לנדרובר דיסקברי "ספורט" 2.0: מורשת שטח שהולכת ונעלמת

הגרסה החדשה של הקרוס-אובר הוותיק של לנדרובר היא שריד לעולם הולך ונעלם של דגמים שלוקחים ברצינות את הכינוי "רכב כביש שטח" • אבל המחיר לא זול

לנדרובר דיסקברי ''ספורט'' 2.0
לנדרובר דיסקברי ''ספורט'' 2.0

בחודשים האחרונים הושקו בשוק הרכב הסיני שלל דגמי פנאי חדשים. המשותף לכולם הוא, שהם נראים כמעט כמו שכפול של דגמי לנדרובר, בעיקר של הדיפנדר. חלקם מגיעים ממותגים גדולים ומכובדים ואחרים ממותגים צעירים ושאפתנים.

זוהי תופעה משעשעת, אלא אם כן אתם משתייכים ללנדרובר כמובן. אבל עד כה הבריטים בחרו לעמוד מהצד, לחרוק שיניים ולא לפתוח בהליכים משפטיים נגד החקיינים לכאורה. יש לכך סיבה טובה: סין היא שוק הייצוא הגדול ביותר של המותג הבריטי ועשירי סין עדיין רוכשים כמויות מכובדות של רכבי המקור. רק בשנה החולפת צמחו שם מכירות לנדרובר בכמעט 30% למרות ירידה דו־ספרתית בכלל המכירות של כלי רכב מיובאים. אז לפחות בינתיים, זה סוג של WIN WIN, שלא מצדיק פתיחת חזית.

השבוע בענף הרכב  | הסכם סחר עם יפן מתקדם: אלו מותגי הרכב שעשויים להרוויח
ניתוח | מותג הרכב הסיני שהזניק את מכירות קרסו והמכה שספגו מכוניות היוקרה
החל מ-250 אלף שקל: מותגי הרכב החשמלי שבדרך לישראל

דיסקברי ספורט, האח הקטן והמשפחתי של הדיפנדר עדיין לא "זכה" לחיקוי בסין ולמרות גילו הלא צעיר הוא עדיין מייצר לא מעט מכירות בסין ובעולם. הגרסה האחרונה שלו הושקה ב־2020 וזכתה מאז לכמה עדכונים קלים, שנועדו לבסס את מעמדו בתור "דגם הכניסה" של המותג. המחירים שלו בישראל מתחילים באיזור ה־345 אלף שקל, והוא עדיין מציע אופציה לא טיפוסית לפלח הזה, של שבעה מקומות ישיבה.

עיצוב חיצוני

חיצונית הרכב השתנה מעט מאוד מאז 2020. חדי עין יבחינו בכמה שינויים קוסמטיים קלים בחרטום ובחישוקים בעיצוב חדש. אבל באופן כללי הוא שומר על המראה העגלגל שמצליח לשלב בין תחכום עירוני לחוסן של רכב שטח. יש לו פרופורציות מאוזנות והזנב שלו נטול תוספות קוסמטיות מכבידות דוגמת הגלגל הרזרבי, שממוקם על הדלת של הדיפנדר.

 

פנים הרכב

רמז ראשון ליכולות השטח החבויות ברכב מספק סף כניסה די גבוה, שנגזר ממרווח גחון מכובד ולא טיפוסי לרכבי קרוס־אובר "עירוניים" כיום. למרות זאת, ניתן לטפס אל המושבים ולהחליק מהם החוצה בקלות יחסית.

גם תנוחת הישיבה מאחורי ההגה גבוהה מהממוצע ומספקת תצפית טובה לעבר ההרפתקאות, שממתינות באופק, או לכל הפחות לעבר תחילת הפקק שבו אתם תקועים. ביחד עם משטחי זכוכית גדולים מקבלים תחושה אוורירית כראוי לרכב פנאי־שטח. הראות לאחור בעייתית יותר, אבל מצלמות היקפיות יעילות מפצות על כך.

מרחב הרגליים והראש בשתי שורות המושבים הראשונות עונה על הדרישות של נוסעים מבוגרים, אם כי היושב במושב האמצעי מאחור עדיין מקופח בשל מסעד הגב הקשוח. עם זאת, שורת המושבים השלישית מציעה מרחב די מוגבל לרגליים. גם הגישה למושבים בשורה השלישית דורשת לא מעט גמישות. אפשר לאכלס במושבים האלה שני ילדים בעלי מזג נוח, אבל סביר להניח שרוב בעלי הרכב יעדיפו לקפל אותם כדי להגדיל את שימושיות תא המטען, שעם שבעה מושבים מאוכלסים מסתפק בנפח מזערי של 157 ליטר. קיפול השורה השלישית מפנה נפח שימושי של 840 ליטר.

