בעקבות המלחמה: קשת 12 מודיעה על קיצוצים בתקציב החברה

מאז פרוץ המלחמה נרשמה ירידה חדה בהכנסות קשת בשל הפגיעה בשוק הפרסום • לפי הודעת החברה, ייערך קיצוץ רוחבי של 7% מתקציב השכר החודשי, מה שיבוא לידי ביטוי כרגע בהפחתת ימי החופשה של העובדים, זאת לצד קיצוץ נוסף ביתר התקציבים • ומה קורה מבחינה זו בערוצים המתחרים?

בניין חברת קשת ברמת החייל בתל אביב / צילום: אורטל דהן
בניין חברת קשת ברמת החייל בתל אביב / צילום: אורטל דהן

חברת קשת מודיעה על קיצוצים בתקציבי החברה בצל המלחמה. לפי הודעת קשת, ייערך קיצוץ רוחבי של 7% מתקציב השכר החודשי, מה שיבוא לידי ביטוי כרגע בהפחתת ימי החופשה של העובדים, זאת לצד קיצוץ נוסף ביתר תקציבי החברה. לפי הודעת קשת, מאז פרוץ המלחמה נרשמה ירידה חדה בהכנסות לעומת החודשים שקדמו לה, בשל הפגיעה בשוק הפרסום.  

הדילמה של מנהלי השיווק: איך נכון לקדם מותגים בזמן מלחמה
איתור נעדרים ומערך הסברה: כך הפך משרד הפרסום גיתם לחדר מלחמה
הכלים בסמארטפון שיכולים להציל את חייכם

לצד זאת, בקשת מבהירים כי במקביל לירידה בהכנסות, יש גידול משמעותי של פי שניים בהוצאות חברת החדשות, כדי לסקר בצורה הטובה ביותר את המלחמה - אבל בצורה בטוחה: מה שאומר שהם צריכים לדאוג למיגון, לצוותים נוספים ולתגבור. "בארגון מנסים בכל דרך למזער הפסדים וכן את הפגיעה בעובדים", נכתב בהודעה. לפי קשת, קרוב ל-1,000 אנשי צוות עובדים במתכונת החירום.  

מצד אחד, קשת שוקלת איך להתאים תכנים למצב, כמו למשל "ארץ נהדרת". מצד שני, בקשת הקפיאו את כל התוכניות שלא משודרות כרגע, כמו תוכניות הריאליטי "הבוגדים" ו"המרוץ למיליון" וכן סדרות דרמה - עצם ההקפאה היא חיסכון, כי לא מפסידים על השידור. גם הפקות שמצטלמות בימים אלה, כמו "מאסטר שף", "מונית הכסף" ועוד, נעצרו באופן מיידי.  

קשת חטפה ביקורת בימים האחרונים כשהודיעה כי החליטה להתחיל לשדר עונה חדשה של "הכוכב הבא", בצל המלחמה. הטענות נגד קשת היו שהחברה עושה זאת לשם כסף או הכנסות.

גורם בחברה אומר לגלובס כי השיקול להקדים את העונה הוא לא כלכלי, הרי אין פרסומות כמו בשגרה, ולהמשיך את שידורי החדשות זה זול בהרבה. אין היגיון כלכלי לעשות תוכנית כזו בעת כזו. השיקול, לדבריו, הוא "להחזיר את החוסן ואת המורל לעם". יתרה מכך, העונה חוזרת בצל המלחמה, עם אייטמים שנסובים סביב המלחמה, ואין קהל או האלמנטים המוכרים של השידור.  

ומה קורה בערוצים המתחרים? 

גלובס פנה גם לרשת 13 כדי להבין מה קורה שם, ברקע המצב הקשה שהערוץ נקלע אליו בחודשים האחרונים. ברשת עדיין לא הודיעו על מהלך כזה או אחר, והם כרגע בוחנים את הצעדים שלהם ואת האפשרויות העומדות בפניהם.  

צריך להזכיר לפני תקופת המלחמה, אחוזי הצפייה בערוץ רשת 13 היו נמוכים, ובערוץ הבינו שהם חייבים לבצע מהלכים גדולים עם תקציבים משמעותיים כדי למלא את המדף בתוכניות ריאליטי וסוגה עילית. המהלך הזה נועד למשוך צופים רבים שעזבו את הערוץ. מפרוץ המלחמה, בדומה לקשת ושאר הערוצים, גם ברשת 13 פועלים במתכונת גל פתוח המשדר חדשות לאזרחים.   

בערוץ 14 לא מגיבים לבקשת גלובס להבין מה קורה בחברה והאם הם מתכננים גם לקצץ, אבל נכון לעכשיו לא יצאה הודעה לעובדים או החלטה לקיצוץ. אפשר להסביר זאת בשל המודל הרזה במיוחד של הערוץ, בלי הוצאות גדולות של סדרות דרמה או ריאליטי, ורק תחזוקת אולפן בכל שעות היממה.  

בתאגיד השידור הציבורי, הנסמך על תקציב קבוע מהמדינה, לא הודיעו על קיצוצים או שינויים במערכת. בשל המודל הציבורי, הם פחות נסמכים על תקציבי שוק הפרסום - מתוך כ-800 מיליון שקל תקציב התאגיד בשנה שעברה, רק כ-100 מיליון שקל הגיעו מפרסום.