עסקת הענק הושלמה: נחתם החוזה למכירת מערכת קלע דוד לפינלנד

פינלנד רוכשת מישראל את מערכת קלע דוד, שפותחה בהובלת רפאל, תמורת כ-1.3 מיליארד שקל • המערכת כבר מהווה חלק אינטגרלי משכבות ההגנה האווירית של ישראל, הכוללות את כיפת ברזל ואת מערכות חץ 2 וחץ 3

מערכת ''קלע דוד'' / צילום: דוברות רפאל
מערכת ''קלע דוד'' / צילום: דוברות רפאל

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, חתם על החוזה למכירת מערכת ההגנה האווירית קלע דוד לפינלנד תמורת כ-1.3 מיליארד שקל (כ-317 מיליון אירו).

שאלות ותשובות | מלחמת העתיד: קרן הלייזר שתשרוף את הטילים לפני שייכנסו לישראל
שאלות ותשובות | מאפשרת פגיעה מדויקת במטרה: הפצצה החכמה שמצטרפת למלחמה מול חמאס

במעמד החתימה במשרד הביטחון השתתפו שגרירת פינלנד בישראל, דינה נורדסטורם, הנספח הצבאי הפיני, אולה אסטליוקי, מנכ"ל רפאל, אלוף (מיל') יואב הר-אבן, ראש מפא"ת, תא"ל (מיל') ד"ר דני גולד, ראש מנהלת "חומה", משה פתאל ובכירים נוספים.

השימוש המבצעי הראשון בקלע דוד התבצע בהסלמה ב-5 במאי מול הג'יהאד האסלאמי, כאשר במלחמת "חרבות ברזל" המערכת כבר מהווה חלק אינטגרלי משכבות ההגנה האווירית של ישראל: כיפת ברזל, קלע דוד, חץ 2 וחץ 3 - כאשר בחודשים הקרובים, צפויה להיכנס לפעילות גם מערכת "מגן אור" ליירוט בלייזר.

שכבת הגנת ביניים בין כיפת ברזל למערכות "חץ"

קלע דוד (David Sling באנגלית) היא מערכת ליירוט רקטות וטילים לטווח בינוני-ארוך וכן טילי שיוט, באמצעות מנגנון Hit to Kill (פגיעת ברזל בברזל - מיירט במטרה). את קלע דוד פיתחו במשותף מנהלת חומה במפא״ת שבמשרד הביטחון והסוכנות האמריקנית להגנה מטילים (MDA), בהובלת המפתחת הראשית - רפאל. המערכת כוללת טיל מיירט דו-שלבי, המתמרן במהירות, אשר בחרטומו מותקנות שתי מערכות איכון והכוונה - מכ"ם וחיישן אלקטרו-אופטי.

המערכת נועדה להעניק שכבת הגנת ביניים בין כיפת ברזל שמיועדת לאיומים לטווח הקצר לבין מערכות החץ שמיועדות ליירוט איומים לטווח ארוך, וכן לשמש מערכת הגנה מפני טילי שיוט. בכך, מאפשרת "שרביט קסמים" את עיבוי מערך ההגנה האווירית על מדינת ישראל מפני איומי הטילים והרקטות. המערכת אינה קופאת על שמריה, וכשם שהאויב מתפתח ומפתח, כך אף היא מתפתחת ומשתכללת לטובת הבטחת מתן מענה לא רק לאיומים הנוכחיים, אלא גם לאיומים העתידיים.

אלוף (מיל') יואב הר אבן, מנכ"ל רפאל: "מערכת 'קלע דוד' מבית רפאל היא חלק משמעותי במערך ההגנה הרב־שכבתי של ישראל, והמערכת מוכיחה עצמה במערכה הנוכחית כחיונית בהגנה על שמי המדינה ועל תושביה. אנו גאים על העסקה שנחתמה לייצוא המערכת לראשונה לחו"ל ומשקיעים חלק לא מבוטל מההכנסות מעסקאות יצוא בתקציבי פיתוח ומו"פ עצמי, על־מנת לספק למערכת הביטחון את היכולות המתקדמות ביותר ומכאן שהרווח הוא כפול ומכופל. רפאל תמשיך לפעול בגאווה לממש את ייעודה להיות נדבך משמעותי בביטחון המדינה".