כפי שנחשף בגלובס: השופט יוסף אלרון יתמודד בצעד תקדימי על נשיאות בית המשפט העליון

הודעתו של השופט אלרון כי יתמודד על נשיאות בית המשפט העליון היא בניגוד לשיטת הסניוריטי הנהוגה לפיה השופט הוותיק ביותר מתמנה לנשיא הבא • ההודעה תומכת בעמדת הממשלה למנות נשיא אחר מטעמם ולא את השופט יצחק עמית שצפוי להתמנות, ונחשב לשופט ליברלי • בהרכב הוועדה הנוכחי ההיתכנות לבחירתו של אלרון נמוכה

השופט יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף
השופט יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף

שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון הודיע היום (ד') לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כי הוא מציג את מועמדותו לכהונת נשיא בית המשפט העליון, וכי מועמדותו "אינה תלויה מבנה והרכב הוועדה". זאת כפי שנחשף בגלובס בינואר האחרון על ידי אבישי גרינצייג.

שופט העליון שרוצה לרשת את חיות וכבר נערך לביטול שיטת הסניוריטי 

זאת בניגוד לשיטת הסניוריטי הנהוגה לפיה השופט הוותיק ביותר מתמנה לנשיא הבא. הודעתו של אלרון תומכת בעמדת הממשלה למנות נשיא אחר מטעמם ולא את השופט יצחק עמית שצפוי להתמנות, ונחשב לשופט ליברלי. לאור הודעתו, הודיעה הנשיאה כי אלרון לא ישתתף בדיונים על הדרישה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ובמקומו ימונה שופט אחר.

חיות תפרוש לגמלאות ב-16 לאוקטובר בהגיעה לגיל 70. במידה והוועדה לא תכונס עד לפרישתה של חיות - יכהן כממלא מקום המשנה לנשיאה השופט עוזי פוגלמן. אלרון צפוי לפרוש בספטמבר 2025.

על מנת לבחור נשיא יידרש רוב בוועדה של 5 מתוך 9. בהרכב הוועדה הנוכחי ההיתכנות לבחירתו של אלרון נמוכה. יש לציין כי החוק לא קובע מהו הרוב הנדרש למינוי נשיא בית משפט עליון מאחר ועד היום מונו הנשיאים בשיטת הסניוריטי. רוב מוגבר של 7 מתוך 9 נדרש למינוי שופט ביהמ"ש העליון ורוב של 5 מתוך 9 (רוב רגיל) נדרש למינוי שאר השופטים. במצב זה הפרשנות המקובלת היא כי יידרש רוב רגיל למינוי נשיא.

כיום חברים בוועדה: שר המשפטים יריב לוין, הנשיאה אסתר חיות, השופט יצחק עמית והשופט נועם סולברג. כמו כן חברת הכנסת מיש עתיד קארין אלהרר וחבר הכנסת קרויזר מעוצמה יהודית ושני נציגי לשכת עורכי הדין. הממשלה טרם מינתה שרה נוספת מטעם הממשלה.

אלרון מונה לבית המשפט העליון בשנת 2017. קודם לכן הוא כיהן כנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, ומינויו לעליון היה שנוי במחלוקת. השופטים יצחק עמית ואסתר חיות התנגדו בתחילה למינויו, מכיוון שלעמדתם הוא לא התאים לשיפוט בבית המשפט העליון.

מי שתמכה במועמדותו היתה שרת המשפטים לשעבר איילת שקד ושר האוצר דאז משה כחלון, והוא נבחר לבסוף פה-אחד בוועדה. הוא מונה מאחר שנחשב לשופט שמרני ולא אקטיביסט. אלרון היה השופט היחיד שהיה בדעת יחיד בבג"ץ נגד מינויו של אריה דרעי לשר. הוא קבע כי יש להעביר את ההכרעה בשאלת מינוי דרעי ליו"ר ועדת הבחירות. הוא אמנם מתח ביקורת על החלטת נתניהו שלא לפנות ליו"ר ועדת הבחירות כדי שיכריע אם יש קלון במעשיו של דרעי, אך בניגוד לחבריו להרכב - לא קבע שיש לקבל את העתירה.