הבורסה בת"א | בדיקת גלובס

היא הייתה הבטחה והפכה לאחת המניות הגרועות של השנה בבורסה

גם בשנה קשה לשוק המניות המקומי, שסבל מביצועי חסר והעברות כספים למדדי וול סטריט, מספר מניות בו הניבו רווחים של עשרות ואף מאות אחוזים • בלטו חברות הפועלות בתחומי האנרגיה המסורתית, הביטחון והשבבים • שיאניות התשואה — מניות נקסט ויז'ן וקמטק • אבל לא הכול ורוד: קנאביט, אחת ההבטחות הגדולות של גל חברות הקנאביס הרפואי, ירדה ב-84% בתשפ"ג

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

שנת תשפ"ג לא היטיבה עם המשקיעים בשוק המניות של תל אביב. היא התאפיינה בעלייה חדה של הריבית ובמאבקים סביב קידום הרפורמה המשפטית, שהובילו לחוסר ודאות ולנטישה מסיבית של כספים את זירת המסחר התל אביבית. רבים מהמשקיעים מעדיפים להשקיע כיום את כספם באפיקים סולידיים המניבים תשואה שלא נראתה שנים רבות כמו אג"ח ממשלתיות, קרנות כספיות או אפילו פיקדונות בבנקים. ואם כבר מניות - הרי שהטרנד בחודשים האחרונים הוא הסטת כספים לשוק המניות האמריקאי, בדגש על מוצרים העוקבים אחר מדד S&P 500.

הקרנות המסורתיות מניבות תשואה גבוהה מהכספיות. אז למה הציבור בורח? 
המוצר שמניב תשואה של 11% ולא נמצא בקרן הנאמנות שלכם 

ובכל זאת, מי שהשקיע בשנה החולפת את כספו במניות "הנכונות", ראה תשואה פנומנלית גם בזירת המסחר החבוטה של ת"א. בדיקת גלובס את המניות המצטיינות והגרועות בשני מדדים עיקריים - ת"א 125 (מניות החברות הגדולות ביותר) ות"א All-Share (הכולל את רוב המניות הנסחרות בבורסה), מלמדת כי חברות הפועלות בתחומי שבבים, תעשיות ביטחוניות והאנרגיה המסורתית הניבו תשואות חלומיות, לעיתים תלת ספרתיות. לעומתן בולטות מניות של חברות הפועלת בתחומי האנרגיה המתחדשת כמי שהציגו תשואות מאכזבות בשנה האחרונה.

מדד ת"א 125 עצמו רשם תשואה חלשה למדי בסיכומה של תשפ"ג, מינוס 9.6% - תמונת מראה ל-S&P 500 שעלה באותו פרק זמן ב-10.3%. מניות השורה השנייה והשלישית דרדרו את ביצועי מדד ת"א All Share לירידה של כ-17%.

מדד הנפט והגז זינק השנה, הקלינטק ונדל"ן חו"ל צללו בעשרות אחוזים

סקטור האנרגיה המסורתית לצד יבוא חלקי של התאוששות מניות הטכנולוגיה בוול סטריט (דרך המניות הדואליות), היו נקודות אור בודדות בביצועי מדדי המניות של בורסת ת"א בשנה החולפת.

למעשה רק מדד בולט אחד סיים את תשפ"ג בעלייה - ת"א נפט וגז, שסיפק תשואה חיובית של 22% (בהשפעת זינוק במחירו של הנפט והתפתחויות חיוביות בשווי מאגרי הגז המקומיים). זאת בזמן שמרבית מדדי המניות הבולטים האחרים חוו ירידות.

שני מדדים נוספים שהציעו ביצועים מאוזנים, היו מדד ת"א דואליות, שכולל מניות שנסחרות בת"א לצד בורסות מעבר לים (בעיקר וול סטריט), בהן מניות של חברות טכנולוגיה כמו קמטק, נובה, וגם חברת התרופות טבע. מניות הטכנולוגיה שבמדד נהנו בדרך כלל מרוח גבית בחודשים האחרונים, וסייעו לו להציג תשואה שלילית של 1.2% בלבד. כך גם במדד ת"א טכנולוגיות שהסתפק בירידה של 1.8% בלבד בסיכום תשפ"ג.

