אריתראה | שאלות ותשובות

העימותים בדרום תל אביב: למה הם פרצו ומה קורה באריתריאה?

הבוקר, פרצו בדרום תל אביב עימותים בין אריתראים המתנגדים למשטר במדינתם לאלו התומכים בו, במהלכם נפצעו כ-140 בני אדם, ביניהם שוטרים • על רקע אילו אירועים התרחשו ההתפרעויות ומה קורה בשלטון באריתריאה? • גלובס עושה סדר

אזור העימותים בדרום ת''א, היום בצהריים / צילום: מיטל וייזברג
אזור העימותים בדרום ת''א, היום בצהריים / צילום: מיטל וייזברג

ההתפרעויות של אריתראים בתל אביב היום (ש') שהובילו לכ-140 נפגעים, כ-15 מתוכם באורח קשה, וביניהם גם כ-30 שוטרים, דחקו את משטרת ישראל לקצה גבול יכולתה. נשאלות השאלות על רקע אילו אירועים התרחשו ההתפרעויות הללו? מה קורה בשלטון באריתריאה? ואילו מדינות מתעניינות במתרחש במדינה המזרח אפריקאית הזו?

היועמ"שית עונה ללוין: "איומים בפיטורים לא ירתיעו אותי"
בדרך לחיל האוויר הישראלי: אחד המטוסים המתקדמים בעולם

מתי המדינה קיבלה עצמאות?

אריתריאה זכתה לעצמאות מאתיופיה בשנת 1993, בתום 30 שנות לחימה. למעשה, המתיחות בין המדינות הסתיימה רק בשנת 2018.

מי שולט באריתריאה?

אריתריאה היא מדינה דיקטטורית, כאשר מאז קבלת העצמאות, השליט הכל-יכול בה הוא הנשיא, איסאייס אפוורקי. ההתפרעויות היום נבעו מעימותים בין תומכיו של אפוורקי לבין מתנגדיו.

מה המצב הכלכלי באריתריאה?

אריתריאה היא אחת המדינות העניות ביותר באפריקה. היא מדורגת במקום ה-41 ביבשת בתוצר לנפש עם 2,078.44 דולר. לצורך ההשוואה, מדובר בפי 26 פחות מישראל.

כמה אריתראים מתגוררים מחוץ למדינה? ולמה?

לפי הערכת האו"ם, רק בשנים האחרונות מאות אלפים עזבו את המדינה לעבר הים התיכון ואירופה - דרך סודאן. בתור מדינה דיקטטורית שמדכאת כל אפשרות למחאה נגד המשטר, אריתריאה מכונה "צפון קוריאה של אפריקה".

לפי אינדקס העבדות העולמי לשנת 2023, צפון קוריאה, אריתריאה ומאוריטניה הן המובילות העולמיות בתחום. לפי אותו המדד, בשנת 2021, חיו 50 מיליון אנשים בעולם תחת "עבדות מודרנית" - לעומת 10 מיליון ב-2016. באספקט זה, צפון קוריאה היא מובילה עולמית בעבדות מודרנית עם 104.6 איש לכל אלף אזרחים. במקום השני, אריתריאה עם 90.3 לכל אלף, ומאוריטניה בפער ניכר אחריה עם 32.

מה קרה בחודש האחרון?

בתחילת אוגוסט, התקיים פסטיבל תרבות שהובילה שגרירות אריתריאה בשבדיה, מדינה בה מתגוררים מאות אלפי יוצאי המדינה המזרח אפריקאית. עם זאת, מתנגדי המשטר הובילו שם עימותים שהסתיימו ב-52 נפגעים ובכ-200-100 עצורים. הסיבה למחאה היא שלפי מתנגדי השלטון, האירועים התרבותיים מהווים כלי לגיוס כספים למדינה הענייה הזו - בפרט כאשר מנצלים את המעמד של 30 שנות עצמאות.

שוטרי משטרת ישראל, למרבה הצער, הם לא השוטרים הראשונים שנפגעים בהתפרעויות הללו. בגרמניה, לפחות 26 שוטרים נפצעו בעיר גיסן, ובטורונטו נפגעו לפחות תשעה נוספים.

אילו מדינות בוחשות במתרחש באריתריאה?

בדומה למדינות רבות ברחבי אפריקה, סין ורוסיה משתדלות להשיג דריסת רגל באריתריאה. מדובר במדינה חשובה בהיבט הגיאופוליטי בשל מיקומה בקרן אפריקה והיכולת להשפיע ממנה על הכניסה לים סוף. סין מובילה בשנתיים האחרונות, במסגרת תוכנית החגורה והדרך, שדרוגי תשתיות במדינה - ובמיוחד הקמת נמלים, כבישים ותחנות כוח הידרו-אלקטריות.

מה מעמדה האזורי של אריתריאה?

על אף מצבה הכלכלי החמור, אריתריאה נמצאת במומנטום חיובי בתחום זה. לפני כחודשיים וחצי היא שבה לבלוק המזרח אפריקאי, בתום היעדרות של 16 שנים. אותה החלטה של אריתריאה נבעה מהחלטת הארגון האזורי ב-2007 לפנות לקניה כדי שתשגיח על הגבול האריתראי-אתיופי שהיה רווי עימותים עד הסכם השלום בין המדינות ב-2018.