"לאחר מחיקת ערך משמעותית": בקשה להחליף את יו"ר ומייסד היפו

בעלי מניות בחברת הביטוח הדיגיטלי מישראל שאיבדה 96% מערכה לוחצים להחליף את היו"ר אסף וונד, שכבר הוזז מתפקיד המנכ"ל • טוענים: "הדירקטוריון חייב לפעול מיד"

הנפקת היפו בוול סטריט / צילום: Reuters, Andrew Kelly
הנפקת היפו בוול סטריט / צילום: Reuters, Andrew Kelly

כשנתיים חלפו מאז שחברת הביטוח הדיגיטלי היפו מישראל התחילה להיסחר בבורסת ניו יורק לפי שווי של 5 מיליארד דולר, ואילו היום היא נסחרת בשווי של 223 מיליון דולר בלבד - מחיקת שווי של כ־96%. למרות שינויים שביצעה לאורך התקופה, כולל החלפת המנכ"ל ופיטורי 10% מהעובדים, המומנטום במניה נותר שלילי, ומתחילת השנה היא איבדה כ־30% מערכה. זאת בזמן שמדד נאסד"ק עלה ב־31% ומדד S&P 500 טיפס 15.9%.

בשבוע שעבר, שני בעלי מניות בחברה שלחו מכתב פתוח לדירקטוריון היפו , ובו קריאה לפתוח בבחינה אסטרטגית של הפעילות, "לאחר תקופה של מחיקת ערך משמעותית", כדבריהם.

קמטק רוכשת חברת פתרונות מדידה מגרמניה ב-100 מיליון דולר
המיליארדר שחושף: זו הטעות שמשקיעים תמיד עושים  

מדובר ביזם ברדלי ריידוף (שכבר פעל באופן דומה בחברות אחרות בעבר) וב־Etude Capital, חברת השקעות מטקסס, שמחזיקים יחד לדבריהם קרוב ל־2.5% ממניות היפו. ביחד הם מהווים אחד מ־10 בעלי המניות הגדולים בחברה.

"מאז שהיפו הפכה לחברה ציבורית ב־2021, היא יצרה תוצאות פיננסיות ותפעוליות עגומות ושאינן בנות קיימא", צויין במכתב. לדבריהם, כיום היפו היא מניית מיקרו־קאפ (חברה בשווי שוק של פחות מ־250 מיליון דולר) הנסחרת מתחת לשווי האמיתי שלה, והם מאמינים כי הדירקטוריון "חייב לפעול מיד על פי חובת הנאמנות שלו על מנת לשמר את הערך לבעלי המניות, תוך ניווט בתעשייה עם רגולציה כבדה".

 

להתמקד בפרמטרים שהם קריטיים להצלחה

להערכת בעלי המניות הללו, הדרך המעשית ביותר היא שהדירקטוריון יכריז על בחינה אסטרטגית שנועדה לשמר ולמקסם את הערך לבעלי המניות. במקביל הם דורשים לשפר את הדיווחים הפיננסיים של היפו. לדוגמה, הם מבקשים שהיפו תפסיק לתת תחזיות Non-GAAP, שהן לדבריהם חסרות ערך (הכוונה לדיווח שאינו לפי כללי החשבונאות המקובלים בארה"ב, ומנטרל מהנתונים סעיפים חשבונאיים שונים; פרקטיקה המקובלת בקרב חברות בוול סטריט). לעומת זאת, הם סבורים שהיפו צריכה להתמקד בפרמטרים שהם קריטיים להצלחה כחברת ביטוח, שווי מאזני ורווח נקי.

להערכתם, אם הצעדים הנכונים יינקטו, המניה עשויה לעלות ל־15-20 דולר - כלומר לעלות בכ־60%-125% ביחס למחיר הנוכחי. כדי להבטיח זאת הם מבקשים למנות את ג'יי ניקולס, שמכהן בשנה האחרונה כדירקטור בהיפו והוא בעל ניסיון רב בשוק הביטוח, לתפקיד יו"ר החברה. נכון להיום מכהן כיו"ר פעיל של הדירקטוריון המייסד אסף וונד, שהוזז מתפקיד המנכ"ל בשנה שעברה ובמקומו מונה ריצ'רד מקרתון.

ההפסד לבעלי המניות עומד על 109 מיליון דולר

היפו עוסקת בביטוחי בתים ורכוש בארה"ב. ברבעון השני של השנה היא רשמה הכנסות של 47.7 מיליון דולר, עלייה מ־28.7 מיליון דולר ברבעון המקביל, אך גם ההפסד התפעולי שלה גדל מ־55.8 מיליון דולר ל־87.7 מיליון דולר, ובשורה התחתונה היא רשמה הפסד נקי המיוחס לבעלי המניות בסך 109 מיליון דולר.

במכתב למשקיעים שצירפה לדוחות הכספיים לרבעון השני, נכתב כי ישנם אתגרים שונים שאליהם החברה חשופה. אולם "לחברת טכנולוגיה זריזה כמו היפו, האתגרים הללו מהווים הזדמנות. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לנו לבצע שינויים נדרשים מהר יותר מאשר חברות ביטוח מסורתיות", נכתב. החברה ציינה אירועי מזג אוויר קיצוניים שהשפיעו לרעה על תוצאות הרבעון, וציינה כי אירועי עבר כמו הוריקנים הובילו לשינויים משמעותיים בתחום.