ישראל במלחמה: חשש מ״סופה מושלמת״ שתפגע גם בכלכלה. אלו הסיכונים

החשש כרגע הוא מפני "סופה מושלמת", בה הצטלבות האירועים הביטחוניים והחברתיים יתדלקו את מגמת הקפיצה של שער הדולר ושל פרמיות הסיכון בישראל • במשרד מסרו כי הם מוכנים תקציבית לכל צרה שלא תבוא

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מיכל פתאל
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מיכל פתאל

מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, שוחח במהלך השבת עם כלל ראשי האגפים במשרד, לתיאום ההיערכות ראשונית להשלכות הכלכליות של המלחמה שפתח חמאס על ישראל. באוצר אומרים כי הם מוכנים תקציבית לכל צרה שלא תבוא.

יאיר לפיד: "הודעתי לנתניהו - מוכן להקים ממשלת חירום"
מה חמאס רוצה ואיך כשל המודיעין הישראלי? המומחים מנתחים
בכירים בתעשייה העולמית: "העולם נדהם מהברוטליות של חמאס"

בשעה זו, בעת שמחבלים חמושים מסתובבים עדיין ביישובי הדרום ומימדי האסון טרם התבררו, המחיר התקציבי של המלחמה אליה נכנסת ישראל הוא משני בהחלט. אולם, מלחמה עולה מיליארדים רבים של שקלים, ומעבר להשפעות הישירות על תקציב הביטחון, הפעם היא עלולה ליצור לאוצר כאבי ראש גם באתגרי היחלשות השקל ובדירוג האשראי הקרוב של ישראל. כל אלה דורשים מוכנות בזירה הכלכלית.

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח מחר (א’) כרגיל, זאת למרות מצב החירום שהוכרז בישראל בצל מתקפת הפתע של החמאס מעזה. 

במבצעים צבאיים קודמים, דירוג האשראי של ישראל לא נפגע וגם השקל שרד את הטלטלות. לאורך השנים, למדו המשקיעים בעולם שלא להתרגש יתר על המידה מהמצב הביטחוני בארץ, שלא מנע שגשוג במשק. אלא שנראה שהפעם תיתכן מערכה ארוכה וקשה יותר, שגם תופסת את הכלכלה הישראלית בתקופה רגישה. המשקיעים ממילא נרתעים כיום מהשווקים בארץ, על רקע המהפכה המשפטית של הממשלה. החשש כרגע בשווקים הוא מפני "סופה מושלמת", שבה הצטלבות האירועים הביטחוניים והחברתיים יתדלקו את מגמת הקפיצה של שער הדולר ושל פרמיות הסיכון בישראל. זאת, בנוסף לגירעון שעולה בכל חודש, ולא משאיר בידי הממשלה גמישות פיסקלית רבה.

בשבוע הבא, תפרסם סוכנות דירוג האשראי מודי'ס את הדירוג העדכני של ישראל. בחודשים האחרונים, הזהירה החברה מספר פעמים מפני אפשרות להורדת תחזית הדירוג לרמה של "שלילי". במודי'ס הזהירו בעיקר מפני השלכות הרפורמה המשפטית, אבל בדירוגים של ישראל, הסוכנויות מתייחסות באופן קבוע גם לתרחיש של התלקחות צבאית. בחודש הבא, יגיע תורה של סוכנות הדירוג S&P לפרסם את הציון של ישראל.

פגיעה בדירוג האשראי תייקר את עלויות גיוס החוב של המדינה. זה מסובך במיוחד בתרחיש של מלחמה ממושכת בהיקף מלא, שאולי תצריך מהאוצר להגדיל את קצב הגיוס כדי לממן את הוצאות הלחימה. בדרך כלל, בתום מערכה צבאית, מערכת הביטחון מגישה את החשבון לאוצר. אז יתחיל המשא ומתן הקבוע בשאלה כמה מהעלות תכוסה מתקציב הביטחון ומה יצריך תוספת מקופת האוצר. במקרה הצורך, ייתכן שהמקור התקציבי יגיע גם מרזרבות ששומר האוצר בסעיפי תקציב שונים, לרבות בתקציבים של כלל משרדי הממשלה.

העלות הישירה מתחלקת להוצאות הצבאיות, תשלום דמי מילואים ופיצויים בגין נזק לרכוש (אחרי שהממשלה גרעה כ-2 מיליארד שקל מקרן הפיצויים לצרכים קואליציוניים). זאת, בנוסף לנזקים למשק בשל אובדן ימי עבודה או האטה בפעילות הכלכלית. במבצע "עלות השחר", הוערך יום לחימה בעלות של כ-200 מיליון שקל. אולם אז היה מדובר במבצע קצר יחסית, עם היקף מילואים מצומצם בהרבה מכפי שאושר למערכה הנוכחית.