בצד "האדום" של המדדים בולט מדד ת"א קלינטק שאיבד בשנה החולפת לא פחות משליש מערכו. המדד כולל חברות שמפתחות טכנולוגיה של אנרגיה ירוקה, לצד כאלה שמתקינות פאנלים סולאריים. בין חברות המדד ניתן למצוא את ענקיות הענף - אנרג'יקס ואנלייט לצד חברות כמו אוגווינד (אגירת אנרגיה) ואלקטריאון (כביש חשמלי).

 

לא רחוק מעליו התייצב מדד ת"א מניב חו"ל, שירד ב־32% בסיכום השנה. מדד זה כולל בין היתר את חברת סאמיט של זוהר לוי המשקיעה בדיור להשכרה ומשרדים, בעיקר בארה"ב ובגרמניה, ואת חברת המרכזים המסחריים הגלובלית ג'י סיטי (לשעבר: גזית גלוב) שבשליטת חיים כצמן.

מדד נוסף שספג מכה קשה בתשפ"ג הוא ת"א רשתות שיווק, שנפל בשנה החולפת ב־26% על רקע עליית הריבית במשק, שבעטיה מופנה חלק גדול יותר ממשאביו הכספיים של הציבור לכיסוי המשכנתה וההלוואות. מדד זה כולל רשתות מזון גדולות כמו שופרסל ורמי לוי, לצד רשתות אופנה דוגמת פוקס וקסטרו.

מבט אל מצטיינות התשואה בת"א 125 מגלה כי העניין של המשקיעים חזר למניות ההייטק, לאחר שנה קשה ב־2022 (תשפ"ב), בדומה למתרחש בוול סטריט שם זינק מדד הנאסד"ק בשנה החולפת ב-14.9%. לכן אין זה מפתיע שבראש שיאניות התשואה של המדד עומדת חברת שבבים - קמטק המייצרת מערכות בדיקה לתהליכי הייצור של שבבים, שמנייתה עלתה ב-139%. אחריה מככבות שתי חברות תוכנה: פריון נטוורק שמפתחת תוכנות ושירותים דיגיטליים לענף הפרסום (עלייה של 83%), וסאפיינס שמוכרת תוכנה לענף הפיננסים (62%).

קמטק. תשואת מניה בתשפ''ג +139% / צילום: יח''צ
 קמטק. תשואת מניה בתשפ''ג +139% / צילום: יח''צ

דניאל זילברשטיין, מנהל השקעות בקרנות הנאמנות של מגדל שוקי הון, מציין בהקשר של ענף השבבים כי "למרות חולשה מסוימת בדוחות הכספיים שהציגו החברות עד כה, המניות בענף, בדגש על קמטק, נהנו מעליות שערים בולטות, בשל צפי לעלייה משמעותית בהזמנות למוצרי החברות בשנים הקרובות". לדבריו, "בתחום הפרסום, חברת פריון נטוורק פרסמה דוחות כספיים מצוינים, בהם הציגה צמיחה חדה בכל הפרמטרים ושיפור ברווחיות. נוסף לכך, פריון עובדת באמצעות מנוע החיפוש בינג של חברת מיקרוסופט, שכידוע רכשה את חברת open AI (מייצרת תוכנת הבינה המלאכותית chat GPT, ש' ח' ו'), מה שתרם גם כן לביצועי המניה".

במקום הרביעי במונחי תשואה במדד ת"א 125 ניצבת מניית חברת כרטיסי האשראי הגדולה במשק, ישראכרט. המשקיעים בחברה סיכמו שנה פנטסטית שבה זינקה מנייתה ב-53%, על רקע מאבק בין שתי קבוצות ביטוח על רכישתה, שהסתיים ב"ניצחון" של קבוצת הראל שבשליטת משפחת המבורגר. עסקת הרכישה שאושרה בסוף חודש מרץ נעשתה לפי שווי של 3.3 מיליארד שקל - גבוה במעל ל-50% משווייה של ישראכרט ערב ההצעה הראשונית לרכישתה, בחודש ינואר.

