17 ק"מ ב-3 שעות באוטובוס: מירי רגב מושלת במינויים, אבל לא על התחבורה

תקופת המכרז של חברת האוטובוסים קווים באזור בקעת אונו מתקרבת לסיומה, אך השירות התדרדר • במקום למצוא פתרונות, במשרד התחבורה הנמיכו עוד יותר את רף השירות • והשרה רגב? אל תפריעו לה למנות

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"

אחר-צהריים לוהט ומהביל של תחילת חודש ספטמבר, והעמידה בתחנת אוטובוס ללא צל במערב ראשון לציון מייאשת. קו האוטובוס שאמור לקחת אותי ליהוד, פרבר שינה אמיד, עובר רק פעם אחת בשעה, ונסיעה בו אורכת כשעה ורבע ביום טוב. אבל האוטובוס לא מגיע, וגם זה שאחריו לא. אחרי שעתיים התייאשתי, נסעתי בקלות לתל אביב ומשם אוטובוס ליהוד. האוטובוס - כך הראתה האפליקציה - יצא מתחנת המוצא, אבל "ברח" לאיילון ולא ביצע את הנסיעה לפי המסלול שבכלל לא כולל מעבר בנתיבי איילון. קיצורו של דבר, אחרי שלוש וחצי שעות הגעתי, כמו נסיעה לרמת הגולן.

משאל הפקקים והחניה הגדול: מה מתכננים המועמדים לראשות עיריית תל אביב
זו הסיבה שלמרות שהישראלים נוסעים פחות, הפקקים מתגברים  

בירור קצר חשף את הסיבה המפתיעה: משרד התחבורה אישר לחברת קווים, שבבעלות קבוצת מאיר של יעקב שחר, להסיט אוטובוסים בשל עבודות תשתית, כך שלא יעברו בתחנה בה חיכיתי במשך כמה שעות. אבל לנוסעים לא נמסרה שום הודעה.

זה כמובן לא סיפור האימה היחיד משימוש קבוע בתחבורה הציבורית: במשך שבועות של שיפוצים בכביש, קצר בתקשורת בין העירייה לחברת קווים הוליד כאוס של אוטובוסים שלא עוברים בתחנות ומבלי ליידע את הציבור. לאחר שהודעות נמסרו, הבעיות לא תמו וכל נהג בחר מסלול אחר. ביום אחר, קו אחד לא יצא מתחנת המוצא וזה שאחריו איחר ב־20 דקות, תשאול קצר של הנהגים הצביע על כך שההסעה שלהם עצמם איחרה והם לא עלו על ההגה בזמן.

חודשי המכרז האחרונים ושהנוסעים ימתינו

המקרים האלו הם רק דוגמאות ואינם מקריים. למעשה, חלק גדול מהנסיעות של חברת קווים כלל לא מבוצעות, לטענתם בשל מחסור בנהגים. המחסור הזה נובע מהעובדה שהחברה נמצאת בחודשי הפעילות האחרונים שלה, רגע לפני שהמכרז שלה באזור בקעת אונו יסתיים, ושאחריה תכנס חברה חדשה. העובדים מנצלים ימי מחלה ולא מגיעים, אחרים פשוט עזבו למקום עבודה אחר במסגרת המרדף הקניבלי בין חברות התחבורה הציבורית במרכז הארץ בנסיון למצוא פתרון למשבר כוח-האדם החמור.

משרד התחבורה אמור לפרסם בכל חצי שנה דוח בקרה על החברות אלא שמתחילת השנה לא פורסם דוח כזה. בכל אופן הדוח שמסכם את החציון השני של שנת 2022 העמיד את אשכול בקעת אונו בתחתית עם ציון של 44.5 לעומת ממוצע של 70.6. אבל זה לא הסוף. אשכול בקעת אונו "הצטיין" גם בנסיעות שלא בוצעו ושיעורן עמד על 5.65%.

מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדבר מוכר גם לנוסעים בעיר. בקבוצת הפייסבוק כתבה נוסעת "3 פעמים קו 37 לא הגיע בשעות הבוקר. מזעזע שבימים חמים כאלה אנשים אמורים לחכות יותר משעה לאוטובוס". אמא אחרת מספרת שבנה יוצא מהבית יותר משעה לפני תחילת הלימודים בקריית אונו השכנה, כי אוטובוסים פשוט לא יוצאים. אם לא די בכך, הגרון משתנק כשמבוגרים נאלצים לחכות שעה שלמה רק כדי לנסוע כמה תחנות לרופא או לקניון.

בכל אופן, כדי להגיע למרבית האוטובוסים שעוברים במסוף, נוסע צריך להמתין לקו שלא בהכרח יעבור כדי להגיע לשם, או לחלופין לצעוד במשך דקות ארוכות. במסוף הנוסע שוב יצטרך לחכות לאוטובוס שלא בהכרח יעבור.

מנהל רשות ללא כל ניסיון רלוונטי

בנתיים במשרדים בירושלים: ממש במקביל נכנס לתפקידו ראש הרשות החדש לתחבורה ציבורית עידן מועלם שכיהן כמנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות ואין לו כל ניסיון בתחבורה. את המועמד בחרה השרה רגב, אחרי שדורג רביעי בלבד על ידי ועדת האיתור והוקפץ מעל המועמדים האחרים. הליך האיתור הזריז, נעשה לאחר שראש הרשות הקודם התפטר לאחר שנים ארוכות במשרד התחבורה. הקדנציה של השרה רגב היא רק בת תשעה חודשים, אך היא הספיקה להפטר כמעט מכל מי שסימנה ולמנות את מי שרצתה במקומם. רגב הוכיחה שעל מינויים היא יודעת למשול. אבל מה עם התחבורה הציבורית?

