גורם ישראלי: מו"מ לעסקת חילופי שבויים נמצא לקראת סגירה

לפי גורם בכיר, ישנו מתווה ברור שממתין כעת לאישור, לפיו ישוחררו 50 ילדים ישראלים, אחיהם הבוגרים ואימהותיהם • החמאס דורש בתמורה 5 ימי הפסקת אש, דלק, סיוע הומניטרי ואת שחרורן של 150 אסירות ופעילי טרור • לפי דרישת ישראל, הפסקת האש תחל עם שחרור הפעימה הראשונה – ולא לפני • יחד עם זאת, עדיין קיימות מחלוקות בדרג הבכיר - האם ללחוץ יותר או ללכת לעסקה

דגל ישראל מונף מעל הריסות צפון רצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa
דגל ישראל מונף מעל הריסות צפון רצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa

שעות קריטיות: לפי גורם ישראלי, יש התקדמות במשא-ומתן לקראת עסקת חילופי שבויים. לפי אותו גורם קיימים פערים במשא-ומתן, אך יש מתווה ברור המתקדם לקראת סגירה ומחכה כעת לאישור החמאס. זו יממה קריטית, אך העסקה, באם תצא לפועל, תיקח לפחות 48 עד 72 שעות.

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע ירידת האינפלציה על החלטת בנק ישראל? 
הקופה הקטנה שרצה יוסי שלי והבקשה של נתניהו: הדיון הסוער של האוצר על הכספים הקואליציוניים 

את המתווה המסתמן הניחו החמאס באמצעות קטאר, והוא מתייחס לשחרור 50 חטופים: ילדים ואימהותיהם, יחד עם אחים בוגרים על מנת לא להפריד בין המשפחות. בתמורה, החמאס דורש 5 ימי הפסקת אש, דלק, סיוע הומניטרי ושחרור של 150 אסירות ופעילי טרור מעל לגיל 16 שלא רצחו.

לפי דרישת ישראל, הפסקת האש תחל עם שחרור הפעימה הראשונה. השחרור יהיה מדורג ובפעימות שוות בכל יום. חמאס הוא שאחראי על איתור והשבת כל הילדים, ללא נעדרים. הקו האדום שהציבה ישראל: לא מפרידים ילדים מאימהותיהם. ישראל אף לא מסכימה להפסקת אש בזמן המשא-ומתן, המתנהל מתוך הפעלת לחץ. לפי אותו גורם, התעקשות ישראל תהיה הרף למשא-ומתן הבא. המידע מקובל על הדרג המדיני.

הדיונים ביממות האחרונות חשפו קונצנזוס: המחירים שדובר עליהם רבות לא מרתיעים את ישראל, אך למדינה ברור מה חייב מבחינה מוסרית לקבל ולהתעקש עליו. יחד עם זאת, יש מחלוקות בקרב הדרגים הבכירים. גישה אחת אומרת דווקא בגלל שיש מומנטום בשטח, דווקא עכשיו צריך ללחוץ יותר. הגישה השנייה אומרת שחלון ההזדמנויות לעסקה לא גדול, ואם אפשר לשפר אותה זה לא ישפיע על הפעמים הבאות - ולכן ייתכן שכבר עדיף ללכת לעסקה.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12