כלכלת ה־30 דקות: כך ישנה זמן הטעינה של הרכב החשמלי את הרגלי הצריכה

השהות בעמדות הטעינה החשמליות ארוכה יותר מאשר בתחנות התדלוק ה"רגילות" ומחוללת הזדמנויות קמעונאיות • כך ייווצר קונספט חדש שיספק לא רק את השירותים המוכרים של חנות נוחות ובית קפה, אלא גם פינות ישיבה להמתנה ומרגוע, אינטרנט חינם ופעילויות חדשניות

תחנת טעינה לרכבים חשמליים באזור התעשייה ישפרו במודיעין / צילום: דלית אייזק לויתן
תחנת טעינה לרכבים חשמליים באזור התעשייה ישפרו במודיעין / צילום: דלית אייזק לויתן

הכותב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי־שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות'

לאן צועד ענף הקמעונאות והשיווק? מהן המגמות החדשות שיאפיינו אותו, ומהן המגמות שצפויות להיכחד? מיהם השחקנים שישרדו את קצב השינויים המהיר? המדור ינתח את המצב בענף, ואת העתיד שמצפה לו. לפניות ותגובות: tamir@c-bs.co.il

שוק הרכב החשמלי מתחמם: משנת 2018 ועד היום היבואנים מוסרים יותר ויותר רכבים חשמליים (חשמלי + פלאג אין), והיקף החדירה עומד כיום על יותר מ־20% מסך הרכבים שנמכרים בישראל. מדובר במגמה שרק תתעצם, ובהכרח תשנה את הרגלי הצריכה במרכזי הדרכים.

האם זה יהיה המרוויח הגדול מפתיחת הרכבת הקלה?
●  כך זינקה מיקרוסופט לצמרת מרוץ החימוש הטכנולוגי  

עמדות הטעינה צצות בכל מקום - מרביתן לא בתחנות התדלוק המסורתיות, כי אם בבית, בעבודה, במרכזי המסחר ועוד. זמן טעינה מהירה לסוללה ריקה אורך בממוצע כ־30 דקות, וצפוי להתקצר. מצבת כלי הרכב הפרטיים עומדת כיום על כ־3.5 מיליון רכבים, וצומחת בשיעור של 4%-3% מדי שנה. המשמעות היא שנמשיך לחוות את התעצמות הגודש בכבישים, וממילא את התארכות משכי הזמן שנשהה בדרכים, וכפועל יוצא, נידרש למנוחה או ריענון.

 

מגמות אלו ידרשו התאמות מצד מרכזי הדרכים, שישרתו מגוון קהלי יעד - יותר תנועה עוברת, הרבה פחות מתדלקים, ויותר מטעינים שיידרשו "להתעכב". כיצד ישפיע הצורך בהטענה על תחנות התדלוק הקיימות, מה יהיו הרגלי הצריכה החדשים במרכזי הדרכים שישתנו, איך ייראו תחנות הטעינה העתידיות והיכן הן יהיו מלבד במרכזי דרכים?

כאן נציג את המצוי, הרצוי והמשתנה בשוק מרכזי הדרכים, ואת הצפי לעתיד.

השחקנים והביקושים

בעשורים האחרונים יצרנו בצ'מנסקי בן שחר קונספט ותמהיל לעשרות תחנות תדלוק. הראשון בהם היה הסטריפ המסחרי הראשון של חברת פז בויתקין, ולאחרונה גם למסוף הטענה. קיימים שני סוגים של מרכזי דרכים: תחנת תדלוק או מסוף הטענה עם שטחי מסחר מצומצמים בלבד (לעיתים רק עם חנות נוחות); ומרכז דרכים הממוקם בסמיכות גם ליישוב בינוני ו/או במרחב הכפרי, שמהווה קהל יעד נוסף לשטחי המסחר.

מרחבי הביקוש לשטחים שבמרכזי דרכים כוללים שלושה קהלי יעד: כוח קנייה "נייח" השייך למשקי הבית (מיישובים סמוכים אך גם מהמרחב הכפרי והעירוני המרוחק יותר); כוח קנייה "נייד" - התנועה העוברת בכביש שבחזית המרכז, כלומר רכבים נדרשים לתדלוק או לטעינה; מטיילים ותיירים הלנים במרחב הביקוש של המרכז, כאשר הם בדרך אל או מאטרקציות תיירותיות באזור.

במרבית מרכזי הדרכים פועלות גם חנויות נוחות שנמצאות בתוך תחנות התדלוק. ב־2023 עמד מספר תחנות התדלוק על 1,271, כאשר בכ־80% מהן פועלות חנויות הנוחות (המידע בטור מתבסס על דיווחי החברות, אתריהן ומידעי החברה). משמע, קיימים בישראל כמה מאות "מרכזי דרכים" לסוגיהם.

תחנות התדלוק הדומיננטיות במשק הן yellow של פז, אלונית של דור אלון, מנטה של דלק ו־sogood של סונול. כל אחת עם יותר מ־200 תחנות תדלוק, כ־75% מהסך הכול. yellow היא החברה המובילה בישראל הן במספר תחנות התדלוק ובחנויות הנוחות, והן בהיקף המכירות.

רובן ככולן התחילו לשלב עמדות הטענה בתחנות התדלוק ו/או כ־Stand Alone במקומות שונים, דוגמת סונול EVI, דור אלון וטן בשיתוף עם אפקון. פז Charge אף הגדילה לעשות, ופתחה לאחרונה באילת מסוף טעינה (ללא תדלוק) עם 4 עמדות טעינה אולטרה מהירות.

