החל ממחר: מחיר הדלק יעלה ב-8 אגורות לליטר

הדלק יעלה החל ממחר ב-8 אגורות לליטר ויעמוד על 6.94 שקל • שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על צו שיגדיל את הפחתת המס הנוכחית על הדלק • אולם, זה יספיק רק כדי לקזז כמחצית מהתייקרות, שנובעת מהיחלשות השקל אל מול הדולר ועליית מחירי הנפט

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר
עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מחיר הדלק יעלה מחר ב-8 אגורות לליטר החל ביום שישי הקרוב, ויעמוד על 6.94 שקל. זאת לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על צו שיגדיל את הפחתת המס הנוכחית על הדלק. אולם, זה יספיק רק כדי לקזז כמחצית מהתייקרות, שנובעת מהיחלשות השקל אל מול הדולר ועליית מחירי הנפט.

כדי למנוע זינוק במחיר הדלק: הממשלה נערכת להגדיל את הגירעון
ליטר דלק בכ־8 שקלים או אובדן של מיליארדים: דילמה באוצר סביב סבסוד הבלו 

הסובסידיה במס הבלו תצמח מ-89 אגורות לליטר כיום, לכדי כשקל שלם לליטר במהלך חודש ספטמבר. אובדן הכנסות המדינה בחודש הבא מוערך בכ-267 מיליון שקל, בגין הפחתת המס. מאז תחילת הפחתות המס ה"זמניות" על הדלק, בשנה וחצי האחרונה, נמנעו מקופת האוצר כ-2.9 מיליארדי שקלים.

כפי שפורסם בגלובס, בממשלה נערכים להגדיל את הגירעון במאות מיליוני שקלים כדי למנוע ממחיר הדלק לזנק לרמה של מעל 7 שקלים לליטר. בתקציב המדינה לשנת 2023, שאושר במאי, הוקצה סכום של 1.1 מיליארד שקל להוזלת מחיר הבנזין עד לסוף השנה. אולם, התקציב שהוקצה להפחתות כבר מתחיל להיגמר, ובקצב הנוכחי ייגמר בתוך פחות מחודשיים.

גורמים המעורים בנושא מעריכים שבתום ספטמבר, ייוותרו בקופה להפחתות הבלו כ-200 מיליון שקל. ומה יקרה כשייגמר הכסף? ההערכה היא שהממשלה תבחר בדרך "הקלה" יותר: העמקת גירעון המדינה, כדי לממן את המשך הטבת המס - ולהחזיק מלאכותית את המחיר לצרכן מתחת לרף של 7 שקלים לליטר בנזין.