הדולר מתחזק מול השקל ושובר שיאים מול סל המטבעות

הדולר מתחזק מול סל המטבעות לשיא של 10 חודשים • גם מול השקל המטבע האמריקאי מתחזק ומתקרב לרמה של 3.85 שקלים • הכלכלן הראשי של אי.בי.אי: "הצפי בשווקים לעליות נוספות בריבית הפד תורמות להתחזקות של הדולר"

עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר ממשיך להתחזק. ולא רק בישראל. בעת האחרונה המטבע האמריקאי עולה לעומת המטבעות בעולם. בישראל, לדוגמה, למרות שלא חלו אירועים מיוחדים במשבר הפנימי שבו מצויה המדינה, המטבע מתחזק לאיטו ומתקרב לשיא אליו הגיע בתחילת ספטמבר כאשר נסחר קרוב לרמה של 3.85 שקלים.

המלך החדש: כך הפכה ההשקעה באג"ח לאטרקטיבית 
החגיגות על צניחת האינפלציה בגוש האירו עשויות להיות מוקדמות מדי 

בעולם המגמה חזקה אף יותר. מדד ה-DXY, המודד את חוזק הדולר לעומת מטבעות מובילים בעולם הגיע לשיא של יותר מ-10 חודשים מאז נובמבר בשנה שעברה. המדד עומד כעת על 107 נקודות.

התחזקות הדולר משפיעה כמובן גם על המצב בישראל, כאשר עלייה בשער הדולר מביאה לעלייה במחירי הסחורות המיובאות, ומחירי הדלק. כתוצאה מכך, עלייה בשער הדולר יכולה להביא לעלייה באינפלציה בישראל.

הכלכלנים הבכירים מסבירים - מה עומד מאחורי התחזקות הדולר 

ראשית חשוב להבין את התמונה המאקרו-כלכלית. בארה"ב, הצמיחה מוסיפה להיות חזקה לעומת מקומות אחרים בעולם. בשל כך, הבנק המרכזי של ארה"ב, הפד, צופה שעליות הריבית תמשכנה. בהחלטת הריבית האחרונה, אמנם לא הוחלט על עליית ריבית נוספת, ושיעור הריבית נותר על טווח 5.25%-5.5%, אך הרטוריקה של הפד והעומד בראשו, ג'רום פאוול, הדגישה שעליית ריבית נוספת נמצאת עדיין על השולחן. יתרה מכך, גם בתחזית הכלכלית של הפד, נראה שבכירי הבנק צופים שתהיה עליית ריבית נוספת עד לסוף השנה.

"ארה"ב נמצאת בעמדה מאוד חזקה כלכלית כעת" אומר בשיחה עם גלובס רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב- IBI בית השקעות. "הדולר מתחזק לעומת סל המטבעות כאשר המשקל הגדול ביותר בסל הוא של האירו. השוואה בין ארה"ב לגוש האירו מצביעה על כך שהצמיחה בארה"ב חזקה יותר לעומת הדשדוש בכלכלה האירופית, מעבר לכך, בשווקים לא רואים עליות נוספות בריבית באירופה". כך הצפי בשווקים לעליות נוספות בריבית הפד תורמות להתחזקות של הדולר.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, מסכים. הוא מסביר כי בעוד בארה"ב ממשיכים בריסון מוניטרי, בגוש האירו החלו להישמע אמירות אחרות. "בהודעת הריבית האחרונה, שם נרמז כי הריבית הנוכחית כבר יכולה להספיק, אם תישאר זמן ארוך מספיק, כדי להשיג את יעד האינפלציה ורוח הדברים גרמה לפיחות של האירו כנגד הדולר".

"שנאת הסיכון הגלובלית, שעלתה בגלל שורה ארוכה של התפתחויות גאו-פוליטיות שליליות מביאה לדומיננטיות. הסלמה במלחמת אוקראינה ואמירות של רוסיה כי תימשך זמן רב, המתיחות מול צפון קוריאה, המתיחות בין סין וארה"ב ועוד".

גם הסביבה הפיסקלית בארה"ב יוצרת הדים, וזה מתבטא בעליות בתשואה המטפסת לאג"ח בארה"ב שמרקיעה שחקים. תשואת האג"ח ל-10 שנים עומדת על כ-4.7% ונסחרת ברמות שיא של מעל 15 שנים. 

גוזלן מסביר שהמצב באג"ח הממשלתי קשור למשברי החוב אליהם נקלעת ארה"ב, החוב של ארה"ב ממשיך לטפס וניהולו מכביד על הממשל האמריקאי: "אחוז הגירעון כחלק מהתוצר האמיר בשנים האחרונות, המשבר האחרון החודש מאי הביא לכך שהממשל השתמש בקופת הרזרבה שלו בכדי לשלם את חובותיו. כעת לאחר שתקרת החוב עלתה, הממשל צריך למלא מחדש את הרזרבות שלו ואנו רואים את הנפקות החוב גדלות, מה שמביא לעלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות".