רגע לפני תחילת הלימודים באוניברסיטאות: איך לבחור מחשב נייד בלי ליפול

לפני שקונים מחשב נייד צריכים לחשוב היטב מה אנחנו צריכים ממנו • להגדיר תקציב, סביבת שימוש, ומטרות: כך תעמדו על ההבדלים המהותיים ותקנו חכם

איך לבחור מחשב נייד בלי ליפול / צילום: Shutterstock
איך לבחור מחשב נייד בלי ליפול / צילום: Shutterstock

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

שנת הלימודים תיפתח בקרוב, ולא מעט סטודנטים שוקלים לרכוש מחשב נייד חדש. התהליך יכול להיות מבלבל במיוחד, נוכח ריבוי האפשרויות והחברות בשוק, ולא תמיד ברור למה חשוב לשים לב. כאן נציג את המאפיינים השונים, על מנת שתוכלו לבחור את המחשב המתאים ביותר עבורכם.

כל הדרכים לגבות את המידע בטלפון למקרה שהמכשיר יגנב, יאבד או יהרס
סמארטפונים שישאירו לכם עודף מ־2,000 שקל  

התקציב: לא צריך להשתולל

עוד לפני שמתחילים לחפש, יש לאפיין בצורה ברורה את הצרכים שלכם והשימושים שלכם - האם אתם בעיקר עובדים, לומדים, גיימרים או לא משנה מה. יש אנשים שרוכשים מוצר רק כי נאמר להם שהוא חזק במיוחד, אבל עבור השימושים שלהם הוא חזק מדי ולכן זה בזבוז. אם לא תגבילו את התקציב - הסכומים יגדלו, ותכנון מוקדם יכול לחסוך כסף.

לרוב, למי שצריך מחשב בסיסי אין סיבה לעבור רף של אלפיים שקל. ככל שיש דרישות כבדות יותר, כך זה ישפיע יותר על הכיס. גיימרים, מוזיקאים, צלמים, מעצבים, עורכי וידיאו - אלה צריכים חומרה חזקה יותר ומפרט משופר. מנגד יש את מי שמסתפק בתכונות בסיסיות כמו גלישה באינטרנט, מסמכים ומצגות, ואולי גם לצפות בסרט בערב. המחשבים היותר נפוצים כנראה יהיו אלה שיתאימו לרוב הציבור.

סביבת השימוש: בתנועה או במשרד

הבנת סביבת העבודה שלנו חשובה לבחירה. אם הצרכן מתנייד רבות יהיה לו פחות נוח להסתובב עם מחשב כבד וגדול, ואם המחשב נח כל היום על אותו שולחן, אפשר לחזק את הביצועים ולא נדרש מחשב קל או דק. מחשב נייד רגיל שוקל עד 3 קילוגרם, ויש תקנים הרבה יותר דקים והרבה יותר קלים, כמו האולטרה בוק - פחות מ-20 מ"מ ועד 1.4 קילוגרם. אם אתם הרבה בדרכים וסוחבים את המחשב על הגב כדאי לפנות למחשבים הדקים יותר.

המסך והרזולוציה: הפרמטרים לבחירת גודל

אפשר לבחור בין מחשבים על מסך טאץ', מתקפל או רגיל. אם אתם משרטטים אולי שווה לשקול לדוגמה מסך טאץ'. לגבי גודל מסך, הגודל הסטנדרטי שבוחרים כיום הוא 15.6 אינץ', אך גם כאן אם תדעו לאפיין את הצרכים שלכם תרוויחו - די לכם במסמכים או שאתם גרפיקאים וצריכים מסך גדול יותר?

השלב הבא הוא רזולוציה - כמות הפיקסלים שרואים על המסך. אם לדוגמה ימליצו לכם על Full HD (שנכתוב FHD) זה אומר שיש 1,920X1,080 - משמע, 1,920 פיקסלים על 1,080 פיקסלים. ככל שהרזולוציה גבוהה יותר, תתקבל תמונה ברורה וחדה יותר במסכים הגדולים (בעוד שבמסכים קטנים יהיה קצת קשה לעבד את המידע). רזולוציה נמוכה תתאים יותר למסכים קטנים. לסטנדרט כדאי להתחיל ברזולוציית FHD ומעלה. רזולוציה של 4K Ultra HD, למשל, תספק צבעים חזקים יותר, תמונות מלאות פרטים ועוד.

וישנו גם כרטיס המסך - מאיץ גרפי שאחראי על ביצועים משופרים של המחשב. אם למחשב יש "זיכרון הרצה" שבעזרתו הוא פועל, המסך משתמש בזיכרון הזה והוא יספיק למשתמש הסביר. מי שרוצה להשתמש בתוכנות ויזואליות כבדות יותר עם יכולות גרפיות, ממשחקים ועד תוכנות עריכת וידיאו, כדאי שיוודא שיש כרטיס גרפי נוסף שמחזק את ביצועי המסך.

