אחרי מחאה ישראלית: סגן קנצלר גרמניה ביטל השתתפותו ב-Web Summit

רוברט האבק לא יגיע לאירוע השנוי במחלוקת, לאחר מכתב ששיגרו מאות ישראלים החברים בפורום ההייטק הישראלי בגרמניה, בו דרשו ממנו לבטל השתתפות • המדינה מסרה כי ההחלטה התקבלה "בעיקר" על רקע פרשת שחיתות שהתפוצצה בפורטוגל, אך ש"הדיון על מהות הוועידה גם שיחק תפקיד"

רוברט האבק, סגן הקנצלר ושר הכלכלה הגרמני / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
רוברט האבק, סגן הקנצלר ושר הכלכלה הגרמני / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

סגן קנצלר גרמניה, רוברט האבק, ביטל את השתתפותו ב־Web Summit, פסגת הטכנולוגיה השנויה במחלוקת שמתוכננת להתקיים בשבוע הבא בליסבון. מייסד הוועידה הסתבך באמירות אנטי־ישראליות בשבועות האחרונים, ביקר "פשעי מלחמה" שנעשים, לגרסתו, על־ידי ישראל, וקרא לתמוך בפלסטינים בעזה. לאחר הסערה, הוא התנצל והתפטר, אך המיזם שהקים נקלע לקשיים.

כותרות העיתונים בעולם | תיעוד מלחימת צה"ל בעזה, וסעודיה מאותתת - הנורמליזציה על הפרק
הורחק בכיר בכנס הסייבר העולמי לאחר התבטאויות אנטישמיות

על רקע זה, שיגרו אתמול (ג') מאות ישראלים החברים בפורום ההייטק הישראלי בגרמניה מכתב להאבק, המכהן גם כשר הכלכלה, בדרישה שיבטל את השתתפותו. האבק, המכהן כשר הכלכלה ועומד בראש מפלגת "הירוקים", פרסם בשבוע שעבר נאום בו הוא מגן על זכותה של ישראל להגן על עצמה, מאשים את חמאס באחריות כוללת לעימות הנוכחי ופונה לשמאל הגרמני ולאומה כולה בדרישה להילחם באנטישמיות, שזינקה מאז תחילת המלחמה.

לכן, כתבו מחברי המסמך, השתתפותו באירוע מעוררת "תמיהה עמוקה". עד כה, חברות ענק כמו "אמזון", "טיקטוק", "גוגל", "אינטל" ואחרות הודיעו כי הן מבטלות את השתתפותן באירוע השנתי, שאמור למשוך אליו עשרות אלפי משתתפים, במחאה על התבטאויותיו של מנכ"ל הפסגה עד לאחרונה, האירי פאדי קוסגרייב.

החברה מנסה להציל את הוועידה בכל כוחה

קוסגרייב אמנם עזב את החברה המפעילה את המפגש הטכנולוגי, אך הוא עדיין מחזיק כ-80% ממנה, כך שרווחי העתק הנובעים מקיום הוועידה יזרמו גם אליו. בנוסף לחברות שפרשו, גם בכירים בסצינת ההייטק העולמית הודיעו כי הם מבטלים את השתתפותם במחאה על ההערות וההתבטאויות של מי שנחשב למייסד ולרוח החיה בוועידה.

זה הרקע למכתב שנשלח אתמול להאבק והגיע לידי "גלובס". "הקשר המתמשך שלך עם האירוע של Web Summit, לאור ההתפתחויות האחרונות, שולח מסר כפול, במיוחד לקהילה הישראלית כאן, שקשורה בתרומה רבה לכלכלה ולתעשייה בגרמניה", כותבים המחברים. "אנו מבקשים ממך להצטרף למנהיגים מכל העולם, שנקטו עמדה על־ידי ביטול השתתפותם. על־ידי צעד זה, אתה יכול לאשר את מחויבותך לעקרונות של הוגנות, כבוד, הומניזם והערכים הדמוקרטיים שהם כה בסיסיים לרפובליקה הפדרלית הגרמנית".

מדיווחים באתרי טכנולוגיה עולה כי החברה "מנסה בכל כוחה לנסות להציל את הפסגה על ידי גיוס שמות גדולים להופיע כנואמים מרכזיים, אחרי כמה ביטולים". החברה מינתה מחליפה לקוסגרייב והבטיחה כי חלק מהחברות שהודיעו על ביטול ההשתתפות אכן יופיעו, אך סירבה לספק שמות. מדובר לא רק בפסגה בליסבון בשבוע הבא, אלא גם באירועים נוספים בעתיד. בין היתר, החברה מקבלת מימון מממשלת קטאר, המארחת את בכירי חמאס כדי לקיים פסגות טכנולוגיות גם בדוחא.

כאמור, הערב, הודיע משרד הכלכלה כי האבק מבטל את השתתפותו באירוע, שקיבלה מקום מרכזי באתר הכינוס ובלוח הזמנים. המשרד הודיע כי ההחלטה התקבלה "בעיקר" על רקע התפטרות ראש הממשלה אנטוניו קושטה ופרשת שחיתות שהתפוצצה בפורטוגל בימים האחרונים; עם זאת, לעיתונאים שהיו אמורים ללוות את האבק לוועידה נמסר כי "הדיון על מהות הוועידה גם שיחק תפקיד".