תשואות האג"ח של ארה"ב ברמות שיא, והמניות האלו משלמות את המחיר

מניות של חברות המספקות חשמל, מים וגז מושכות משקיעים לרוב בשל עמידותן כשהכלכלה נעשית מאתגרת. לא הפעם • אפילו תשואת הדיבידנד של הסקטור לא מתחרה באג"ח ל־10 שנים

טיפול בתקלת חשמל / צילום: Reuters, Issei Kato
טיפול בתקלת חשמל / צילום: Reuters, Issei Kato

מניות של חברות שירותי התשתיות (Utility) יצאו מהאופנה. למעשה, הפעם אחרונה שהן פיגרו כל כך הרבה אחרי השוק הייתה ערב התפוצצות בועת הדוט.קום בשנת 2000.

ישנם משקיעים שחושבים שזה הופך את התקופה הזו להזדמנות רכישה.

דוח חדש מגלה: לכמה אנשים בעולם יש יותר ממיליארד דולר בביטקוין?
"הדוב" של וול סטריט בטוח: שוק המניות באשליה, המיתון יגי

תחום השירותים הללו - אספקת חשמל, מים וגז - ירד ב־12% עד כה ב־2023 והפך בכך לסקטור עם הביצועים הגרועים ביותר במדד S&P 500, שהטיפוס שלו ב־18% תפס הרבה משקיעים לא מוכנים.

חברות התחום לעתים קרובות אהובות בגלל תשואות הדיבידנד השמנות שהן מניבות, ונטייתן להחזיק מעמד גם כששאר הכלכלה בצרות.

אף אחד מהטיעונים האלה אינו תקף לגבי התחום בימינו. העלייה בתשואות על האג"ח משמעותה שסוף כל סוף ישנן אפשרויות הכנסה שאינן דיבידנדים על החזקת מניות, כשבנוסף תחזית כלכלית משתפרת גורמת לסוחרים רבים לדלג מעל פינות דפנסיביות בשוק.

בשנה שעברה, המשחק היה שונה. משקיעים חששו אז שמהלך העלאות הריבית של הפדרל ריזרב ידחוף את הכלכלה לעבר מיתון, מה שהוביל את מניות חברות השירותים לרדת רק ב־1.4% בזמן ה־S&P 500 כולו התרסק ב־19%.

תחום שירותי התשתיות במדד מתהדר בתשואת דיבידנד של 3.4%, על פי FactSet - יותר מכפליים מהמדד כולו אבל הרבה פחות מהתשואה של 4.27% על אג"ח ממשל ארה"ב ל־10 שנים. התשואה על אג"ח הבנצ'מרק הייתה רק 1.5% בסוף 2021, לפני שהפד החל להעלות ריבית כדי להילחם באינפלציה הגואה.

"המתחרים של האג"ח כבר אינם אטרקטיביים יותר", אמרה קה נגוין, מנהלת השקעות של אסטרטגיות אקוויטי ב־Research Affiliates. כן היא מציינת כי חברות סקטור שירותי התשתיות גם חשופות לסיכונים של אירועי מזג אוויר קיצוניים. "אני חושבת שחברות הענף סובלות בעיקר מהריביות הגבוהות יותר, אבל גם מהתרחשויות שהן יותר ברמה המקומית", הוסיפה נגוין.

הירידות בתחום מצביעות על כך שיפגר השנה לעומת מדד המניות הנרחב יותר, בפער הגדול ביותר (לשנה קלנדרית) מאז 1999, כשמניות הטכנולוגיה שנסקו נשאו את כל השוק גבוה יותר.

הדינמיקה הזו התהפכה במהירות כשבועת הטכנולוגיה התפוצצה. תחום שירותי התשתיות זינק ב־52% ב־2000, שנה שבה מדד S&P 500 ירד ב־10%.

המעבר לאנרגיה מתחדשת יטיב עם הענף?

השנה משקיעים פרטיים קנו מניות של חברות השירותים למרות הירידות. 410 מיליון דולר הושקעו במניות הסקטור במדד S&P 500 מתחילת השנה עד סוף אוגוסט, כולל בכמה מהחברות הפייבוריטיות NextEra Energy, Dominion Energy ו־Duke Energy, על פי נתוני VandaTrack. עדיין, מניות NextEra צנחו ב־20% השנה, Dominion איבדו 22% ומניות Duke ירדו ב־15%.

יש מי שמהמרים שבטווח הרחוק, המעבר לאנרגיה ירוקה יטיב עם מניות שירותי התשתיות.

אדוארד וושינגטון, פנסיונר מ־IBM המתגורר בוושינגטון, סיפר שהגדיל בחודשים האחרונים את השקעותיו בחברות שירותים. "אנשים שרודפים אחרי רווחים מידיים כנראה לא יימשכו לחברות הללו", אמר, "אבל אני מחפש את הטווח הארוך. עם כל הכסף שזורם לאנרגיה מתחדשת, עם הטבות המס שהחברות זוכות להן, ועם המנדט הגובר לאימוץ מכוניות חשמליות, אני לא מודאג".

אחרי הירידות השנה, תחום השירותים נסחר במכפיל 16 על הרווחים הצפויים ל־12 החודשים הבאים, נמוך מהממוצע לעשר שנים של 17.4, לפי FactSet. מדד S&P 500 כולו, בינתיים, נסחר במכפיל רווח של 19, גבוה מהמכפיל הממוצע ל־10 שנים במדד שהוא 17.7.

לשם השוואה, בתחום הטכנולוגיה, שהציג ראלי של 44% השנה על רקע ההימור הגובר על פיתוחי אינטליגנציה מלאכותית, המכפיל הוא 26.3 על הרווחים הצפויים.

"חברות שירותי התשתית נעשו זולות בגלל שהשוק אומר שהן 'רוצות לשחק התקפי'", אמר דאגלס סימונס, המנהל קרנות שירותים כאלו ב־Fidelity. "תעשיות דפנסיביות וכאלה שדורשות השקעות הון אינטנסיביות יצאו מהאופנה, אבל זו בדיוק העת לקנות מניות של תחום השירותים בעיניי".

ואולי יגיע מיתון, והשירותים יחזרו לככב

החוסן המתמשך בכלכלת ארה"ב גרם למשקיעים רבים להאמין שהבנק הפדרלי יצליח לצנן את האינפלציה מבלי לגרום למיתון. אך עדיין, ישנם סימנים מטרידים עיקשים.

מדד האינדיקטורים הכלכליים המובילים (Conference Board) ירד ביולי זה החודש ה־16 ברציפות, מה שמצביע על האטה בפעילות בעתיד. לצד זאת, האג"ח הממשלתית לשנתיים ממשיכה להיסחר בתשואה גבוהה מזו של האיגרת ל־10 שנים, תסריט המוכר כעקום תשואה הפוך ונחשב לדגל אדום המתריע על בואו של מיתון.

אם הנתונים הכלכליים יתחילו להצביע על האטה, מניות של חברות שירותי התשתית אולי ישובו לכבוש את צמרת טבלאות התשואות.