כראוי לרכב פרמיום בריטי, תא הנוסעים משדר יוקרה קלאסית ומאופקת. רכב ההדגמה שלנו, בגרסת ה־HSE הבכירה, הגיע עם חומרי דיפון איכותיים וריפוד עור בתפירה ייחודית, כולל על ההגה, אם כי אנחנו לא חסידים גדולים של גימור ה"פיאנו" המבריק, שקולט טביעות אצבעות. רשימת האבזור התקני בגרסה הבכירה די מקיפה, אם כי לא יוצאת דופן בפלח הזה, רמת הגימור טובה ובידוד הרעשים מצוין.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד עדיין לא מיישר קו עם הטרנד הדיגיטלי נטול המתגים, שאופייני לדגמי הפרמיום מהדור האחרון. בלוח המחוונים שלו משובץ צג LCD די גדול ויש גם מסך מולטימדיה רוחבי של 10 אינץ' שמשולב בקונסול המרכזי. אבל מתחתיו יש פאנל עם לא מעט מתגים פיזיים ומערך נוסף של מתגים קטנטנים משני צידי ההגה, שיוצרים מראה די עמוס. נהגים שמרנים, כמונו, יאהבו את התפעול המוכר והאינטואיטיבי שאינו דרוש נבירה בתפריטי מגע תוך כדי נסיעה. נהגי דור האייפון עשויים לפרש את העיצוב כמיושן. במודל 2024, שנמצא מעבר לפינה, כבר יושלם המעבר לתא דיגיטלי עם מסכים גדולים יותר.

מנוע וצריכת דלק

לנדרובר עדיין לא הצטרפה לעידן החשמלי ולמרות שלדיסקברי ספורט יש גם גרסת פלאג־אין, שבה טרם פגשנו, אין לו דגם חשמלי והוא עדיין מצויד בעיקר במנועי בעירה־פנימית מסורתיים. רכב המבחן שלנו צויד בגרסת הבנזין הבכירה עם הספק של 249 כ"ס ומומנט של 36.5 קג"מ ותיבה אוטומטית בת 9 מהירויות.

תאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־7.8 שניות כבר לא מרשימה בעידן שבו כמעט כל ג'יפון חשמלי מסין יודע לרדת מ־8 שניות. אבל במצב התכנות הספורטיבי, המנוע מייצר ביצועים נמרצים ומאפשר עקיפות מהירות ובטוחות - אפילו בעליות תלולות עם מטען מלא מאחור. המנוע מרגיש רגוע ונינוח גם בשיוט למרחקים במהירויות גבוהות.

תיבת ההילוכים מספקת העברות חלקות בנהיגה רגועה ולא מתנגדת לקיק דאון נמרץ. אבל נהיגה אגרסיבית במצבי עצור־סע עלולה להתבטא בהעברות קופצניות. צריכת הדלק הריאלית נעה סביב 8־10 ק"מ לליטר.

על הכביש

על הכביש קל להבחין בשדרוג הסמוי מהעין שעברה השלדה בשנים האחרונות. הדור היוצא של הרכב לקה בהיגוי די מעורפל ובספיגת זעזועים די קשיחה. מודל 2023 בו נסענו הפגין היגוי נעים ומאוזן עם היזון חוזר טוב מההגה. בהחלט שינוי מרענן אחרי נסיעה בגדודים של רכבי מבחן חשמליים, שההיגוי שלהם מרגיש כמו שלט רחוק במשחק מחשב.

נוחות הנסיעה טובה, יחסית לרכב ללא מתלי אוויר, והספיגה רכה גם על אספלט וגם על שבילי עפר (אם כי כניסה למהמורה ב־50 קמ"ש ומעלה תקפיץ את הנוסעים לתקרה). המחיר של בולמי הזעזועים הרכים וארוכי המהלך ושל מרכז הכובד הגבוה הוא נטיית גוף די מוחשית על כבישים מתפתלים.

בעידן המחושמל נדיר להיתקל ברכב מהקטגוריה שמציע יכולות שטח אמיתיות ושמחנו לגלות שבלנדרובר עדיין שומרים אמונים למורשת. עם מרווח גחון מכובד, הנעה כפולה עם תכנות לשטח וזוויות גישה־נטישה לא מבוטלות, הספורט יכול לצלוח ללא מאמץ את רוב אתגרי השטח "המשפחתיים". חבל רק שהחישוקים המהודרים (והיקרים) מזמינים שריטות ופגעים שונים.

מחיר

המחיר של דיסקאברי ספורט בנזין מתחיל ב־345 אלף שקל ובגרסה החזקה והמאובזרת בה נסענו מחירו מטפס לכ־467 אלף שקל. בטווח המחיר הזה יש לא מעט מתחרים מיוחסים, מפוארים וחזקים אם כי לרובם אין אופציה לשבעה נוסעים וגם לא את מוניטין השרידות והעבירות בשטח של הדיסקברי ספורט. אם לוקחים בחשבון את הצהרת היצרנית על התמקדות ברכב חשמלי החל מ־2025 ייתכן שזו הזדמנות אחרונה לקחת נתח מעולם הולך ונעלם. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

טויוטה לנדקרוזר פראדו 24'

הדור החדש יגיע רק ב־2024 והמחיר בארה"ב מתחיל בכ־55 אלף דולר. תא הנוסעים דיגיטלי עם שלל מסכים ומיועד לעד 7 נוסעים. שלדת הסולם דורגה לטובת עבירות מקצועית בשטח ויש מנועים היברידיים.

טויוטה לנדקרוזר פראדו  24'
 טויוטה לנדקרוזר פראדו 24'

ג'יפ גרנד צ'ירוקי L3.6

420 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של ג'יפ גרנד־צ'ירוקי בתצורה ל־7 נוסעים. זהו רכב גדול ומפואר עם תא נוסעים מרווח והנעה כפולה מקצועית, שמאפשרת עבירות לא מבוטלת בשטח

ג'יפ גרנד צ'ירוקי L 3.6
 ג'יפ גרנד צ'ירוקי L 3.6