הביקורת על ההשקה של אפל, ולאן נעלם הישראלי הבכיר בחברה

ענקית הטכנולוגיה השיקה השבוע ארבעה מכשירים חדשים, ועוררה ביקורות על כך שלא הציגה חידושים מספקים • בחברה מקווים שהמכשירים החדשים יעצרו את הירידה במכירות ברבעונים האחרונים, אך בינתיים המניה דווקא ירדה ב־1.5%

ההשקה השנתית של אפל השבוע / צילום: צילום מסך מאתר אפל
ההשקה השנתית של אפל השבוע / צילום: צילום מסך מאתר אפל

אירוע ההשקה של אפל , שהתקיים השבוע בקליפורניה, עורר התעניינות רבה, אך גם ביקורת על סוגיית החדשנות בחברה. ברבעונים האחרונים רשמה ענקית הטכנולוגיה שפל במכירות, ונראה כי בחברה תלו את תקוותם במכשירים החדשים שהושקו השבוע. עם זאת, מאז ההשקה ירדה המניה של אפל ב־1.5%. 

אירוע ההשקה של אפל: כל מה שכדאי לדעת על האייפון החדש
מסגרת טיטניום ומצלמה משופרת: איך יראה האייפון החדש ומתי הוא יושק?

האירוע המסורתי של אפל הוקלט מבעוד מועד וערך שעה וחצי, וכמובן - חשף את דגמי אייפון 15 ואפל ווטש החדשים. למרות שמדובר באירוע השקה שנתי שלא מחדש הרבה, הוא בכל זאת מספק כמה תובנות.

השינויים במכשירים

אפל חשפה בהשקה ארבעה מכשירים: שני מכשירי בסיס ושני מכשירי פרו. מדובר במכשירים מאוד דומים לקודמיהם בסדרה, למעט מספר שינויים מינוריים יחסית. דגמי הפרו עמידים יותר בזכות מעטפת הטיטניום שמחליפה את הנירוסטה, וכן קלים יותר. למעשה, לטענת החברה, מדובר בדגמי הפרו הקלים ביותר שהיא פיתחה. בנוסף, כפתור ההשתקה בצד המכשיר החדש מפעיל פונקציות נוספות, כמו פנס או מצלמה. 

אייפון 15 פרו - בעיצוב הטיטניום / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 אייפון 15 פרו - בעיצוב הטיטניום / צילום: צילום מסך מאתר אפל

ואולם, השינוי המשמעותי ביותר במכשירים החדשים מתרחש בשל חובות רגולטוריות שכופה האיחוד האירופי על החברה. אפל הודתה באירוע כי תעבור לטעינה בשיטה האוניברסלית, USB-C, אך לא הזכירה שהדבר למעשה נכפה עליה. כמו כן, לראשונה, גם אוזניות איירפודס יתמכו בטעינת USB-C. 

מדובר בשינוי משמעותי עבור לקוחותיה של החברה. זאת כאשר עד היום הצרכן היה חייב לרכוש מטען ייחודי של אפל ולשלם בעבורו יותר כסף. 

בדומה לשנה שעברה, גם בהשקה הנוכחית המכשירים החדשים כוללים פיצ'רים ויכולות שכבר נחשפו במכשיר הקודם (אייפון 14 פרו ואייפון פרו מקס). כך לדוגמה, "האי הדינמי" (Dynamic Island) - חלונית קטנה בראש המסך המתמצתת את המידע החשוב של כל פעולה, ומאפשרת לבצע פעולות נוספות במהירות וביעילות, כמו מענה לשיחה. 

הצרות של אפל

כאמור, באפל מקווים שהאייפונים החדשים יצליחו לשנות את השפל במכירות, שנרשם בדוחות האחרונים. אולם מדובר רק בצרה אחת מיני רבות של החברה. 

