הפאניקה שיצר פיקוד העורף גרמה למניות האלה להתעורר לחיים

פיקוד העורף גרם לישראלים להסתער על רשתות השיווק, והיום מניות הקמעונאות עלו במסחר • יחד איתן כיכב גם המדד שנראה שלא רבים זוכרים את דבר קיומו: מדד ת"א-רשתות שיווק

מדפים ריקים בסניף מזכרת בתיה של שופרסל שלי, אמש / צילום: דפנה לוי
מדפים ריקים בסניף מזכרת בתיה של שופרסל שלי, אמש / צילום: דפנה לוי

עוצמת ההלם והזעזוע של פרוץ המלחמה טלטלו בבת אחת את הבורסה בתל אביב, שעברה ביום הראשון האחרון יום של מפולות חדות בכלל מדדי המניות. אולם היום (ג') מסתמנת מגמה שמלמדת עד כמה שוק ההון הוא מעין מכשיר מדויק למדידת נזקים, לפחות לפי מה שהמשקיעים מנסים להעריך.

בניגוד למגמה: המניות הישראליות שבלטו בירידות בוול סטריט 
החברות שדיווחו על השבתת המפעלים באזורי הלחימה 

במסחר בבורסה רואים היום את ההשפעה של הנחיית פיקוד העורף אתמול בערב, שגרמה לישראלים רבים להסתער על רשתות השיווק. בפיקוד העורף הנחו (וזמן קצר לאחר מכן חזר בהם) את הציבור להצטייד במזון ובמים ל-72 שעות במרחבים המוגנים, אך בהמשך הבהירו שמדובר בהנחייה שקיימת במהלך כל השנה ולא צפויה סכנה לתשתיות המדינה. 

מניות רמי לוי , יוחננוף  ושופרסל  עולות כעת במסחר, והן דוחפות מדד מניות מנומנם שנראה שלא רבים זוכרים את דבר קיומו: מדד ת"א-רשתות שיווק. המדד הכולל 17 מניות, ומעבר לשמות שהוזכרו נכללות בו גם מניות רשת טיב טעם , ויקטורי  (שמנייתה עולה בשיעור החד במדד) לצד רשתות אופנה כמו קסטרו , פוקס  ודלתא מותגים .

המדד זינק בכ-2% היום, לאחר שעלה בשיעור מתון יותר של 0.7% אתמול. ביום ראשון התרסק המדד ב-7.1%, בדומה לתשואות השליליות במדדים. יש לציין שמתחילת השנה ירד המדד במעל ל-10%, ובתוך שנה איבד כ-20% מערכו עד כה. בין הסיבות למגמה השלילית, ערב לפרוץ המלחמה, היו עליות מחירי הסחורות והמוצרים ששחקו את הרווח הגולמי של הקמעונאיות, לצד גידול בהוצאות השכר והתפעול שלהן.

עוד מניה שלא מפתיע לגלות שרשמה תשואה חיובית מתחילת השבוע היא אלביט מערכות  שעלתה גם היום. הסיבה שהמשקיעים מעריכים שהחברה תזכה בחוזים חדשים רבים לנוכח הלחימה והשימוש במערכות שלה.

במדד ת"א 125 ישנן 14 מניות שבתום יום המסחר חתמו בעליות שערים מתחילת השבוע, כולל היום של המפולות. הציבור לא יתפלא מן הסתם ללמוד ששלוש חברות תרופות (אורמד  אופקו  וטבע ) עלו מתחילת השבוע בין 4% ל-7% והן המובילות בין המניות שטיפסו. עיקר התרופות שלהן מיועדות לחו"ל, בדגש על ארה"ב, ופחות תלויות אם בכלל בכלכלה הישראלית.

המדדים שמתאוששים היום בשיעור הכי חד בבורסה, לאחר ירידות חדות בתחילתו, הם מדד ת"א נפט וגז שעלה ב-4%, מדד ת"א ביטוח שטיפס ב-3.6% לצד מדד ת"א מניב ישראל שכולל ענקיות נדל"ן כדוגמת עזריאלי  ומליסרון , שעלה בכ-2.4%.