מחירי החניות למשרדים בתל אביב מטפסים. רמת החייל מככבת

המקום הבולט ביותר בעליית מחירי החניה הוא רמת החייל, שם נרשמה עלייה של כ–30% בשלוש השנים האחרונות • עלייה קלה יותר במקומות סמוכים לקו האדום

רמת החייל / צילום: תמר מצפי
רמת החייל / צילום: תמר מצפי

מחירי החניות במגדלי המשרדים בתל אביב הוסיפו לעלות במחצית הראשונה של השנה, וזאת במקביל לירידה בשכר הדירה על המשרדים, והציפייה לפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה. כך עולה מנתוני NEWMARK NATAM שפורסמו על שוק הנדל"ן המניב.

בלעדי | היוניקורן של אמנון שעשוע שוכר 7,000 מ"ר בפרויקט דה וינצ'י
ניתוח גלובס | האוויר יוצא? מחירי המשרדים בתל אביב צונחים, בעיקר באזור הזה

המקום הבולט ביותר בעליית מחירי החניה הוא רמת החייל, שם נרשמה עלייה של כ-30% במחירי החניה בשלוש השנים האחרונות. מקומות סמוכים יותר לקו האדום הגיבו בעליות מינוריות יותר.

שכר דירה ממוצע של מקום חניה במגדל משרדים ברמה A (הגבוהה ביותר) בת"א הגיע במחצית הראשונה של השנה הנוכחית ל-1,118 שקל בחודש, עלייה של 3% לעומת המחצית הראשונה של שנה שעברה ו-5% לעומת המחצית הראשונה של 2020. זאת בעוד שמחירי השכירות של משרדים ירדו ב-11% לעומת 2022, ועלו בכ-20% לעומת 2020 (שנת הקורונה, שהייתה שנת שפל במחירי משרדים).

 

כמו כן, במחצית הראשונה של השנה ידעו שוכרי המשרדים בתל אביב כי הקו האדום של הרכבת הקלה אמור להתחיל לפעול במחצית השנייה של השנה, כך שלכאורה במקומות רבים בעיר מחירי החניות היו צריכים לרדת. ואולם, המציאות מעט מורכבת יותר.

"הקו האדום רלוונטי רק לעובדים שמגיעים מפתח תקווה או מבת ים. הוא אינו אקטואלי למי שמגיע מהרצליה למשל. כדי שהרכבת הקלה תשפיע יותר, חייבים להמתין לקו הירוק", אומר אור בן צבי קליין, סמנכ"ל שירותי הנדל"ן בניומרק נת"מ.

רמת החייל היא המתחם שמנותק מהעיר בכלל ומהרכבת הקלה בפרט. המחסור החמור בחניה מעודדים את בעלי המשרדים להעלות בו את מחירי החניה בשיעורים שחורגים מכל מקום אחר בעיר.

אבל מדוע מעדיפים בעלי המשרדים להשכיר את מקומות החניה שמתחת למגדלים לחברות, ולא לאפשר לציבור הרחב להחנות בהם, תמורת 30 שקל לשעה ויותר?

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין: "תרומת החניה לערך המשרד הרבה יותר גבוהה מהעלות השעתית או היומית שלה. משרד שמשווק ללא חניה, המחיר שלו יורד בהתאם".