ביצועים: ההבדלים במעבד ובזיכרון

העניין המרכזי שרבים חוששים ממנו ולא מבינים אותו הוא בכל מה שקשור לביצועים - מעבד וזיכרון. אנשים רק רואים את Intel® Core™ i9-13905H וישר חוטפים חום. קודם כל, כיום ככל הנראה אתם צפויים להיפגש בעיקר באינטל או בחברת AMD (או עצמאי של אפל אם תבחרו במק), כשתרכשו מחשב חדש. במקרה של אינטל, הספרה שיש אחרי האות i הוא הדגם. הדגם במקרה הנוכחי שלנו הוא i9, כשהדור שלו הוא 13, שתי הספרות העוקבות.

אם כתוב על המעבד שהוא Quad Core Processor זה אומר שיש לו ארבע ליבות; הליבה היא זו שמבצעת את המשימה. למעבד יש מהירות הנמדדת במגה הרץ, והיא מספר החישובים שהמעבד מבצע בשנייה.

לא מעט סבורים שככל שהדגם חדש יותר, הוא יותר טוב. זה לא מחייב, כי דור המעבד לא פחות חשוב מהדגם עצמו. ככל שיהיה לכם את המעבד החדש, מה שכולל את דור המעבד, כך תצרכו פחות אנרגיה וסוללה.

זיכרון ההרצה המחשב הוא זיכרון ה-RAM שמשמש לאחסון זמני של נתונים כשמשתמשים במחשב. ככל שהנתון הזה גבוה יותר, התהליכים שייעשו במחשב יהיו מהירים יותר. עבור שימושים בסיסיים כדאי להגיע ל-8GB. למשתמשים בתוכנות כבדות או גיימרים, יש להרחיב את הזיכרון.

לגבי שטח האחסון, ככל שיגדל, כך כוננים חיצוניים יהיו מיותרים. רבים מגבים מידע בענן, ועבורם סעיף זה פחות קריטי. עקרונית אפשר להמליץ על שטח אחסון של 512 גיגה ומעלה, אחרת ייגמר המקום מהר מדי. ישנם כונני Solid State Drive או SSD - ששומרים את המידע בשבבי זיכרון מתקדמים ללא חלקים נעים, משמע כונן עמיד, עם ביצועים משופרים וצריכת חשמל פחותה.

הסוללות במחשבים מורכבות מתאים, מתאים בודדים ועד 12 תאים. ככל שיש יותר תאים בסוללה, כך הקיבולת גבוהה - והזמן שהמחשב מחזיק יותר ארוך ללא מטען. יחידת המיליאמפר גבוהה ויש יותר וואטים לשעה? המחשב יחזיק יותר זמן.

מערכת הפעלה: ההבדלים ופקיעת האחריות

יש הבדל בין מחשבי הווינדוס למחשבי המק של אפל. מערכות ההפעלה הללו שונות: הראשונה יותר פתוחה ומשוחררת, והשנייה יותר סגורה ושמרנית. ישנם הרבה פרטים בהבדלים בין האפשרויות אבל ברמת הרעיון, למי שיש מוצרים של אפל צפויה חוויית חיבוריות מעולה עם המק. מה שבטוח, כדאי לבחור מחשב עם מערכת הפעלה מותקנת, ולא לנסות תרגילים בבית למי שלא בקיא.

נקודה חשובה היא אחריות המחשב, שלרוב מחזיקה בין שנה לשלוש שנים. לסוללה אחריות נפרדת, ואם ישנה, היא בתוקף עד חצי שנה. ככל שהאחריות ארוכה יותר, עדיף - שכן הבעיות צצות לאחר שימוש ממושך ולא בחודשים הראשונים. 

השורה התחתונה: פשוט כשמכירים 

אחרי שמבינים את האפשרויות השונות, תהליך לרכישת מחשב הופך לפשוט יותר, ואפשר לכוון בצורה חכמה יותר למוצר המדויק ביותר. עבור צרכן שמבקש לקרוא מסמכים ולהכין מצגות, אפשר לרדת לדור נמוך יותר במעבד ולבחור מחשב עם רזולוציית מסך לא מהיוקרתיים ביותר.

עבור הצרכנים הכבדים יותר, שגם צריכים יכולות מתקדמות - יהיה נכון לחפש את המפרט המתקדם הנדרש, וגם אז לראות מה בדיוק צריכים כדי לא להגזים. חשוב לבדוק היכן קונים ושיש אחריות מהיבואן הרשמי ומעבדה לתיקונים. אחרי שתעברו את כל השלבים, נוכל לאחל שתתחדשו על המחשב החדש שלכם.