מטא החליטה לשבור חוזה שכירות בלונדון, וזה עלה לה ביוקר

ענקית הטכנולוגיה שכרה ב-2021 משרדים בסמוך לכיכר טריטון בלונדון ל-18 שנה, אך מעולם לא נכנסה אליהם • כחלק מצעדי הצמצומים שנוקטת החברה, היא החליטה לשבור את חוזה השכירות ותשלם 149 מיליון ליש"ט

מטא. תשלם לפי הערכות סכום ששווה ל-7 שנןת שכירות למרות שלא נכנסה למשרדים / צילום: Shutterstock
מטא. תשלם לפי הערכות סכום ששווה ל-7 שנןת שכירות למרות שלא נכנסה למשרדים / צילום: Shutterstock

כחלק ממהלכים לצמצם עלויות, חברת מטא (פייסבוק)  החליטה לשבור חוזה שכירות בלונדון - ולשלם קנס של 149 מיליון ליש"ט. בשנת 2021, מטא שכרה שטח משרדים הממוקם בכיכר טריטון ליד ריג'נטס פארק בלונדון, מחברת הנכסים המסחריים בריטיש לנד (British Land). בפועל, מטא מעולם לא עברה למשרדים, אבל שכרה את השטח לאחר שעבר שיפוצים נרחבים.

אך מאז ששכרה את השטח, מנכ"ל החברה מארק צוקרברג יישם צמצום משמעותי של כוח האדם, הכרוך בפיטורים של עשרות אלפי עובדים. בנוסף, רק באוגוסט האחרון הצהירה ענקית הטכנולוגיה על כללים נוקשים במיוחד שיחייבו את העובדים לעבוד מהמשרד לפחות שלוש פעמים בשבוע. במקביל, החברה התחייבה לצמצם את טביעת הרגל הכוללת שלה בתחום הנדל"ן, ומעודדת עובדים שכבר עובדים במצב היברידי לשתף שולחנות משרדיים.

בסופו של יום, מספר העובדים הצטמצם, וחלק גדול עדיין עובד מהבית. העסקה כבר לא השתלמה, במיוחד לא בפרספקטיבה של 18 שנים קדימה, עליהן הייתה חתומה בחוזה. לפי אנליסטים של BNP פאריבס, המחיר ששילמה החברה עבור יציאה מהחוזה שווה ערך לכ-7 שנות שכירות. "זה סכום מדהים. ב-20 שנותיי, אני לא יכול לחשוב על דייר שישלם כל כך הרבה כדי להחזיר מקום שהוא לא משתמש בו", אמר מתיו ספריה, אנליסט בבנק ההשקעות פיל האנט לאייריש טיימז.

היציאה מהחוזה המדובר משאירה למטא שלושה משרדים נוספים בלונדון, כולל אחד בבעלות בריטיש לנד. לפי דיווח סקיי ניוז, בריטיש לנד מסרה כי למרות התשלום, שבירת ההסכם של החברה יפחית את הרווח למניה ב-0.6% במהלך ששת החודשים עד מרץ הקרוב. המהלך של מטא מספק לבריטיש לנד דחיפה כלכלית, שלדברי המנכ"ל סיימון קרטר, "תאפשר להאיץ את התוכניות שלנו להפוך את אחוזת המשרדים ליד ריג'נטס פארק למרכז לחברות מדעי החיים".

גם בתל אביב מטא מצמצמת את שטחי המשרדים. ביוני האחרון הודיעה החברה לעובדיה כי תעזוב את המשרדים במגדלי עזריאלי שרונה ב-2025, שנת סיום החוזה. לצד זה, המעבר למגדלי לנדמרק הסמוכים יהיה מצומצם יותר: במקום לעבור לכל 20 הקומות ששכרה החברה ממליסרון ומאפי נכסים, היא תעבור ל-13 קומות בלבד, ואת היתר תשכיר בשכירויות משנה.