דיסקונט יפטור את תושבי העוטף מחצי שנה של תשלומי משכנתה

בנק דיסקונט הודיע כי לקוחותיו המתגוררים עד 7 ק"מ מגבול הרצועה לא ישלמו החזרי משכנתה במשך חצי שנה • בנוסף, הבנק מאריך את מתווה הסיוע של בנק ישראל למשפחות נרצחים וחטופים וכן למגויסי צו 8 לחצי שנה

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי
אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

הבנקים ממשיכים לעמוד לצד תושבי הדרום ונפגעי מתקפת חמאס. בנק דיסקונט הודיע היום (ד') כי לקוחות הבנק, תושבי העוטף, המתגוררים במרחק של עד 7 ק"מ מהגבול, יהיו פטורים באופן מלא במשך שישה חודשים, מתשלומי המשכנתה לבנק. מדובר במחיקת ההחזרים בששת החודשים הבאים באופן מלא, ולא בדחייה שלהם.

הפטור המלא חל מנובמבר 2023 ועד אפריל 2024, והוא ייכנס לתוקף באופן אוטומטי וללא צורך בפנייה לבנק. בבנק ציינו כי עלות ההטבה לתושבי העוטף עומדת על מאות מיליוני שקלים.

כבר לא מניה בטוחה: המשקיעים הזרים בורחים מהבנקים 

בכך מרחיב דיסקונט פטור מתשלום משכנתאות שנתנו מוקדם יותר החודש שני בנקים אחרים. הראשון שיצא עם ההטבה היה מזרחי טפחות שמחק ללקוחותיו בעוטף חודש תשלום, ובשבוע שעבר היה זה הפועלים שמחק ללקוחות שלו החזרים במשך שלושה חודשים (כלומר את תשלומי נובמבר, דצמבר וינואר). לגבי בנק הפועלים ההערכה הייתה כי מדובר באלפי לקוחות ובעלות של עשרות מיליוני שקלים.

דיסקונט מאריך את תקופת מתווה בנק ישראל

לצד הפטור מהחזרי המשכנתה, דיסקונט הודיע גם כי הוא מאריך את תקופת מתווה הסיוע של בנק ישראל שפורסם לפני כשבוע, באשר לאוכלוסיות המעגל הראשון, כהגדרתן במתווה של הבנק המרכזי. המתווה יוארך עבור לקוחות דיסקונט מתקופה של שלושה חודשים לשישה חודשים.

אוכלוסיית המעגל הראשון כוללת משקי בית ועסקים אשר מתגוררים ופועלים בטווח של 30 ק"מ מרצועת עזה, אזרחים שפונו מביתם על ידי גורם מדינתי רשמי, שגויסו למילואים בצו 8, או שהם בעלי קרבה ראשונה להרוגי המלחמה או לחטופים או לנעדרים.

על פי המתווה של בנק ישראל, הלקוחות במעגל הראשון, יוכלו לדחות לתקופה של שלושה חודשים (דיסקונט האריך היום כאמור את התקופה באופן עצמאי לשישה חודשים), ללא תוספת ריבית, את תשלומי המשכנתה, הלוואות צרכניות עד סכום של 100 אלף שקל למשקי בית ועד 2 מיליון שקל הלוואה לעסק. ההקלה שבאי תשלום ריבית היא למעשה המשמעותית ביותר ולא ניתנה אפילו בתקופה הקורונה, והיא חשובה בעיקר כיוון שאם לא הייתה ניתנת, מי שבכל זאת היה דוחה תשלומים היה משלם בתקופה כולה סך ריבית גבוה יותר. עוד נקבע כי אחרי שלושה חודשים תיבחן, במידת הצורך, ארכה נוספת.

המתווה קובע גם הטבה למשקי בית המשתייכים לקבוצה זו (למעט מגויסי צו 8) בנוגע למשיכת יתר (אוברדרפט), לפיה עד לסכום של 10,000 שקל הם לא ישלמו ריבית, אם ערב פרסום המתווה חשבון העו"ש שלהם לא היה ביתרת חובה.

בנוסף להטבות שיינתנו לקבוצת המעגל הראשון, המתווה של בנק ישראל מכיל גם הטבות ליתר לקוחות הבנקים (קבוצת הלקוחות במעגל השני). גם להם תינתן האפשרות לדחות את ההלוואות למשך שלושה חודשים, אולם התשלומים הנדחים יישאו ריבית (אך ללא חיוב בעמלות).

מרכנתיל יאפשר לרשויות מקומיות לדחות הלוואות

מוקדם יותר השבוע הודיע בנק מרכנתיל מקבוצת דיסקונט כי גיבש יחד עם משרד הפנים מתווה שיאפשר לרשויות מקומיות המעוניינות בכך, לדחות בתקופת המלחמה פירעונות של הלוואות בשלושה חודשים. הרשויות המקומיות אשר יבחרו לדחות את פירעון הלוואות, רשאיות לפנות ישירות לבנק מרכנתיל, ללא צורך באישור משרד הפנים.

במרכנתיל ציינו כי הבנק מנהל פעילות מוניציפלית משמעותית אשר התעצמה בעקבות רכישת בנק מוניציפל (דקסיה לשעבר).

מנכ"ל מרכנתיל שוקי בורשטיין ציין כי "מדינת ישראל נמצאת במלחמה שכתוצאה ממנה הוכרז על מצב מיוחד בעורף, אשר בעקבותיו עסקים רבים סגורים ותושבים מרותקים לבתיהם, מבלי יכולת לעבוד ולייצר הכנסה ובעקבות כך עלול להיווצר קושי לרשויות בגביית מיסים. מנגד, הרשויות מחויבות ונדרשות לבצע פעולות רבות לטובתם של התושבים והעסקים בעת חירום זו, במתן השירותים המוניציפאליים, בטיפול באוכלוסייה, בהיבטי בטחון, בחיזוק וטיפול בחוסן החברתי, שמירה על הסדר הציבורי, קליטת אוכלוסייה, טיפול במפגעים ועוד משימות רבות, אשר משליכות על הגידול בהוצאותיהן".

הוא הוסיף כי הבנק ער לאתגרי תזרים המזומנים של הרשויות המקומיות בעקבות מצב החרום בו נמצאת המדינה ולשם כך הועמד צוות ייעודי באגף הרשויות בבנק לטובת סיוע להן בתקופה זו.