"היצע מטורף": איך שינתה המלחמה את שוק השכירות בתל אביב?

מתווכים באזור תל אביב מדווחים על דירות רבות שעומדות ריקות מתחילת המלחמה, ושהמחירים בעיר בירידה • האם המלחמה תוביל לשינוי מגמה בבירת הנדל"ן של ישראל?

תל אביב. ''אנשים מוצאים אלטרנטיבות'' / צילום: Shutterstock
תל אביב. ''אנשים מוצאים אלטרנטיבות'' / צילום: Shutterstock

רקע: מלחמת חרבות ברזל כבר נותנת את אותותיה בשוק השכירות של תל אביב, וזאת בניגוד למקרים קודמים. כך, אם עד לפני כחודשיים כל מודעה של דירה חדשה שעלתה לאחת מקבוצות הפייסבוק שעוסקות בנושא גררה מאות תגובות, כיום התגובות דלילות ורובן עוסקות בשאלת הממ"ד.

"קראווילות זה לזרוק כסף לפח": כך אפשר להעמיד בתי קבע למפונים בתוך חודשים 
דוחות בנק הפועלים חושפים: מעריך כי הירידה במחירי הדירות תלך ותתגבר

המתווך דרור מנגל, המתמחה בצפון הישן של תל אביב, מספר עד כמה השוק בתל אביב הושפע מהמלחמה. לדבריו, "אני מתווך כבר 20 שנה בתל אביב. מאז המלחמה, אפשר לומר שיש היצע גדול של דירות, דברים שלא ראינו בעבר. בתחילת השנה אפשר היה לראות ירידת מחירים ומאז ה־7 באוקטובר זה מתחדד. אני לא טוען שאין עסקאות - כי בכל זאת לאנשים יש צורך במקום לשים את הראש, אבל התמונה השתנתה".

אפשר שחלק מהשוכרים הפוטנציאליים יצאו למילואים, חזרו להורים או תכננו להתחיל ללמוד ובינתיים נדחתה פתיחת שנת הלימודים, "אנשים מוצאים אלטרנטיבות", אומר מנגל. "בתוך עמי אני יושב, ואני שומע כל מיני שוכרים שכבר פנו למשכירים בבקשה להפחתה בשכר דירה. אין ספק שאם בעבר הייתה מגמה של עלייה במחירים, עכשיו כבר לא רואים את זה".

המחירים: במקביל לעלייה בהיצע, מתווכים בעיר מספרים על ירידה במחיר המבוקש, ומודעות שעולות שוב ושוב מתהדרות בכותרת "עדכון מחיר" ובסיום המודעה אפילו מציינים כי המשכירים "גמישים במחיר".

לדברי מנגל, "מספיק לפתוח לוחות מקוונים לראות שיש היצע מטורף של דירות במחירים מופחתים. למשל בדירה שפורסמה להשכרה בכ־10,000 שקל לחודש לפני כמה חודשים, יש הפחתה של 1,000 שקל, דירות של 8,500 שקל לחודש ירדו ל־7600־7800 שקל לחודש - יש הפחתות של 10%־12% במחירים.

"בעלי הנכסים מורידים את המחיר, אחרת הנכס נשאר ריק. יש נכסים שנשארים ריקים לא מעט זמן. אנחנו מדברים על 38 יום מאז שפרצה המלחמה, וכמו שציינתי גם המצב לפני זה לא היה דבש".

דירות עם ממ"ד: לדברי מנגל, "השאלה הראשונה או השנייה ששוכרים שואלים, מעבר לתיאור הדירה להשכרה, היא האם יש ממ"ד? הביקוש לדירות עם ממ"ד עכשיו יותר גבוה. דירות שהן בלי ממ"ד, שמים אותן יותר בהולד כרגע".

רון אקרמן מנכ"ל A.R נכסים בע"מ שמתווך דירות להשכרה ומכירה בתל אביב וסביבתה, מציין שמצב השוק תקוע גם בדירות עם ממ"ד. "יש לי כרגע דירות עם ממ"ד ובלי ממ"ד, חלקן בשכונות עבר הירקון ובאזור הצפון הישן וגם ברמת גן", הוא אומר. "אני יכול לומר שיש פשוט עצירה מוחלטת בהשכרת דירות. אין אפילו פניות. רק מי שממש נגמר לו חוזה וחייב לעזוב מתעניין בהשכרה ובשוק יש המון דירות להשכרה.

אין לאנשים מצב רוח והם לא יודעים מה העתיד שלהם ומה הולך להיות. הם לא ישפרו דיור, אלא אם יש היסטריה וחייבים ממ"ד אבל כמה כאלה יש כבר?"

כרזה של תמונות החטופים בתל אביב / צילום: Shutterstock
 כרזה של תמונות החטופים בתל אביב / צילום: Shutterstock

המשכירים: לדברי אקרמן, השוק עוד לא הפנים שהמחיר יורד ונכסים עומדים ריקים בעיר: "יש לי לקוחה עם דירה של ארבעה חדרים להשכרה בנווה שרת. היא רוצה עבורה 8,400 שקל לחודש. אני מסביר לה שזה לא המחיר כבר, אך היא לא מוכנה לרדת. כתוצאה מכך, הדירה עומדת שלושה חודשים ריקה ומשלמים עליה ארנונה.

