עכשיו זה סופי: דליה אנרגיה תרכוש את תחנת הכוח אשכול ב-9 מיליארד שקל

אחרי הסאגה הגדולה שהגיעה גם לבית המשפט וביטול המכרז הקודם, חברת החשמל הודיעה היום כי דליה זכתה במכרז השני, אחרי שהייתה המגישה היחידה • בסבב הקודם דליה הציעה 12.4 מיליארד שקל, מחיר שאותו היא לא הייתה מסוגלת לשלם

תחנת הכוח אשכול / צילום: חברת החשמל
תחנת הכוח אשכול / צילום: חברת החשמל

חברת האנרגיה דליה אנרגיה, שבליטת משק אנרגיה  (50%), הוכרזה סופית כזוכה במכרז של חברת החשמל למכירת תחנת הכוח אשכול. זאת אחרי שהיא הייתה המציעה היחידה בסבב השני במכרז לרכישת תחנת הכוח והציעה 9 מיליארד שקל.

וול סטריט עולה, הנפט יורד. אז למה משקיעי העל כל כך פסימיים?
קבוצת חנן מור דוחה את אסיפת מחזיקי האג"ח: "אנחנו מגבשים תוכנית פיננסית ומשפטית"

השותפות של קרן נוי ואו.פי.סי לא הגישה הצעה נוספת, אחרי שהיא הגיעה למקום השני במכרז הראשון שנערך ובוטל עקב אי יכולתה של חברת משק אנרגיה לשלם את הסכום שהציעה 12.4 מיליארד שקל.

קרן נוי ואו.פי.סי הציעו בסבב הקודם 7.1 מיליארד שקל תמורת תחנת הכוח. בעקבות כך, משק אנרגיה ביקשה להפחית את הסכום שתשלם למדינה על תחנת הכוח, ועדת המכרזים של חברת החשמל הסכימה לכך, והדבר הוביל את קבוצת או.פי.סי וקרן נוי לבית המשפט בדרישה לבטל את הזכייה של דליה ולהכריז על המקום השני בתור הזוכה במכרז. אבל בית המשפט קיבל את עמדת ועדת המכרזים של חברת החשמל וקבע שהחברה פעלה כדין, בהתאם לתנאי המכרז. בית המשפט גם קבע שדליה אנרגיה הגישה הצעה 'בתום לב', כלומר לא מתוך ניסיון להציע מחיר גבוה מדי ומנותק מהמציאות כדי לזכות ואז להוריד את המחיר.

ועדת המכרזים של חברת החשמל העדיפה לבטל את המכרז הראשון ולצאת למכרז חדש עם מחיר מינימום של 9 מיליארד שקל כיוון שגם הצעה של 9 מיליארד שקל מצידה של דליה היא גבוהה משמעותית מהסכום של 7.1 מיליארד שקל שהציעו נוי ואו.פי.סי. יצוין כי לפני שיצא המכרז לדרך המדינה העריכה את שוויה של התחנה בכ-6 מיליארד שקל.

בתחילת הדרך, ההצעה של משק אנרגיה באמצעות החברה הבת דליה, הוגשה יחד עם תעבורה, של משפחת לבנת, בנק לאומי וחברת הביטוח הפניקס, כשתעבורה החזיקה ב-25% מהזכויות. אלא שאחרי פרסום תוצאות המכרז והפער הגדול בין ההצעה של דליה להצעה הבאה בתור, פער של 5.3 מיליארד שקל, החליטו בתעבורה לצאת מההסכם.

תחנת הגז הטבעי הגדולה ביותר בישראל

תחנת אשכול היא התחנה הגדולה ביותר בישראל המופעלת בגז טבעי עם יכולת מותקנת של כ-1,693 מגה וואט, כ-15% מייצור החשמל בארץ. באתר פועלים שני מחז"מים חדישים (תחנות מחזור משולב), וכן ארבע יחידות ותיקות שייסגרו בתוך כמה שנים. נוסף על כך, ישנה התחייבות רגולטורית להקמת תחנת כוח חדישה היעילה במשק, עם הספק של 850 מגה - בתעריף זמינות אטרקטיבי מובטח למשך 20 שנה ("אשכול 2").

תחנת הכוח אשכול נחשבת למשמעותית ביותר בתהליך הפרטת התחנות, לאחר תחנות רמת חובב וחגית מזרח שנמכרו לשיכון ובינוי ואדלטק תמורת כ-4.25 מיליארד שקל ו-1.6 מיליארד שקל בהתאמה, וכן אלון תבור שנמכרה תמורת כ-1.9 מיליארד שקל לקבוצת MRC.

נזכיר כי במסגרת הרפורמה במשק החשמל, חברת החשמל התחייבה למכור חמש תחנות כוח. התחנה החמישית, לאחר רמת חובב (1,194 מגה-וואט), חגית מזרח (660 מגה-וואט) אלון תבור (600 מגה-וואט) ואשכול (1,683 מגה-וואט) היא רדינג אבל המדינה טרם החליטה האם להפריט גם אותה.

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, מסר כי "מדובר באחד המכרזים המורכבים בשוק האנרגיה והתשתיות שהסתיים בפסק דין תקדימי ומהדהד שיהווה אבן דרך בדיני המכרזים. בעקבות המכירה, חלקה של חברת החשמל יצטמצם לנתח שוק של כ-40% מייצור החשמל במשק".