ועדת המדרוג: "הצעת קרעי דומה למצב ברוסיה"

בעקבות תזכיר חוק התקשורת של השר שלמה קרעי, ועדת המדרוג הודיעה: "מה שמוצע בחוק הוא חסר תקדים ברמה עולמית" • "אימוץ החוק צפוי להפוך את ישראל למדינה היחידה בעולם מלבד רוסיה, שבה קיימת שליטה או אפילו מעורבות ממשלתית באיסוף נתוני הצפייה", אומר רוני ארן, יו"ר הוועדה • אירועים ומינויים

רוני ארן / צילום: תמונה פרטית
רוני ארן / צילום: תמונה פרטית

ועדת המדרוג הישראלית שלחה את ההתייחסות שלה לתזכיר חוק התקשורת של שר התקשורת שלמה קרעי,  וליתר דיוק לסעיף 81 העוסק בהקמת גוף ממשלתי שיעסוק באיסוף ופרסום נתוני הצפייה - מעין ועדת רייטינג ממשלתית. "מה שמוצע בחוק הוא חסר תקדים ברמה עולמית", נאמר בהודעת הוועדה. 

ניתוח | המרוויחים, המפסידים והמניעים מאחורי חוק השידורים החדש של קרעי
המאבק ברפורמת קרעי: קשת, רשת והתאגיד מקימים את פורום הערוצים הישראליים  
האם חוק השידורים של שר התקשורת קרעי אינו מבוסס על הצעת החוק של קודמו?

"אין מדינה בעולם המערבי שבה הממשלה עוסקת במדידה ופרסום של נתוני הצפייה", אומר רוני ארן, יו"ר ועדת המדרוג. "גם במדינות עם דמוקרטיה מפוקפקת, נתוני הצפייה מופקים על-ידי חברות מקצועיות שזה עיסוקן, ולא על-ידי הממשלה.

"אימוץ החוק בכל הנוגע לנתוני הצפייה צפוי להפוך את ישראל למדינה היחידה בעולם, מלבד רוסיה, שבה קיימת שליטה או אפילו מעורבות ממשלתית באיסוף נתוני הצפייה. אגב, אפילו ברוסיה המעורבות היא על-ידי השתלטות על ועדת המדרוג, ולא על-ידי פקידים המטפלים בנתונים".

נזכיר כי שיטת המדידה הנהוגה בישראל היא באמצעות מכשירי פיפל מיטר, ולפי הודעת הוועדה, השיטה נהוגה בעוד כ-55 מדינות, ובכולן אין מעורבות ממשלתית. בוועדה מזכירים כי קרעי מדבר על שוק חופשי בתחום השידורים, אך הצעתו בכל הנוגע למדידת נתוני צפייה רחוקה מכך. יותר מזה, לדבריהם, ההצעה מאפשרת "להלאים את נתוני הצפייה ולפתוח פתח לבצע בהם מניפולציות פוליטיות ואחרות".

לפי הבנת הוועדה את המנגנון המוצע, המועצה תהיה מחוברת לנתונים של הפלטפורמות הרב-ערוציות השונות ותעשה שימוש בנתונים הגולמיים במטרה לאסוף נתוני אמת לצורך טיוב המדידה. אלא שלפי התפיסה המקצועית בוועדה, הנתונים שיתקבלו לא יהיו נתוני אמת, ואף "רחוק מכך". לדוגמה, אם ממיר פועל ו"מושך" שידור של ערוץ מסוים, הטלוויזיה לא בהכרח פועלת. וגם אם היא פועלת, זה לא אומר שמישהו צופה בה באותו הרגע.

בעיה נוספת, לפי הוועדה, היא שהנתונים נמסרים על-ידי הפלטפורמות הרב-ערוציות, שכעת יוכלו לשלב פרסומות בתכנים שלהן. בכך, הן יהפכו למתחרות ישירות של כלל הערוצים שמקור ההכנסה הבלעדי שלהם הוא מכירת פרסום, מה שמציב אותן בניגוד עניינים מובנה.

לסיכום, בוועדה מציינים כי במסמך הערכות והשפעת הרגולציה (RIA) אין התייחסות לנושא המדרוג ולהיבטים המקצועיים, המתחייבים על-מנת לבסס את אמון המפרסמים בשידורי הטלוויזיה. לכן, עמדת הוועדה היא שיש להסיר את סעיף 81 לתזכיר.

נציין כי יממה לתום תקופת התגובות לתזכיר החוק החדש, גם ארגון העיתונאים ומועצת העיתונות מציגים את עמדתם בעניין. בארגון העיתונאים מגדירים את החוק כ"איום ממשי על חופש העיתונות, עצמאות כלי התקשורת, פגיעה באיתנות הכלכלית של חברות החדשות, וכן ניסיון פסול נוסף להביא לפגיעה בשידור הציבורי". במועצת העיתונות אומרים כי החוק "פוגע פגיעה אנושה בחופש העיתונות והתקשורת ובזכות הציבור לדעת ומכרסם ביסודותיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל".

