מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב: זה השוק שכדאי להשקיע בו

ג'יימי דיימון, יו"ר ומנכ"ל בנק ג'יי.פי מורגן, השתתף בפסגת המשקיעים של הודו והדגיש כי הוא ממשיך להיות אופטימי לגבי השוק ההודי • במקביל דיימון התייחס לסביבה המאקרו-כלכלית בארה"ב וציין בטון ניצי כי "אני לא בטוח שהעולם מוכן לריבית של 7%"

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן / צילום: Associated Press, Paul Morigi
ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן / צילום: Associated Press, Paul Morigi

"האופטימיות לגבי השוק ההודי מוצדקת לחלוטין" - כך טוען יו"ר ומנכ"ל בנק ג'יי.פי מורגן, ג'יימי דיימון, בפסגת המשקיעים בהודו, שנערכה ביום שני האחרון במומבאי. לטענתו, הבולטות של הודו בבמה הכלכלית העולמית הולכת וגדלה במהלך השנים האחרונות, לאור העובדה שמדינות המערב שואפות להבדיל את עצמן מסין.

האם שוק המניות ההודי מאותת שקמה יורשת לסין כמעצמה הכלכלית מס' 2? 
לאחר שנפלה ב-30%, וורן באפט מוכר את המניה הזו 

דבריו של דיימון מצטרפים להתעניינות הגוברת שנראתה בשנה האחרונה בשוק המניות ההודי, שנובעת בין היתר מהדילוגים המהירים בהם צומחת כלכלת המדינה.

"האופטימיות בשוק המניות ההודי לא קשורה לסין"

דיימון התייחס לביצועים המרשימים של שוק המניות ההודי וציין "כי בשנה האחרונה מדד המניות ההודי, NIFTY 50, עלה במעל 15%". עוד הוסיף כי להערכתו הסיבה לכך אינה קשורה בהכרח לחוסר האמון בסין בקרב מדינות רבות והדגיש כי "האופטימיות לגבי השוק ההודי הייתה קיימת בכל מקרה, גם בלי המצב המסובך מול סין". 

לצד זאת, דיימון שיבח את ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, על ש"הזניק את האקלים העסקי של המדינה". מודי נחשב בקרב חסידיו ל"מנהיג הפופולרי ביותר בעולם" ונמצא בשנה העשירית של שלטונו. לאחרונה ראש ממשלת הודו ציין בראיון לוול סטריט ג'ורנל כי "האמון ההדדי עם ארה"ב 'חסר תקדים' וכי הוא רוצה שלניו דלהי יהיה תפקיד יותר מרכזי בהובלת העולם". 

במקביל, דיימון הדגיש בפני מודי כי בזכות הרפורמות שהעביר, אזרחים הודים מצליחים לפתוח חשבונות בנק בקלות, הדגיש כי היקף ההשקעות הזרות במדינה גדל בזכותו ושיבח את פלטפורמת ה’מיסוי השקוף’ בהודו, שמטרתה להסיר כל ממשק פיזי בין הנישום למחלקת מס הכנסה. 

המדינה המאוכלסת ביותר בעולם

באפריל האחרון, הודו הוכרזה כמדינה המאוכלסת ביותר בעולם, עם סך של 1.4 מיליארד אזרחים. על פי התחזיות של S&P Global ומורגן סטנלי, היא צפויה להפוך לכלכלה השלישית בגודלה בעולם עד 2030 ולעקוף את יפן וגרמניה. במקביל, בגולדמן זאקס צופים כי היא צפויה להיות הכלכלה השנייה בגודלה בעולם עד 2075.

ג'ינה מרי ריימונדו, מזכירת מחלקת המסחר של ארצות הברית הדגישה בראיון ל-CNBC בפברואר האחרון, כי היא מקווה לעבוד בשיתוף פעולה הדוק יותר עם הודו ולהסיט אליה את הייצור מסין. גם קנצלר גרמניה, אולף שולץ, ציין באותה תקופה כי הוא מתחייב להבטיח הסכם סחר חופשי בין הודו לאיחוד האירופי. "זה נושא חשוב ואני אשתלב באופן אישי", אמר שולץ לאחר שנפגש עם ראש ממשלת הודו בניו דלהי.

"אני לא בטוח שהעולם מוכן לריבית של 7%" 

בנושא אחר, דיימון התייחס לסביבה המאקרו-כלכלית בארה"ב. בראיון ל"טיימס אוף אינדיה" שפורסם אמש (ג') לאחר פסגת המשקיעים במומבאי, הזהיר דיימון כי במקרה שהפדרל ריזרב יצטרך להמשיך להעלות את הריבית כדי לצנן את האינפלציה, זה יהיה כואב. בנוסף הוא הדגיש בטון ניצי כי "אני לא בטוח אם העולם מוכן לריבית של 7%".

"אני שואל עסקים וחברות האם הם מוכנים לתרחיש קיצון בו הריבית עומדת על 7% יחד עם סטגפלציה. במקרה שיהיו להם נפחים נמוכים לצד ריבית גבוהה, יהיה לחץ במערכת", אמר דיימון. בנוסף הוא הוסיף כי "אנו קוראים ללקוחות שלנו להיות מוכנים לסוג כזה של לחץ". במקביל, דיימון ציטט את המשקיע האגדי וורן באפט, ואמר כי "רק כשהשפל מגיע, רואים מי שוחה עירום" במילים אחרות, הוא מציין כי השפל חושף את מי שלקח יותר מדי סיכון. 

בשבוע שעבר, בהחלטת הריבית של הפדרל רזרב, חברי הפד פרסמו תחזיות המצביעות על העלאת ריבית אחת נוספת השנה לפני הורדות הריבית ב-2024. שוק החוזים העתידיים מתמחר סיכוי קטן שהריבית תגיע ל-6%, שלא לדבר על 7%. בראיון ל"טיימס אוף אינדיה", דיימון התייחס לשורת הכישלונות של הבנקים בארה"ב מוקדם יותר השנה כאשר ג'יי.פי מורגן רכש את בנק פירסט רפובליק כשהוא קרס. "אני לא חושב שאנחנו רוצים מערכת שבה אף בנק לא נכשל. אז, להיות עם חבורה של כישלונות זה לא דבר נורא", אמר דיימון. "אבל אם זה גורם להרס במערכת, אנחנו צריכים לשנות את התקנות כדי למנוע מזה לקרות".