ליזמי הנדל"ן יש טרנד שיווקי חדש. שימו לב לאותיות הקטנות

פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן מביאה ל"אינפלציה" באזכור אמצעי תחבורה עתירי נוסעים בעת שיווק של דירות למכירה ולהשכרה, שטחי משרדים, פרויקטים שלמים ועוד • אבל מתברר שגם כאן חשוב לבדוק את האותיות הקטנות

ברגע שרואים את הרכבת ''בעיניים'' ומתחילים להשתמש בה, מבינים את השינוי שהיא יכולה לחולל / צילום: איל יצהר
ברגע שרואים את הרכבת ''בעיניים'' ומתחילים להשתמש בה, מבינים את השינוי שהיא יכולה לחולל / צילום: איל יצהר

השקת הקו האדום של הרכבת הקלה מבשרת על עידן חדש בתחבורה הציבורית, אבל לא פחות מזה - גם על שינוי בתפיסת הציבור: ברגע שרואים את הרכבת "בעיניים" ומתחילים להשתמש בה, מבינים את השינוי שהיא יכולה לחולל, ואת ההשפעה שלה על האזורים הסמוכים לה. לכן לא מפתיע שלאחרונה מתפרסמות עוד ועוד מודעות לרכישה ולהשכרה של נכסים באזור המרכז, אשר משתמשות ברכבת הקלה או במטרו כ"פרזנטוריות" לטובת שיווק הנכס - אלא שבפרסומים רבים מתברר שהפרטים אינם מדויקים, בלשון המעטה, ולעיתים רחוקים מאוד מהאמת.

הקו האדום של הרכבת הקלה מאחורינו, מה הסיכוי שהסגול והירוק ייפתחו בזמן? 
הריבית גבוהה והמשכנתה מכבידה? זה הטרנד החדש בשוק הדיור 

קו מטרו ש"אמור להיות מוכן" בעוד שלוש שנים

דוגמה אחת מגיעה מכיוונה של חברת גינדי, אשר "נעזרת" ברכבת הקלה כדי לשווק שלושה פרויקטים שלה - גינדי פינת סביון, גינדי רמת אפעל וגינדי נווה איילון. הקמפיין משווק תחת הכותרת " GINDI EASY LINE - קונים דירה על הרכבת הקלה", אלא ששלושת הפרויקטים הללו נמצאים על תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה, עובדה שלא מצוינת בפרסומי החברה. הקו הסגול, לפי ההערכות האחרונות, אמור להיפתח רק בשנת 2027, קרי כארבע שנים מהיום. גורמים בשוק מציינים כי לכל קו רק"ל יש ערך רב מבחינה נדל"נית, גם אם מדובר בקו עתידי, ולכן הפרסום "שווה" לגינדי למרות פערי הזמנים העצומים. כך נכון גם לגבי פרויקט נוף אפעל של סלע בינוי, אשר משווק בימים אלו - ומציין את גם הוא את הקרבה לקו הסגול של הרק"ל, למרות הזמן הרב שיעבור עד לפתיחתו.

במודעה של חברת אאורה לשיווק פרויקט "אאורה האורן קריית אונו" נכתב כי "בסמוך לשכונה יוקם הקו הכחול של המטרו, שאמור להיות מוכן עם אכלוס השכונה בקיץ 2026". אלא שבמטרו לא מתוכנן קו כחול (קווי המטרו ממוספרים ולא נחלקים לצבעים), והמועד לפתיחתו נכון להיום הוא שנת 2034. שתי תחנות מטרו אכן מתוכננות לקום בסמוך לפרויקט של אאורה, האחת תחנת לוי אשכול והשנייה תחנת שלמה המלך, במסגרת קו 3M.

מודעה נוספת שבה נתקלנו, צנועה יותר, מתייחסת לדירה בודדת למכירה בשטח כ־140 מ"ר ברחוב בית חורון ברמת גן. המשרד המשווק, משרד בארי נדל"ן, מציע את הדירה למכירה ב־3.79 מיליון שקל, ובפרסום הראשון לגביה ציין כי היא נמצאת "בקו שני לרכבת הקלה" וכן "כ־100 מטר מתחנת המטרו של ישראל", מבלי שברור באיזו תחנה מדובר. זמן קצר לאחר פניית גלובס תוקנה המודעה כך שמצוין כעת כי הדירה נמצאת מרחק קצר מתחנת הרכבת הקלה, ואזכור המטרו נמחק. במשרד טוענים כי מדובר בבלבול במונחים וכי העניין תוקן באופן מיידי.

"אינפלציה" בשימוש במילים רכבת קלה ומטרו?

נראה כי תחילת פעילותה של הרכבת הקלה בגוש דן הביאה עימה לשימוש נרחב מאוד ולאזכור רב שלה במודעות שונות, לדירות למכירה ולשכירות, למשרדים ועוד. חיפוש מהיר באתר יד 2, למשל, מעלה כמעט 750 תוצאות, נכון לכתיבת שורות אלו, אשר כוללות את צמד המילים "הרכבת הקלה". כמה עשרות מודעות נוספות מאזכרות אף את המטרו.

בין המודעות שנאספו מרחבי הרשת אפשר למצוא פרסום של חברת אזורים על שניים מהפרויקטים העתידיים שלה - Exchange ברמת גן ו־ Moment בבת ים, שבו היא מציינת כי "פתיחת הקו האדום מהווה שדרוג משמעותי לדיירים"; שיווק של משרדים עצמאיים קטנים, בשטח 17 עד 41 מ"ר כל אחד, בפתח תקווה, שם מצוין כי הם נמצאים "בלב העניינים, מטר מהרכבת הקלה וממגדלי בסר סיטי פ"ת"; דירת 2.5 חדרים בבני ברק, בשטח 75 מ"ר ובעלות של 1.75 מיליון שקל משווקת כדירת "קו שני לרכבת הקלה"; ושלל בעלי דירות ובעלי משרדים מציעים בימים אלו דירות ושטחים להשכרה, תוך הדגשת הסמיכות לקו הרק"ל או לאחת מתחנותיה.