נמשכת זרימת הכספים לקרנות הכספיות: גייסו 4.4 מיליארד שקל באוגוסט

ב-18 החודשים האחרונים גייסו הקרנות הכספיות סכום גדול של כ-70 מיליארד שקל ונתח השוק שלהן נסק מכ-4.2% לכ-21.2%

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

על רקע הריבית הגבוהה במשק נמשכת זרימת הכספים לקרנות הכספיות כאשר באוגוסט נכנס אליהן סכום של כ- 4.4 מיליארד שקל. הקרנות הכספיות השקליות גייסו כ-4 מיליארד שקל והקרנות הכספיות הדולריות גייסו כ-400 מיליון שקל. כך עולה מסיכום שערכו בבית ההשקעות מיטב. 

נייר הערך הנשכח שהפך חביב הקרנות הכספיות | בדיקת גלובס

במיטב מציינים כי הגיוס הגדול לכספיות השקליות נובע משורה של העלאות ריבית, מהיותן כתובת לחנייה לכספים שיצאו מהקרנות המסורתיות, ומהיתרון המיסויי הניכר שיש להן מול השקעה בפיקדונות שקליים בפרק זמן זה של אינפלציה, וזאת בנוסף ליתרון הנזילות שלהן.

חודש אוגוסט בשווקים הפיננסיים נפתח עם הורדת דירוג האשראי לארה"ב על ידי סוכנות הדירוג פיץ' מדירוג מקסימלי של AAA לדירוג AA+. חברת הדירוג נימקה את הורדת הדירוג בחוב המתנפח והגירעון התקציבי. דווקא על רקע הורדת הדירוג, כלכלת ארה"ב המשיכה להפתיע עם נתונים כלכליים שרובם העידו על איתנות הכלכלה האמריקאית. בתגובה לכך, נרשמו ירידות שערים באיגרות החוב הממשלתיות, ושוק המניות שרשם עליות חדות מתחילת השנה, חתם את החודש במגמה שלילית. המגמה השלילית בשוקי המניות והאג"ח התמתנה מאוד בימים האחרונים של החודש.

מה הוביל את חברת הנדל"ן הוותיקה מניו יורק לבקש הסדר חוב מהמשקיעים בת"א 

ב-18 החודשים האחרונים גייסו הקרנות הכספיות סכום גדול של כ-70 מיליארד שקל ונתח השוק שלהן נסק מכ-4.2% לכ-21.2%. נתח השוק שלהן מתוך תעשיית הקרנות האקטיביות בלבד (בקרנות הפסיביות אין קרנות כספיות) עומד על יותר כ-37%. סך נכסיהן של הקרנות הכספיות הגיע ל-90.3 מיליארד שקל, שיא של כל הזמנים.

מנגד, הקטגוריות המגייסות בתעשייה האקטיבית המסורתית רשמו גיוסים קטנים בחודש שעבר. קטגוריות אג"ח בחו"ל ומניות בחו"ל רשמו גיוסים של כ-250 מיליון שקל וכ-20 מיליון שקל בהתאמה.

קטגוריית אג"ח כללי, הקטגוריה הגדולה ביותר בנכסיה, ממשיכה לפדות אם כי במגמת התמתנות בפדיון. היא רשמה גם באוגוסט את הפדיון החודשי הגדול ביותר מבין כל קטגוריות ההשקעה, פדיון של כ- 600 מיליון שקל.

קרנות אג"ח מדינה רשמו פדיונות בהיקף של כ-520 מיליון שקל באוגוסט, קטגוריית מניות בארץ סיימה את החודש עם פדיון של כ-210 מיליון שקל, קטגוריית חברות והמרה רשמה החודש פדיון של כ-130 מיליון שקל והקרנות הגמישות וממונפות ואסטרטגיות פדו סכומים של כ- 70 מיליון שקל במצטבר.

בדומה לקרנות הכספיות, גם הקרנות הפסיבית נהנו במגמה חיובית באוגוסט, עם גיוס כולל של כ-2.4 מיליארד שקל, כשהגיוס נחלק בין תעשיית קרנות הסל שגייסה סכום של כ- 1.9 מיליארד שקל לבין הקרנות המחקות שהוסיפו סכום של כ-500 מיליון שקל. קטגוריית מניות בחו"ל היא המגייסת הגדולה ביותר גם החודש בתעשייה הפסיבית והפעם עם סכום גדול של כ-2.2 מיליארד שקל - קרנות הסל גייסו כ-1.6 מיליארד שקל והקרנות המחקות הוסיפו כ-600 מיליון שקל.

שוקי המניות בחו"ל סיימו את החודש במגמה שלילית כאשר מדד S&P 500 ירד בכ-1.8% , מדד הנאסד"ק ירד בכ-2.2%, מדד הדאקס הגרמני ירד בשיעור של כ-3.0%, ומדד הניקיי היפני ירד בשיעור של כ-1.7%. שוק המניות הישראלי סיים את חודש אוגוסט במגמה שלילית מתונה, כאשר מדד ת"א 35 ירד בכ-1.3% ומדד ת"א 125 ירד בכ-0.8%.

איגרות החוב הקונצרניות סיימו את חודש אוגוסט במגמה חיובית. מדדי התל בונד 60, 40, 20 עלו בשיעור של כ-0.3% עד כ-0.4%. מדד אג"ח קונצרני כללי עלה בכ-0.4% ומדד אג"ח ממשלתי כללי, סיים את החודש עם ירידה מזערית בשיעור של כ-0.1%.