הציור הזה שבר שיאים במכירה הפומבית ב"סותבי'ס"

"גברת עם מניפה" נמצא על כן הציור בסטודיו של גוסטב קלימט לאחר מותו ב־1918 • לאחרונה הוא נמכר בבית המכירות הלונדוני בכ־109 מיליון דולר, ובכך הפך לציור היקר ביותר של האמן

''גברת עם מניפה'', ציור של גוסטב קלימט / צילום: ויקיפדיה
''גברת עם מניפה'', ציור של גוסטב קלימט / צילום: ויקיפדיה

אודות המדור

מדור "מכירות פומביות" מנתח רכישות ומכירות של מוזיאונים, ירידי אמנות, בתי מכירות פומביות ואספנים 

ציורו של גוסטב קלימט, דיוקן של אישה מסתורית, עירומה למחצה, המחזיקה מניפה ועומדת על רקע צבעוני של דרקונים ופרחים נמכר ביוני תמורת 108.4 מיליון דולר ב"סותבי'ס" בלונדון. בכך נקבע שיא מכירות: זו אחת מיצירות המופת היקרות שנמכרו אי פעם באירופה.

הציור עוקף את יצירות המופת במכירות

הציור "גברת עם מניפה" (1917-1918) עקף את שתי מחזיקות השיא הקודמות באירופה: לילי ספרא, אשת המיליארדר אדמונד ספרא, רכשה ב־2010 ב־104 מיליון דולר את פסל הברונזה "איש הולך 1" של אלברטו ג'קומטי. ב־2008 נמכר ציורו של קלוד מונה מ־1919 "חבצלות המים" ב־80.4 מיליון דולר.

המכה הכלכלית שחטפו בתי המכירות ב-2023
המכירה הפומבית שהעירה את שוק הספרים הנדירים
אספנים מנסים לצוד את היצירה "פרינס" של אנדי וורהול

הציור "גברת עם מניפה" עקף גם "יער לבנה", ציור נוף של קוסטב קלימט מ־1903. קונה אנונימי עבור שילם עבורו כ־104 מיליון דולר.

זהותה של האישה המחזיקה במניפה אינה ידועה, אבל הציור כיכב במכירה הפומבית כי הוא נחשב לדיוקן האחרון שקלימט צייר. הוא היה מונח על כן הציור בסטודיו שלו כשנפטר ב־1918 בגיל 55.

גברת עם מניפה
Lady with a Fan

שנה: 1917-1918
טכניקה: שמן על קנבס
מידות: 100.2 ס"מ (אורך), 100.2 ס"מ (רוחב)
מחיר: 108.4 מיליון דולר

בסותבי'ס העריכו ש"גברת עם מניפה" יגיע לכ־80 מיליון דולר, אבל מגישי הצעות הקפיצו את מחיר הציור. לאחר 10 דקות בהן עלו ההצעות, היועצת פאטי וונג רכשה את הציור עבור אספן אמנות מהונג קונג, כך אמרה לאחר המכירה.

הציור לא הצליח לשבור את השיא הכללי של קלימט. ב־2006 איל הקוסמטיקה רון לאודר רכש תמורת 135 מיליון דולר את "דיוקנה הראשון של אדלה בלוך־באואר", דיוקן מנצנץ של אישה שסביבה צורות מוזהבות. הציור, שהיה נושא הסרט "אישה בזהב" בכיבובה של הלן מירן, מוצג כיום ב"נוי גלרי" בניו יורק.

הנדירות שמוסיפה לכוח המשיכה של הציור

קלימט, האמן הסימבוליסט האוסטרי, נודע בזכות דיוקנאות הנשים העדינות מהחברה הגבוהה שצייר. התנוחות והלבוש המודרני שלהן מבדילים אותן מהדיוקנאות הנשיים האקדמיים הקפואים שהיו באופנה טרום זמנו של קלימט.

יצירת המופת שלו "הנשיקה" (1907-1908), מתארת זוג מחובק הלבוש בלבוש ססגוני בתבניות משתנות כמו קליידוסקופ. היום הציור תלוי במוזיאון "בלוודר" בווינה.

מעט מאוד מהדיוקנאות שצייר קלימט מסתובבים כיום בשוק, וזה כנראה הוסיף לכוח המשיכה של "גברת עם מניפה".

האם זו דוגמנית או אשת חברה

אוצרי אמנות מעריכים שהאישה המונצחת בציור של קלימט הייתה דוגמנית שהעסיק האמן, ולא נערת החברה ופטרונית האמנויות האוסטרית אדלה בלוך־באואר, שכונתה "המונה ליזה האוסטרית", שהונצחה בציוריו של קלימט "דיוקנה הראשון של אדל בלוך־באואר" ו־"דיוקנה השני של אדל בלוך־באואר". האישה בציור "גברת עם מניפה" הסכימה לדגמן ללא בגדים (העירום שלה מוסתר על ידי המניפה שבידה וחלוק הקימונו), ומכאן מסיקים האוצרים כי לא ייתכן כי מדובר באישה מכובדת כמו אדלה בלוך־באואר.

כמו כן לא ברור אם פרחי הלוטוס והציפורים שמאחורי האישה בציור הם שטיח קיר, טפט, או דוגמא מדומיינת של קלימט; האמן היה ידוע בהערצתו למוטיבים יפניים.

המחירים מעולים לא משנה מצב השוק

המכירה בסותבי'ס הדגישה את חוסנו של שוק האמנות, למרות הזעזועים שעוברים עליו בשנה האחרונה. קלימט הוא מהאמנים הבודדים שיש להם מחירים מעולים, גם כשהשוק במצב טוב וגם כשהוא במצב רע, אומרים סוחרי אמנות. בחודש מאי, ציור נוף שלו, Insel im Attersee מ־1902 למשל, נמכר ב־53.2 מיליון דולר לאספן יפני.