התאחדות התעשיינים: מחיר המלחמה למשק עד כה עומד על 4.6 מיליארד שקל

מדובר בנזקים הכלכליים הנגרמים כתוצאה מאי הגעת עובדים לעבודה וירידה בתפוקה כתוצאה מהמלחמה בשל השבתת מערכת החינוך, סגירת צירי תנועה וגיוס מילואים נרחב בכלל הארץ • בסך הכל, ההערכה היא שכ-1.3 מיליון מועסקים לא יצאו השבוע לעבודה

חיילי צה''ל בגבול עם עזה / צילום: ap, AMIR COHEN
חיילי צה''ל בגבול עם עזה / צילום: ap, AMIR COHEN

אחת השאלות המרכזיות שתעסיק את המשק בשבועות הקרובים סביב מלחמת "חרבות ברזל" היא כמה תעלה המלחמה למשק, מה מחיר סגירת העסקים בימים אלה, ומה מחיר החוסר בכוח אדם והעדר הקונים. מניתוח אגף כלכלה של התאחדות התעשיינים, עולה כי המשק הישראלי כבר החל לשלם מחיר כבד על המלחמה - המוערך עד כה ב-4.6 מיליארד שקל.

ראיון | פרופ' טרכטנברג: "קבינט כלכלי בראשות יוסי שלי? זה הומור שחור. משרד האוצר עדיין לא התעשת" 
המהפכה המתגבשת: צמודי הקרקע יוכלו להוסיף ממ"ד ללא היתר 

מדובר בנזקים הכלכליים הנגרמים כתוצאה מאי הגעת עובדים לעבודה וירידה בתפוקה כתוצאה מהמלחמה, בשל השבתת מערכת החינוך, סגירת צירי תנועה וגיוס מילואים נרחב בכלל הארץ. בסך הכל, ההערכה היא שכ-1.3 מיליון מועסקים לא יצאו השבוע לעבודה.

האומדן מבוסס על עלות של חמישה ימי עבודה למשק, תחת הנחה כי כ-85% מהמועסקים במרחב דרום נעדרו מעבודתם, לצד כ-20% נוספים בשאר רחבי הארץ וכי 25% מההורים שנאלצו להיעדר ממקום העבודה כדי לשמור על הילדים, ולא יכולים לעבוד מהבית.

מכה כלכלית קשה למשק

לדברי נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ד"ר רון תומר, "אין ספק כי המלחמה מהווה מכה כלכלית קשה למשק, ונצטרך להיות חזקים ומאוחדים על מנת לעבור את המשבר. התעשייה הישראלית בפרט סובלת בימים אלו ממחסור בעובדים כתוצאה מהיציאה למלחמה, אולם אנו עושים כל מאמץ כדי להמשיך לעבוד באופן סדיר ובטוחים שנוכל לספק את המוצרים הישראלים האהובים לכל בית ובית בישראל. עיקר הבעיה היא בלוגיסטיקה, אולם גם לכך אנו מוצאים פתרונות ולמרות הקשיים, לא צפוי מחסור משמעותי על המדפים".

אומדן זה אינו לוקח בחשבון נזקים כספיים נוספים ומשמעותיים מאוד, שההערכה הכלכלית שלהם תהיה רק בתום הלחימה, כגון פגיעות ישירות במפעלים, פגיעה ברווחיות ונזקים עקיפים כגון פגיעה במוניטין מול לקוחות בחו"ל, ביטול עסקאות, אי עמידה בלוחות זמנים, פיחות השקל ועוד. כמו כן, האומדן אינו לוקח בחשבון את הנזק כתוצאה מירידה בתפוקה.