"בתקופה הזו אנשים צריכים להתגמש. אני אומר לבעלי הנכסים, לא חייבים לחתום על חוזה לשנתיים, אלא עדיף לחתום היום במחיר מופחת לתקופה של שנה, ובעוד שנה יהיה אפשר לנסות לעלות את שכר הדירה.

"כמו בתחילת 2022 שנעצרו מכירות בגלל הריבית. בעלי הדירות לא הפנימו את מצב השוק כרגע, בהשוואה לקונים ולשוכרים שהפנימו מהר. לבעלי הדירות לקח כמה חודשים להבין שיישארו עם הדירה ביד אם הם לא יתגמשו. בהשכרה קורה אותו הדבר.

"זה שאומרים שאולי תהיה עלייה לארץ עם כל האנטישמיות - כולם מחכים לעשות את הבוננזה, אבל בינתיים זה שטויות במיץ עגבניות. אז יבואו כמה צרפתים ואנגלים - זה לא ישנה את השוק משמעותית, זה טיפה בים. אני צופה שהשוק יהיה בקיפאון לפחות חצי שנה.

"נוצר מצב שבעלי דירות שרצו למכור את הדירות ולא הצליחו החליטו להשכיר אותן וככה נכנסו דירות נוספות לשוק. יש הרבה דירות במחירים גבוהים לתקופה הזו".

בדוח הרבעון השלישי של חברת הכשרת הישוב צוין בסביבה העסקית כך: "מצב לחימה ממושך כרוך בחוסר וודאות אשר עלול לגרום לירידה בביקוש לדירות, אשר תביא להאטה בקצב המכירות. כמו כן, בעקבות המלחמה, פונו תושביהם של עשרות יישובים בדרום הארץ ובצפון הארץ ליישובים במרכז.

בעקבות זאת, צומצם במידה ניכרת היצע הדירות להשכרה בכל רחבי הארץ. ככל שתתארך תקופת הלחימה וההתאוששות, עשויה להיות לכך השפעה על זמינות דירות להשכרה עבור הדיירים בדירות הקיימות בפרויקטים בתכנון של החברה, באופן שעלול ליצור עיכובים בפינויים במועד קבלת היתרי הריסה והקמה לפרויקטים.

"החשיפה של החברה לסיכונים שתוארו לעיל אינה משמעותית, שכן החברה כבר קשורה בכל ההסכמים הרלוונטיים בגינם, כל התהליכים הכרוכים בתחילת הקמת פרויקט כבר בוצעו בהם, ובנוסף כל הדירות אשר היו מיועדות לשיווק נמכרו טרם הוחל בהקמתן".

תושבי החוץ: תומאס הרבון, מנהל ריל קפיטל תל אביב, מעיד שיש התעניינות של תושבי הדרום ותושבי חוץ בהשכרה. לדבריו, "היו כמה בעיקר מהדרום מהעוטף ומאזור אשדוד. יש גם עניין עם תושבי חוץ - שבגלל האנטישמיות רוצים לשכור דירה בארץ כי הם לא יודעים מה הם רוצים לעשות. בעלי הדירות שאני מתנהל איתם הבינו מהר את הסיטואציה ואת המצב ומצאו לנכון להוריד את המחיר. זה לגיטימי בתקופה כזו".

על המחירים שיורדים אמר הרבון כי "מראש פנינו לכל בעלי הדירות ועדכנו אותם שאנחנו נכנסים לתקופה מאתגרת ושאם רוצים לא להיתקע בשוק חודשים קדימה, כדאי מראש להוריד את דמי השכירות המבוקשים ולא לחכות. אנשים שהגיעו לעיר הם לא בהכרח משפרי דיור אלא כאלה שצריכים בית עם בית ספר או גן. כך שיש ערך מוסף למצוא לאנשים את הדבר המתאים".

שוק היוקרה: שוק השכירות כולו נפגע בעקבות מהמלחמה, אך נראה ששוק דירות היוקרה בתל אביב - שהיה במשבר עוד קודם - נפגע עוד יותר. לדברי מנגל, "כמובן ששוק היוקרה נפגע הכי הרבה מחוסר הוודאות - וזה יורד בהדרגה מטה. לאנשים קשה יותר להוציא 15 אלף שקל וצפונה בחודש על שכר דירה באי־ודאות הזו, שאר הציבור נכנס למגמת חיסכון ולמגננה ואיפה שניתן לחסוך חוסכים.

"אם ניתן חוזרים להורים. אם מישהו חשב לגור לבד, הוא יחפש עכשיו שותפים או דרכים אחרות לחסוך. למשפחות ולזוגות אין תמיד את הלוקסוס הזה, אבל המגמה היא להוריד עלויות כמה שיותר. יש לחץ מהציבור ואין מצב רוח להתחדש. הפחד, אי הוודאות והלא נודע מכניסים את הציבור למצב שונה ברמה פסיכולוגית - ואנשים חוששים מה יהיה עם היום שיבוא".