ההתעצמות החשמלית

להקמת עמדות טעינה ו/או מסופי הטענה קיימים מעט מאוד חסמים ביחס להקמת תחנות תדלוק. עמדות הטעינה הינן ורסטיליות יותר, ומצויות "בכל מקום". בראש ובראשונה, הצרכנים מטעינים בביתם, במקומות העבודה, במרכזי המסחר, ברחובות הערים, בתחנות ובמסופי הטעינה, מגמה שרק תתחזק בשנים הקרובות. לדוגמה, גם במרכזי מסחר גדולים, כמו קניון רמת אביב, מספקים עמדות הטענה בכלל ובלילות בפרט. גם שוק מפעילי עמדות הטעינה מתרחב, ולא יכלול רק את חברות התדלוק המוכרות.

בהתאם לנתוני הלמ"ס, בשנת 2022 גדל מספר כלי הרכב הפרטיים ב־3.6% (בשנת 2021 חל גידול של 4.4%). כ־380 אלף כלי רכב נוספו, וכ־246 אלף נגרעו ממצבת כלי הרכב הפעילים, כך שבפועל מספר כלי הרכב גדל בכ־133 אלף.

רמת המינוע עלתה, ובשנת 2022 נאמדה ב־411 כלי רכב ל־1,000 משקי בית לעומת 406 ב־2021 (עדיין נמוך ביחס למדינות המפותחות בעולם). בשנת 2022 היו 45 אלף כלי רכב חשמליים, גידול של כמעט פי 3 (278%) לעומת שנת 2021 (16 אלף). בשנים 2021 ו־2022 נמסרו בכל שנה כ־290 אלף רכבים פרטיים חדשים בישראל.

לפי נתוני איגוד יבואני הרכב בישראל, רכבי הפלאג־אין תופסים נתח של 6%-2% בחמש שנים האחרונות. ההערכה היא כי נתון זה יקטן בשנים הקרובות, עד שייעלם. לעומת זאת, שוק הרכבים החשמליים מתעצם, והגיע לכ־16% מסך מסירות הרכבים השנה (עד אוגוסט), לעומת 10% בשנת 2022 ו־4% ב־2021.

בתרחיש "עסקים כרגיל", שבו היקף מסירות הרכבים ימשיך לגדול ב־4%-3% כל שנה, מוערך כי שוק הרכבים החשמליים יתפוס 50%-40% לפחות מסך מסירות הרכבים הפרטיים בשנת 2028 (ברף התחתון), על חשבון הרכבים המונעים במנועי בעירה פנימית.

לא רק טעינה

לפי מאגרי המידע של צ'מנסקי בן שחר, השיעור הממוצע של הנכנסים לתחנת תדלוק במרכז דרכים מבין העוברים בכביש עומד על 3.1%. השיעור הממוצע של הנכנסים לחנות הנוחות עומד על 2.6%, וממוצע הנכנסים להסעדה/בית קפה במרכז דרכים הוא 2.7%. בשנים האחרונות קיימת מגמת גידול בשיעור הפוקדים את מרכזי הדרכים צמודי הכביש (סטריפ מסחרי בשטח 300-1,000 מ"ר).

כל אלה צפויים לעבור שינוי, ותיווצר כלכלת ה־30 דקות - זמן טעינה מהירה ממוצע לסוללה של Kwh50-60. אומנם כיום כבר קיימות עמדות הטענה שבאפשרותן להטעין Kwh 200-360, אך הן אינן מתאימות למרבית הרכבים. ההערכה היא שבחמש השנים הקרובות משך הטעינה יתקצר בהדרגה.

כיום מחירו של Kwh 1 בעמדת טעינה חיצונית יכול להגיע לכ־2 שקל (100-120 שקל ל"מיכל מלא", שמאפשר 350-400 ק"מ), בעוד שבצריכה פרטית המחיר עומד על כחצי שקל. הפוטנציאל ברור: שהות ארוכה יותר בעמדות הטעינה מחוללת הזדמנויות קמעונאיות.

מסקרים שנערכו בעולם, עמדות הטעינה הינן גורם משיכה לאוהבי הז'אנר, ומייצרות עניין סביבן. הקונספט החדש יידרש לספק לא רק את השירותים המוכרים של חנות נוחות ובית קפה, אלא יכול גם לאפשר הפסקה ארוכה יותר מהדרך במגוון פעילויות חדשות, דוגמת מרחב Plug&Play ומרחב לילדים. כל זאת מותנה מיקום מותאם. גם חברות רכבי היוקרה יצרו בעולם "אולמות הטענה" מפוארים, עם לאונג' ללקוחותיהן.

תמהיל מעודכן

בראייה צופה פני עתיד, שוק מרכזי הדרכים צפוי להשתנות. מרבית תחנות התדלוק הרגילות ייעלמו או ישנו את ייעודן, ואיתן גם חנויות הנוחות - בעיקר אלו הסמוכות לערים או נמצאות בתוכן. יוקמו מסופי טעינה חדשים כתחליף, כאשר בהתאם, גם התמהיל יעודכן - בעיקר במתן שירותים שנועדו לספק את הצרכים של בעלי הרכב החשמלי, שיידרשו לשהות זמן גדול יותר במסוף הטעינה.

שירותים אלה יכללו בין השאר חנויות נוחות, בתי קפה, מזון מהיר, שירותים, פינות ישיבה כמו בחללי עבודה להמתנה ומרגוע, קישוריות wifi ועוד. במקביל, יוקמו מסופי טעינה בכל מקום, וגם במרכזי מסחר ובחנויות גדולות, כאשר שירותי הטעינה יסופקו כמוצר משני, ורק כשירות ללקוחות המרכזים והחנויות.

בכתיבת הטור השתתף עומרי קרני, אנליסט בכיר בצ'מנסקי בן שחר