באחרונה דווח כי ממשלת סין אוסרת על עובדי המחלקות הרגישות בממשלה ובחברות הנתמכות על ידה, להשתמש במכשירי אייפון. לפי הדיווחים בעולם, המהלך נועד לעודד את השוק הסיני להסתמך על טכנולוגיה מקומית - ולצמצם את ההסתמכות בטכנולוגיה זרה. מספר עובדי המחלקות מוערך בכשלושה מיליון איש. יממה לאחר מכן פורסם כי ממשלת סין מתכננת אף להרחיב את האיסור לכלל עובדי המגזר הציבורי הסיני, כ־60 מיליון איש. 

הקשיים של אפל בסין הולכים ומתרחבים גם בשל שיבושים במפעלים, עקב ענייני קורונה בשנה שעברה. אפל הבינה בהתאם שעליה לשפר את שרשרת הייצור שלה, ולא להסתמך רק על סין - מה שגרם לה לפנות להודו, שם היא פותחת חנויות, מקימה מפעלים וצוברת נתח שוק. 

איפה החדשנות?

זו לא הפעם הראשונה שאפל מקיימת אירוע השקה שאינו מחדש הרבה, ובטח באירועי האייפון שלה. השקות האייפון הן שנתיות ומסורתיות, וגם אם אין לחברה הרבה חידושים להציג - היא עדיין תציג מכשיר חדש. זה לא אומר שהחברה לא מחזיקה במגירה פיצ'רים חדשים ושינויים משמעותיים. אפל ידועה בכך שהיא בוחנת את הפיצ'רים השונים במשך זמן רב, ומשיקה אותם רק לאחר תהליך עמוק של בחינה ופיתוח. אולם כעת נראה כי המשקיעים יסתכלו מקרוב אם גם בשנה הבאה האייפונים לא יקבלו שדרוג משמעותי. 

בשלב זה, אם אפל לא תצליח לייצר עניין רב יותר במכשירי האייפון שלה, והמכירות ימשיכו להאט ביחס למה שמצופה, היא תצטרך לספק תשובות לאנליסטים ולמשקיעים בשיחת הרווחים הקרובה. 

כמה תשלמו?

לפי אפל, התמחור של האייפונים החדשים לא השתנה משנה שעברה. במכשירי הבסיס, המחיר של האייפון החדש יהיה 799 דולר, ועבור מכשיר אייפון 15 פלוס המחיר יהיה 899 דולר. עבור אייפון 15 פרו תשלמו 999 דולרים.

בדגם פרו מקס אכן יש שינוי במחיר - לרוב אפל משיקה דגם של 128GB ומתמחרת אותו ב־1,099 דולרים. השנה, החליטה החברה לוותר על הדגם הזה, ולהתחיל משטח אחסון גבוה יותר - של 256GB, בעלות של 1,199 דולרים. כך שלמרות שהתמחור מצד אפל דומה לשנה שעברה, עדיין מדובר בעליית מחירים.

הצרכנים הישראלים ייאלצו לשלם אף יותר, שכן הדולר התחזק ביחס לשקל, ומי שירצה לרכוש את האייפונים החדשים ייאלץ להיפרד מסכום גבוה יותר ביחס לשנה שעברה. 

איפה הישראלי הבכיר?

זו ההשקה השנייה ברציפות שבה הישראלי ג'וני סרוג'י, סגן נשיא בכיר לפיתוח שבבים באפל, איננו מופיע בסרטוני ההשקה. עד כה, נהגה החברה לשלב את סרוג'י בהשקות החשובות בתחום החומרה, בהם שיפורים במעבד הליבה לאייפונים, סדרת מעבדי A ומעבד הליבה החדש למחשבי המק, M1 ו־M2. את מקומו מילא שרי סנטנאם, סגן נשיא בקבוצת החומרה, שהציג את השיפורים שנערכו למעבד האייפון A17. 

היעדרותו של סרוג'י באירוע הדגל של אפל בחודש יוני האחרון גרם להרמת גבות בתעשייה. חלקו בניהול פיתוח שבבים עבור משקפי המציאות ויז'ן פרו היה גדול למדי, אך לפי דברים שפורסמו מוקדם יותר השנה ב"בלומברג" ובניו יורק טיימס, התגלעו חילוקי דיעות בינו לבין הנהלת אפל בדבר עיצוב משקפי המציאות. סרוג'י צוטט כמי שמכנה את הפרויקט כ"מדעי".