 

תקופה טובה לתעשיות הביטחוניות

עוד בצמרת התשואות של ת"א 125 ניתן למצוא את מניות ניו-מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים) שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה. מניית השותפות, המחזיקה בנתח משדה הגז לוויתן, עלתה ב-34% בשנה החולפת והיא אחראית מרכזית לדרמה לא קטנה במדד המצטיין של תשפ"ג - מדד ת"א נפט וגז (ראו מסגרת).

המניה המצטיינת בבורסה במונחי תשואה היא זו של חברת נקסט ויז'ן הנכללת במדד ת"א All Share, שרשמה תשואה של 161% בתוך שנה. החברה בניהולו של מיכאל גרוסמן מייצרת, ופיתחה מנוע ייצוב תמונה ייחודי עם "ביצועים מהטובים בעולם" לטענתה. היא רשמה עלייה חדה בהזמנות, שאת חלקן היא מספקת לענקית הביטחונית אלביט מערכות.

ברקע ישנה המלחמה באוקראינה שמגבירה מאוד את הצריכה של המערכות הללו. נקסט ויז'ן הונפקה בבורסה של ת"א בגל הנפקות הטכנולוגיה המושמץ של השנים 2020-2021, אך בניגוד לעשרות חברות חלום שהכזיבו את המשקיעים בהנפקותיהן וגרמו לאובדן של רוב כספם, במקרה שלה מדובר בהצלחה מסחררת. מאז ההנפקה ביוני 2021 הניבה מניית החברה תשואה של 320%, והיא נסחרת כיום בשווי של 1.8 מיליארד שקל.

נקסט ויז'ן, לדברי זילברשטיין ממגדל שוקי הון, "הצליחה לעמוד בתחזיות המרשימות שנתנה והציגה בדוחותיה הכספיים צמיחה משמעותית בהכנסות וברווח". עוד מניה בולטת בצמרת התשואות היא זו של החברה הביטחונית הוותיקה ארית תעשיות, שקפצה ב־108% בתוך שנה. החברה שבשליטת צבי לוי ובניהולו של חיים שטפלר, מספקת מרעומים לפגזים ומוצרי אלקטרוניקה צבאיים. נראה כי המשקיעים סבורים שהפעילות שלה לקראת צמיחה משמעותית, לנוכח ההתפתחויות בתחום הביטחוני ברחבי העולם.

בהקשר זה אומר זילברשטיין כי "על רקע המלחמה הנמשכת באוקראינה ומתיחויות גיאו־פוליטיות בזירות נוספות, ממשלות בעולם העלו בצורה ניכרת את תקציבי הביטחון שלהן. הדבר לא פסח על התעשייה המקומית, ובא לידי ביטוי בעלייה משמעותית בצבר ההזמנות של החברות הביטחוניות, כמו גם במסירות בפועל של ציוד שהוזמן בעסקאות שכבר נחתמו, בהיקפים כספיים משמעותיים מאוד".

אנרגיות מתחדשות ומיחזור לא צומחים

המקום השלישי במונחי תשואה במדד ת"א All Share שייך ליוניטרוניקס, חברת אלקטרוניקה ותיקה הנשלטת כיום על ידי קרן פימי ומנוהלת בידי עמית הררי. מניית החברה עלתה ב-81% בשנה החולפת. המוצרים של יוניטרוניקס מיועדים למערכות אזרחיות בתחומי תעשייה, אנרגיה, מזון ומשקאות, רפואה ועוד. יש לציין כי במרץ 2019 פוצלה מיוניטרוניקס חברת יוטרון, המתמקדת בהקמת חניונים אוטומטיים. חברה זו לא הסבה נחת למשקיעים בשנה האחרונה, עם תשואה שלילית של 59%.

יוניטרוניקס. תשואת מניה בתשפ''ג +81% / צילום: אתר החברה
 יוניטרוניקס. תשואת מניה בתשפ''ג +81% / צילום: אתר החברה

המקום הרביעי במדד All Share שייך למניית יוזרוואי, מפתחת תוכנה שמפעילה אתרי אינטרנט וגם פועלת בתחום הבינה המלאכותית. מניית החברה, שהונפקה ב-2022, בשלהי גל הנפקות הטכנולוגיה, ומנוהלת על ידי בעל המניות העיקרי - אלון מסון, עלתה ב-63% בשנה האחרונה ונסחרת בשווי של 176 מיליון שקל.

