השקל בשפל, בנק ישראל מתערב: כך מסקרים בעולם את התגובה הכלכלית למלחמה

כלי התקשורת הכלכליים ברחבי העולם מתמקדים היום בהשלכות הפיננסיות והכלכליות של המלחמה בישראל • הכותרות הראשיות בשלל האתרים הפיננסיים בשעות האחרונות מוקדשות למחיר הנפט המזנק, לירידות בבורסה הישראלית, להתערבות החריגה של בנק ישראל במסחר במט"ח ולחשש מהשלכות של "מלחמה רחבה במזרח התיכון"

השפעת המלחמה על הכלכלה הישראלית / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
השפעת המלחמה על הכלכלה הישראלית / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

ברלין. כלי התקשורת הכלכליים ברחבי העולם עברו להתמקד היום, עם התחדשות המסחר הבינלאומי אחרי סוף השבוע, בהשלכות הפיננסיות והכלכליות של המלחמה בישראל, בעקבות התקפת הפתע של חמאס בסוף השבוע. הכותרות הראשיות בשלל האתרים הפיננסיים בשעות האחרונות מוקדשות למחיר הנפט המזנק, לירידות בבורסה הישראלית, להתערבות החריגה של בנק ישראל במסחר במט"ח ולחשש מהשלכות של "מלחמה רחבה במזרח התיכון".

איראן עזרה לתכנן את מתקפת הפתע נגד ישראל במשך כמה שבועות
הסקטורים שייפגעו מהמלחמה ואלו שיצמחו: היכן כדאי לשים את הכסף

ה"פייננשייל טיימס" הקדים לדווח כי "השקל נחלש בחדות מול המטבעות באסיה", לפני שהכותרת הראשית התמקדה בכך ש"בנק ישראל מתכנן למכור עד 30 מיליארד דולר בשוק המט"ח". העיתון ציין כי מול הדולר, השקל נמצא בשפל שלא נרשם מאז 2016, "כבר עם פתיחת המסחר היום".

כותרות ראשיות בשלל אתרים פיננסיים בעקבות המלחמה
 כותרות ראשיות בשלל אתרים פיננסיים בעקבות המלחמה

סוכנות הידיעות הכלכלית "בלומברג" הוסיפה כי הסכום האמיתי של הדולרים שימכור בנק ישראל מתוך הרזרבות שלו עשוי להיות גבוה הרבה יותר. "הבנק המרכזי ימכור עד 30 מיליארד דולר, ויקצה עוד 15 מיליארד דולר באמצעות הסכמי SWAP, דיווחה "בלומברג" בכותרת הראשית שלה. המטרה של הבנק היא "לתפעל את השוק בצורה חלקה ולמנוע תנודתיות בשער החליפין של הדולר, וכן לספק נזילות נדרשת", דיווחה הסוכנות לפי הודעות בנק ישראל. "רויטרס" ציינה כי השקל מתקרב לשפל שלא נרשם מזה שמונה שנים.

אתר בלומברג
 אתר בלומברג

לפי אנליסטים, המלחמה בישראל אחראית לא רק להתחזקות של הדולר מול השקל, אלא להתחזקות של הדולר גם מול מטבעות אחרים, בשל הביטחון היחסי שהוא מציע בזמנים של מלחמה. "הבריחה לנכסים בטוחים דחפה את הדולר למעלה גם מול הליש"ט וגם מול האירו הבוקר", דיווח ה"גרדיאן". 

כלי התקשורת הפיננסיים גם דיווחו על עליות מפתיעות בבורסה הישראלית, אחרי שירדה ביותר מ-5% אתמול, בעקבות ההתחייבות של בנק ישראל לתמיכה בשקל. 

אתר בולמברג
 אתר בולמברג

המעורבות האפשרית של איראן בליבוי הלחימה, והחשש מפני מלחמה אזורית, הביאו גם לזינוק במחירי הנפט הגלובליים. המחירים נמצאו ברמה גבוהה כבר בשבוע שעבר, בשל הפחתת תפוקה משמעותית מצד סעודיה ומדינות OPEC, אך זינקו בעוד 5% בתחילת המסחר היום, בשל החשש לגלישה של העימות מדרום ישראל לצפון, וכן לזירות אחרות. "ההתקפות המזעזעות בישראל שלחו את מחירי הנפט למעלה, כאשר משקיעים מנסים להעריך את ההשפעות של הקונפליקט על האספקה שתגיע מהמזרח התיכון", כתבה אנליסטית מ-Hargreaves Lansdow. 

אתר רויטרס
 אתר רויטרס

ב"דויטשה בנק" כתבו כי אי-ודאות תמשך כמה ימים בוודאי. "השווקים ינסו להבין בתחילת השבוע את ההשלכות של ההתקפה החמורה ביותר על ישראל מזה עשורים", נכתב בסקירה שפורסמה בכלי התקשורת הפיננסיים. "זו הסיבה לזינוק במחירי הנפט", נכתב, והאנליסטים הוסיפו כי "סיכונים גיאופוליטיים אינם מרחפים באופן קבוע מעל השווקים, אבל יש להם השלכות משניות משמעותיות". העלייה במחיר הנפט עשויה להשפיע על תשואות האג"ח ועל שוק המניות, באמצעות החשש מאינפלציה גבוהה בארה"ב שתחייב מדיניות של Higher for Longer (ריבית גבוהה למשך זמן רב מהצפוי) על ידי ה"פד".