצמית בהיקף של 300 מיליון שקל

מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי
מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

בנק לאומי רשם ברבעון השני של השנה רווח של 2.4 מיליארד שקל, המהווה רווח שיא עבורו. זאת לעומת רווח של כ-2 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. בכך הפך לאומי לבנק עם הרווח הגדול ביותר ברבעון השני של השנה. התשואה להון ברבעון השני של 2023 עמדה על 19.4% בהשוואה ל-18.5% ברבעון המקביל אשתקד. במחצית השנה הראשונה עמד הרווח הנקי של לאומי על 3.43 מיליארד שקל, ירידה קלה לעומת חצי השנה הראשונה אשתקד.

ההפרשות גדלו, הציבור בורח מהעו"ש, ובנק הפועלים מזהיר: "הגידול המהיר בהכנסות מריבית מוצה" 
הרווח של מזרחי טפחות זינק ב-33% ל-1.4 מיליארד שקל, גידול סולידי בהפרשות להפסדי אשראי 
בנק הפועלים מציג: רווח של 1.9 מיליארד שקל ברבעון השני
למרות זינוק בהוצאות להפסדי אשראי: הרווח הנקי של דיסקונט קפץ ב-75%

זאת מאחר שברבעון הראשון של השנה ביצע לאומי  הפחתת ערך בשל ההשקעה שלו בוואלי נשיונל בנק האמריקאי (מחזיק ב-14.2%), שמנייתו צנחה בעשרות אחוזים ברבעון הראשון בשל המכה שספג מגזר הבנקאות האזורי בארה"ב. עם זאת, ברבעון השני של 2023 גדל שווי השוק של אחזקת לאומי בבנק האמריקאי והוא עומד כיום על כ-2.6 מיליארד שקל לעומת 1.9 מיליארד בסוף הרבעון הראשון. זאת לאור עלייה משמעותית בשיעור של כ-40% במניית ואלי בנאסד"ק - כ-15% מעל מדד מניות הבנקים האזוריים בארה"ב.

הרווח הגדול של לאומי מגיע כמובן בעקבות עליית הריבית של בנק ישראל, שייקרה את ההלוואות לציבור ולעסקים. ההכנסות מריבית נטו של לאומי הסתכמו ברבעון השני של השנה ב-4.28 מיליארד שקל, 31% יותר מאשר ברבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה של השנה הסתכמו ההכנסות מריבית ב-8.2 מיליארד שקל, זינוק של 36% לעומת ששת החודשים הראשונים של 2022.

תיק האשראי גדל ב-6.4%

בלאומי הסבירו כי הבנק המשיך למקד את הצמיחה שלו בתיק האשראי במגזר העסקי, המסחרי ובמשכנתאות. מתחילת השנה תיק האשראי גדל בשיעור כולל של 6.4%, כאשר מתוך זה נרשמה צמיחה של 1.4% בלבד ברבעון השני. מתחילת השנה התיק העסקי גדל בשיעור של 14.4%, התיק המסחרי גדל בשיעור של 5.4% ותיק המשכנתאות גדל בשיעור של 3.9%.

בעקבות אי הוודאות במשק והחשש כי לווים לא יעמדו בהלוואות בשל עליית הריבית, הגדיל הבנק את ההוצאות להפסדי אשראי שלו. אלה עמדו ברבעון השני על 318 מיליון שקל, יותר מכפול מאשר ברבעון המקביל אשתקד.

בעקבות התוצאות אישר דירקטוריון הבנק חלוקת דיבידנד בסך של 736 מיליון שקל, שיחד עם רכישה עצמית בהיקף של 300 מיליון שקל מהווים כ-40% מהרווח הנקי לרבעון השני של 2023. הרכישה העצמית שבוצעה הינה מתוך תוכנית כוללת בהיקף של עד 800 מיליון שקל עליה הכריז הבנק.

בלאומי הזכירו כי כחלק מההיערכות להשלמת המעבר של מטה הבנק ללוד, במהלך החודשים אפריל 2022 ומרץ 2023, התקשר הבנק בהסכמים למכירת שני בנייני המטה שלו בתל אביב. מכירות אלו צפויות להניב לבנק רווח הון לפני מס של כ-800 מיליון שקל בהמשך השנה, או בתחילת 2024, עם השלמת המעבר.