כך או אחרת, התלונות על התנהלות חברת קווים הגיעו למסדרונות המנומנמים של הרשות לתחבורה ציבורית, וזו נקטה יד קשה ומרתיעה כלפי החברה הסוררת שהשירות שהיא מעניקה לאזרחים מתבדר עם סיום המכרז שלה. לוחות הזמנים דוללו ובמקום 3 אוטובוסים בשעה צומצמו לוחות הזמנים ל־2 אוטובוסים בשעה. כן כן, אם החברה לא מצליחה לעמוד במשימותיה - לא נפעל חלילה לתגבור כוחותיה בגזרים ובמקלות, אלא נשנמך את יעדיה. אך גם בהם, עיניכם הרואות, החברה מתקשה לעמוד.

מכרזי התחבורה הציבורית הם לפרק זמן של עשור והמסר ממשרד התחבורה לשוק לא נראה ככזה שמעודד תפקוד מלא עד הסוף. כך נגזר על נוסעי התחבורה הציבורית לנסוע בשירות לקוי 9 שנים, ובשירות מתחת לכל ביקורת בשנה העשירית.

טוב, זה כבר לא משנה, התעסקות באוטובוסים היא נחלת העבר. משרד התחבורה מפתח רחפות ימיות שישוטו בים ויעקפו את הפקקים, קומה נוספת לכביש 6 ורכבות קליע לקצוות הארץ.

נראה גם שהבעיות לא יפתרו בקרוב. החברה המחליפה היא מטרופולין ותכנס בינואר 2024, אבל התדירות ביהוד לא תגדל. ספק גם אם אוטובוסים יצאו בזמן. חברת מטרופולין הקדימה את קווים בעשירית האחוז בלבד בדוח הבקרה של משרד התחבורה. מטרופולין נרכשה על ידי קרן ג'נריישן קפיטל "לאורך השנים מטרופולין מספקת הכנסה תזרימית ורווחיות קבועה, צמודה ויציבה. כל זאת בענף בעל סיכוני ביקוש נמוכים ומתווי התקשרויות מוגנים", נכתב במצגת למשקיעים בקרן ג'נריישן. "הענף מקבל גיבוי ממשלתי מלא", ולדבריהם ישנן הגנות מ"שינויים במחירי הדלק והביטוח וכן הגנה חלקית מפני עלייה בשכר נהגים". הכנסותיה של הקרן מהתחבורה הציבורית עמדו בשנת 2022 על כ־935 מיליון שקל וכ־165 מיליון שקל EBITDA (רווחים לפני ריבית ומסים). כמו כן, צוין במצגת כי בשנה שעברה חולק דיבידנד בסך 39.5 מיליון שקל, ושנה קודם לכן בסך 58.5 מיליון שקל מפעילות התחבורה הציבורית בלבד. מה שרואים מהתחנה לא רואים מהלשכה.

ניהול כושל, והיעדר משילות

אומנם יש גם דוגמאות אחרות של תחבורה ציבורית טובה ויעילה במיוחד במרכזי המטרופולינים, אבל ככל שמתרחקים מהם לערי השינה שסביבם המצב נהפך ליותר גרוע. הדבר קשור כמובן גם לתכנון העירוני הפרברי של ערים אלו. יהוד היא רק דוגמה אחת לכך. שם מיליוני ישראלים סובלים משירות לקוי או מנסיעה בעל כורחם ברכב פרטי שתקוע בפקקים וגוזל מהם זמן רב. הסיבה לכך היא שכבישים מותאמים לרכב פרטי, במקום לבנות רשת רחובות בסגנון שתי וערב עם עירוב שימושים. אך המדינה ממשיכה לבנות עוד שכונות, שלא מתוכננות נכונה לתחבורה ציבורית. אבל מעבר לתכנון, הסיבות לשירות הלקוי הן גם ניהול כושל, והיעדר "משילות".

תגובת חברת קווים: "לנוכח עבודות התשתית וגודשי התנועה במרכז הארץ, ולאור האטה ואי סדירות במהירות הנסיעה המחמירים את משבר חוסר הנהגים בישראל, קיים קושי לבצע את הנסיעות במועדן. החברה עושה ותעשה כל שלאל ידה כדי להתמודד בנסיבות אלה שאינן בשליטתה".

תגובת משרד התחבורה: "שיפור משמעותי של התחב"צ בבקעת אונו ויהוד צפוי להתחיל עם כניסתה של חברת מטרופולין שזכתה במכרז להפעלת קווי האוטובוסים באזור. לאחר שקווים לא עמדה בתנאי ההפעלה ולא ביצעה נסיעות המחויבות בתנאי הרישיון, הוטלו עליה סנקציות. במטרה למנוע בלבול של הנוסעים, עודכנו גם לוחות הזמנים. יצוין כי ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מר עידן מועלם, שנבחר על בסיס מקצועי בלבד, נמצא פחות מחודש בתפקידו כך ששירבוב שמו לטענות איננו הגון".