המכרז לרכישת תחנת הכוח אשכול יוצא לדרך, שוב. אלו התנאים

לאחר שביהמ"ש דחה את עתירת OPC-קרן נוי, חברת החשמל החליטה לצאת מחדש עם המכרז על תחנת הכוח אשכול, לפי מחיר מינימום של 9 מיליארד שקל • כעת הפנים נשואות לחברת דליה אנרגיה, שנסיגתה מהצעתה המקורית בסך 12.4 מיליארד שקל הובילה לפיצוץ המכרז הקודם; ובמקביל ממתינים להחלטת OPC-קרן נוי אם לעתור לעליון

תחנת הכוח אשכול / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
תחנת הכוח אשכול / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

ועדת המכרזים של חברת החשמל התכנסה אתמול (ד') והחליטה לצאת מחדש עם המכרז על תחנת הכוח אשכול, זאת בעקבות החלטת בית המשפט לנושאים מינהליים בתל אביב לדחות את עתירת OPC-קרן נוי.

במסגרת המכרז המחודש נקבעו אותם תנאים: התמחרות לפי מחיר מינימום של 9 מיליארד שקל, שבה רק ארבעת המשתתפות המקוריות יכולות ליטול חלק,  כאשר מועד ההגשה האחרון שונה ל-17 באוקטובר. 

ניתוח | המחוזי דחה את העתירה, אבל עתידה של תחנת הכוח אשכול עוד לא הוכרע

כעת הפנים נשואות לחברת דליה אנרגיה, שנסיגתה מהצעתה המקורית בסך 12.4 מיליארד שקל ל-9 מיליארד שקל הובילה לפיצוץ המכרז הקודם. דליה אנרגיה, לפי שעה, נראית כמשתתפת היחידה שמתכוונת ליטול חלק בהליך כזה.

בד-בבד, ממתינים להחלטתה של קבוצת OPC-קרן נוי בדבר ההחלטה האם להגיש עתירה לבית המשפט העליון. עתירה כזו עלולה לסתום את הגולל על כל הסתברות שתחנת הכוח אשכול תימסר לרוכשת לפי התאריך המתוכנן המקורי, 3 בדצמבר. בין כה וכה, מועד זה גם כעת נראה שאפתני למדי. 

"המכרז המחיש שהמציאות עולה על כל דמיון"

נזכיר כי בשבוע שעבר, השופט קובי ורדי מבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב דחה את העתירה תוך מתיחת ביקורת על קבוצת OPC-קרן נוי. לדבריו, "לא ניתן להתעלם מההתנהלות הלא ראויה לכאורה של העותרת לגבי תיאור מערכת הלחצים שהופעלה על הגורמים המממנים, שבאה לידי ביטוי בדברי מנהל קרן נוי, מר רן שלח, שאמר את הדברים שיצוטטו על-ידי מיד בפרוטוקול הדיון שנרשם על-ידי עו"ד ליאור מימון, הבקי מאוד בדיני מכרזים ובנבכי חברת החשמל, כאשר חזקה שהפרוטוקול שרשם עו"ד מימון משקף את הדברים שנאמרו, והדבר לא נסתר על-ידי העותרת, שמנסה להתנער ולגמד את האמור, ולהתנער מהדברים החמורים שנאמרו שלשיטת דליה אף מהווים 'אקדח מעשן', ואכן נראה שמדובר לכאורה בדברים לא ראויים חמורים ובהתנהלות לא ראויה שיש לה גם משמעות והשלכה על העתירה".

השופט גם לא נמנע גם ממתיחת ביקורת על חברת החשמל. "אומנם ניתן היה לטעמי לצפות מחברת החשמל שתפיק את הלקחים מהמכרזים הקודמים ואולי תעדכן במכרז דנן את מודל הצל והערכת חברת החשמל כלפי מעלה", כתב, "אך העובדה שלא עשתה כן ופעלה באותה שיטה שהייתה ידועה למציעות במכרז, לא צריכה להביא לתוצאה אחרת מזו שהתקבלה".

בה-בעת, השופט ורדי פסק כי החלטת ועדת המכרזים לבטל את המכרז ולקיים התמחרות מחודשת לפי מחיר מינימום של 9 מיליארד שקל, היא "סבירה". הוא הוסיף כי המכרז המחיש ש"המציאות עולה על כל דמיון".

מעבר לכך, השופט ורדי ציין כי "יש לבחון כל מקרה וכל מכרז לגופו, על רקע נסיבותיו, מורכבותו, הוראותיו, התנהלות ותום-לב הצדדים, הדין ורצוי גם קמצוץ של שכל ישר".

בנוגע להצעתה הראשונה של דליה אנרגיה, השופט השתכנע כי לא מדובר "בהצעה תכסיסנית או רשלנית, אלא בהצעה אמיתית וכנה", וכי "הסיבה היחידה לנסיגת דליה וחזרתה ממנה היא היעדר היכולת לממנה, שנולד כתוצאה מהפער של יותר מ-5 מיליארד שקל מהצעתה של OPC-קרן נוי".