במקום החמישי (ב־All Share) נמצאת תמר פטרוליום, שבשליטת אלי עזור ואהרון פרנקל, המחזיקה בנתח ממאגרי הגז תמר ודלית. מניית החברה עלתה בשנה האחרונה ב-55% לשווי של 1.37 מיליארד שקל.

תמר פטרוליום. תשואת מניה בתשפ''ג +55% / צילום: יח''צ
 תמר פטרוליום. תשואת מניה בתשפ''ג +55% / צילום: יח''צ

מי שנדחקו לתחתית מדד ת"א 125 במונחי תשואה הן מניות אפולו פאוור, יצרנית פאנלים סולאריים בצורה של יריעות גמישות. זו נפלה ב־67% לשווי שוק של פחות מ-580 מיליון שקל, יחד עם התפכחות הציבור מחלומות הטכנולוגיה הירוקה.

עוד בולטת בתחתית ת"א 125 מניית נטו מלינדה, חברת המזון שמשווקת מוצרי בשר קפוא וטרי, דגים, גבינות ועוד. החברה שבשליטת נטו אחזקות של דודי עזרא ודוד מצסה, רשמה הרעה בביצועים בשנה החולפת, כולל ירידה ברווח הנקי, ומנייתה ירדה ב-64% בסיכום תשפ"ג - התשואה השנייה הכי גרועה במדד.

אחריה נמצאת לייבפרסון, חברת תוכנות שירות הלקוחות שמנייתה איבדה 62% מערכה בשנה החולפת. לייבפרסון נסחרת כיום בשווי שוק של 1.1 מיליארד שקל - צל דהוי ביחס לשיא של מעל ל-15 מיליארד שקל בימי השיא של כלל סקטור הטכנולוגיה, בראשית 2021.

מאכזבת גדולה נוספת היא חברת המחזור והתשתיות ורידיס, שבשליטת דלק רכב של גיל אגמון. מנייתה ירדה ב-55% בסיכום השנה החולפת, שבה השלימה החברה עסקת ענק לכישת חברת נייר חדרה (אינפיניה) מידי קרן פימי תמורת 2.4 מיליארד שקל במזומן. לנוכח הרעה בעסקי החברה הנרכשת, נראה כעת כי ורידיס שילמה מחיר יקר שהפך לדומה לשווייה של ורידיס עצמה לאחר הירידות (2.7 מיליארד שקל).

בתחתית - מניות קנאביס ואשראי חוץ־בנקאי

את התשואה הגרועה ביותר במדד ת"א All-Share רשמה מניית חברת האשראי החוץ־בנקאי בול מסחר, שבשליטת רונן בכור. החברה הודיעה במפתיע בקיץ האחרון על תחילת מגעים להסדר חוב מול מחזיקי האג"ח לאחר הרעה חדה בעסקיה, המשקפת את הקשיים הגוברים בענף לנוכח הזינוק החד בריבית שמקשה על הלווים. מניית בול מסחר התרסקה ב-93% והחברה נסחרת בשווי שוק סביב 10 מיליון שקל.

מיד אחריה - מניית אקוואריוס הנסחרת במדד ת"א All Share שנחתכה ב-91% לשווי שוק של פחות מ־30 מיליון שקל, קמצוץ משווי שיא של מעל ל-1.7 מיליארד שקל שאליו הגיעה בפברואר 2021 - שלושה חודשים בלבד לאחר הנפקתה. אקוואריוס מפתחת מנוע ליניארי מיוחד שנועד להיות יעיל אנרגטית.

שנה גרועה במיוחד חוו משקיעי חברת תיקון עולם קנאביט, אחת ההבטחות הגדולות של גל חברות הקנאביס הרפואי שהתנפץ בשנה האחרונה. מניית החברה ירדה ב-84% בתשפ"ג ואת המחצית הראשונה של השנה האזרחית היא חתמה עם הערת "עסק חי", המעלה ספק על יכולתה להמשיך להתקיים.