משר התקשורת שלמה קרעי לא נמסרה תגובה.

נבו טרבלסי

אזור התעשייה 1

אלקטרה פאוור (לשעבר סופר גז) מקבוצת אלקו, העוסקת באספקת חשמל וגז למשקי הבית, השיקה השבוע מוקד שירות לקוחות אינטגרלי בהשקעה של כ־10 מיליון שקל. כ־60% מהסכום הושקעו בבניית המתחם הפיזי, וכ־40% הושקעו במערכות המידע והטמעת כלים טכנולוגיים מתקדמים. המוקד החדש פועל ממטה החברה בנתניה וכולל כ־100 נציגי שירות ומכירות, שיתנו מענה לכ־450 אלף לקוחות.

בעקבות הרפורמה במשק החשמל, החל מתחילת 2023 אלקטרה פאוור מספקת פתרונות ומסלולי אנרגיה חסכוניים ומותאמים אישית למשקי הבית בישראל. באפריל האחרון חתמה החברה על הסכם עם אנרג'יקס לרכישת חשמל "ירוק" בהיקף של 500 מיליון שקל למשך 20 שנה, החל משנת 2024.

מייקי זלקינד מבעלי אלקו וחן מלמד, מנכל אלקטרה פאוור / צילום: דור סבג
 מייקי זלקינד מבעלי אלקו וחן מלמד, מנכל אלקטרה פאוור / צילום: דור סבג

"מדובר ביריית פתיחה למהפכת השירות שאנו מחוללים בענף שירותי האנרגיה שלנו בהשקעה של משאבים רבים", מסביר חן מלמד, מנכ"ל אלקטרה פאוור. "המטרה היא לתת מענה כולל תחת קורת גג אחת, בדגש על תהליך שירות מהיר וחדשני".

אזור התעשייה 2

השוק שמחזר אחרי המטיילים

השחקנית החדשה בשוק הציוד לטיולים מתרחבת: Trek Market פותחת סניף שמיני, בהשקעה של 2 מיליון שקל. הרשת כבר השיקה שני סניפים ב-2023 וצפויה להשיק השנה עוד שניים - בביג כפר החורש ובקניון שבעת הכוכבים אילת - כך שסך ההשקעה יעמוד על 10 מיליון שקל.

שבתאי קמחי / צילום: פז פטל
 שבתאי קמחי / צילום: פז פטל

הסניף החדש ממוקם בתלפיות, משתרע על שטח של כ-260 מ"ר, ויוגדר כסניף הדגל בהיותו הגדול ביותר של הרשת. לדברי שבתאי קמחי, המנכ"ל והמייסד, "ההחלטה לפתוח סניף דגל דווקא בירושלים נובעת מהחיבור החזק שיש לציבור הדתי עם הרשת, כמי שמחפש מוצרים שיחזיקו לאורך זמן במחיר שפוי."

הרשת, שהוקמה ב-2020, פועלת בשוק צפוף, שכולל בין היתר את הרשתות "למטייל", "ריקושט", "חגור" ו"שבילים", לצד חנויות פיזיות רבות וחנויות אונליין. טרק מרקט מתמחה במותגים בינלאומיים (רובם ביבוא ישיר ובלעדי) של תיקים, אוהלים, ציוד לקמפינג, ביגוד וציוד לחיילים. הסניף החדש כולל גם מחלקת עודפים.

חדשות טובות

בעקבות שיתוף-פעולה עם מיזם "שווה פיתוח", תלמה משיקה אריזה חדשה לקורנפלקס המותאמת לאנשים עם מוגבלויות עם פתיחה קלה יותר ומידע תזונתי מונגש באודיו.

במסגרת השינוי הוחלף "רוכסן" הקרטון, שנמצא עד כה בראש האריזה, במנגנון פתיחה פשוט יותר וגם השקית הפנימית קלה יותר לפתיחה. בנוסף, יודפס על האריזה קוד QR שבאמצעות אפליקציות ייעודיות ינגיש בשמע (אודיו) בשלוש שפות, את המידע התזונתי והאלרגני לאנשים עם לקות ראייה ו/או עיוורון.

רועי ומליה אברג'יל לצילומי אריזה נגישה תלמה / צילום: משה נייס
 רועי ומליה אברג'יל לצילומי אריזה נגישה תלמה / צילום: משה נייס

לרגל המהלך צולם קמפיין בכיכובם של רועי אברג'יל ובת זוגו מליה. הקמפיין מתאר סיטואציות יומיומיות כמו התארגנות בוקר, וממחיש כיצד האריזה הנגישה מסייעת להפיכת השגרה לקלה יותר.

מיזם "שווה פיתוח" נוסד ביוזמת הקרן למפעלים מיוחדים של הביטוח הלאומי, "ג'וינט ישראל-מעבר למגבלות" ועמותת "ציונות 2000", במטרה ליצור מרחב צרכנות נגיש לכולם, בליווי של עמותות נוספות בקהילה.